میزان سرعت عملکرد سری گلکسی اس 20 و وان‌پلاس 8 افزایش خواهد یافت

میزان سرعت عملکرد سری گلکسی اس 20 و وان‌پلاس 8 افزایش خواهد یافت

انجمن فناوری‌های پیشرفته‌ی جامدات JEDEC، امروز جدیدترین نسخه‌ی 3.1 حافظه‌های فلش (UFS) را معرفی کرد. در ماه می گذشته بود که UFS 3.0 معرفی شد و اولین نسخه از آن در وان‌پلاس 7 پرو مورد استفاده قرار گرفت. قیمت تراشه‌های UFS به حدی کاهش یافته است که گوشی‌های میان‌رده و پرچمداران به آن مجهز شده‌اند. جایگزین دیگر برای گوشی‌های اندرویدی، حافظه‌ی eMMC می‌باشد که هنوز هم در بسیاری از گوشی‌های کم‌مصرف دنیا یافت می‌شود. از جمله عدم توانایی خواندن و نوشتن همزمان اطلاعات به عنوان یکی از معایب حافظه‌های eMMC طلقی می‌گردد. بنابراین UFS از eMMC سریع‌تر است و نسخه‌ی 3.1 UFS نیز از هر دو مدل سریع‌تر می‌باشد.

فناوری UFS 3.1

UFS 3.1 شامل ویژگی‌های جدیدی است که ضمن به حداقل رساندن میزان مصرف برق، میزان عملکرد دستگاه را به حداکثر می‌رساند. مواردی که سبب می‌شوند تا میزان سرعت دستگاه افزایش یابد شامل Write Booster می‌باشد که میزان سرعت نوشتن را در دستگاه افزایش می‌دهد، Deep Sleep برای دستگاه‌هایی با قیمت پایین‌تر طراحی شده است که میزان ولتاژ UFS را متناسب با سایر عملگرهای موجود در دستگاه تنظیم می‌کند و عملکردی پیشرفته برای دستگاه رقم می‌زند. قابلیت Deep Sleep به مولفه‌ی UFS اجازه می‌دهد تا به عنوان یک میزبان، میزان عملکرد دستگاه در اثر افزایش دما تغییر یافته است. درایوهای حالت جامد (SSD) از قبل این ویژگی را دارند، اکنون تعبیه‎‌ی این قابلیت به این معناست که UFS 3.1 فضای ذخیره‌سازی UFS را از نظر ویژگی‌های موجود به حافظه‌های SSD نزدیک‌تر می‌کند.

از طرفی دیگر یک استاندارد جدید با عنوان UFS Host Performance Booster (HPB) Extension نیز توسط JEDEC معرفی شده است. این استاندارد به تراشه‌های UFS اجازه می‌دهد تا برخی از داده‌های خود را در تراشه‌ی حافظه‌های DRAM گوشی ذخیره کنند تا هم حجم حافظه بیشتر گردد و هم سرعت بالاتری داشته باشد. این موضوع می‌تواند منجر به بهبود عملکرد “خواندن حافظه” در دستگاه گردد. تمامی استانداردهای جدید در وب‌سایت JEDEC قابل دسترس و موجود می‌باشند.

میزان سرعت عملکرد سری گلکسی اس 20 و وان‌پلاس 8 افزایش خواهد یافت

Mian Quddus، رئیس هیت مدیره‌ی شرکت JEDEC و کمیته‌ی JC-64 کارت‌های حافظه‌ی جاسازی شده و حافظه‌های قابل حمل، در خصوص این مدل از کارت‌های حافظه می‌گوید:

فرآیند توسعه‌ی UFS 3.1 نمونه‌ای برجسته از تعهد مداوم در JEDEC به منظور بهبود و ارتقا مداوم استانداردهای JEDEC برای برآورده کردن نیازهای صنعت و در نهایت مصرف‌کنندگان محسوب می‌گردد. ویژگی‌های جدید معرفی شده نظیر UFS 3.1 و UFS HPB به طراحان محصول انعطاف‌پذیری بیشتری در مدیریت مصرف برق و افزایش عملکرد دستگاه ارائه می‌دهد.

اکنون می‌توانیم اولین نسخه از UFS 3.1 را در سری گلکسی اس 20 سامسونگ مشاهده کنیم و سپس سری وان‌پلاس 8 نیز به احتمال زیاد این ویژگی را دریافت خواهد کرد. بسیاری از پرچمداران سال گذشته‌ میلادی از UFS 2.1 استفاده می‌کردند که میزان بازدهی و سرعت عملکرد آن نسبت به UFS 3.0 پایین‌تر می‌باشد. مدل‌هایی که UFS 3.0 را به کار گرفته‌اند شامل خانواده‌های سری گلکسی سامسونگ، خانواده‌ی وان‌پلاس 7، خط تولید گلکسی نوت 10 سامسونگ، سری گلکسی فولد و realme X2 Pro می‌باشد. پرچمدارانی که نمی‌توانند از UFS 3.1 استفاده کنند می‌توانند به UFS 3.0 سوئیچ کنند. نکته‌ی جالب توجه نیز اینجاست که آیفون‌های اپل از UFS استفاده نمی‌کنند و به درایوهای حالت جامد NVMe (حافظه‌های نامتغیر) متکی می‌باشند.

همانطور که می‌دانید شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی دست کاربران خود را بسیار باز گذاشته‌اند و نسبت به اپل محدودیت‌های کمتری دارند. از طرفی دیگر، سیستم‌عامل اندروید بسیار منعطف‌تر از iOS اپل می‌باشد و کاربران می‌توانند هر نوع داده‌ای را در دستگاه خود ذخیره‌سازی نمایند ولی محدودیت‌های iOS این اجازه را به کاربرانش نمی‌دهد، به همین دلیل اپل گویا قصد ندارد تا محدودیت‌های اعمالی را کاهش دهد و نیاز به استفاده از UFS 3.1 نیز ندارد. با این وجود، یک نوع نقص برای دستگاه‌های شرکت اپل محسوب می‌گردد و کوپرتینویی‌ها باید فکری به حال این مشکل نمایند.

در صورتی که شرکت‌های سامسونگ و وان‌پلاس در سری جدید گوشی‌های خود از این سخت‌افزار استفاده کنند به عنوان پیشتازان افزایش میزان عملکرد و سرعت دستگاه محسوب خواهند شد و قطعا می‌توانند محبوبیت بسیار بیشتری را نسبت به شرکت اپل در میان عموم کاربران کسب نمایند. این روزها که داده‌ها با سرعت بسیار بالایی انتقال می‌یابند، افزایش قدرت پردازش آن‌ها توسط دستگاه‌های گیرنده می‌تواند یک مزیت فوق‌العاده در بازارهای امروزی به حساب آید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : میزان سرعت عملکرد سری گلکسی اس 20 و وان‌پلاس 8 افزایش خواهد یافت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *