مقایسه تلویزیون های 4k با تلویزیون های 8k

مقایسه تلویزیون های 4k با تلویزیون های 8k

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد وقتی که به بازار خرید و فروش لوازم خانگی از جمله تلویزیون مراجعه می کنید با اصطلاحات جدید بسیاری برخورد می کنید که تا قبل از آن هیچ آگاهی در مورد آن نداشتید. برای نمونه ممکن است فروشنده از شما بپرسد چه کیفیت تصویری برای تلویزیون می خواهید؟ قصد خرید تلویزیون 4k را دارید یا تلویزیون 8k را ترجیح می دهید؟ در این نوشته به مقایسه تلویزیون های 4k با تلویزیون های 8k خواهیم پرداخت.

فاکتورهای مهم در قیمت گذاری تلویزیون

اگر از اندازه و ابعاد یک تلویزیون صرف نظر کنیم رزولوشن یا وضوح تصویر، یکی از مهمترین فاکتورهایی است که می تواند در قیمت گذاری یک محصول صوتی تصویری تأثیر مثبت داشته باشد. به طور کلی هر چه رزولوشن صفحه نمایش بیشتر باشد در نهایت تصویری بهتر و با کیفیت تر نمایش داده می شود. این امر در تمام نمایشگرها از جمله تلویزیون، مانیتور یا صفحه نمایشگر یک تلفن همراه صدق می کند. به طور معمول 4k، 8k، HD و Full HD آشناترین و رایج ترین رزولوشن هایی هستند که در صفحه نمایش نمایشگرها مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه تلویزیون های 4k با تلویزیون های 8k

رزولوشن چیست؟

رزولوشن، معیاری است که برای اندازه گیری و توصیف وضوح تصویر بکار برده می شود. میزان رزولوشن برای قضاوت در مورد کیفیت مانیتورها، چاپگرها، تصاویر دیجیتال و سایر فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد. این اصطلاح در صنعت موبایل به دلیل توصیف قابلیت های نمایشگر دستگاه تلفن همراه و همچنین در رسانه های سرگرمی برای تشخیص کیفیت بصری فیلم ها برای تمایز بین فیلم های با کیفیت بالا و تعریف استاندارد، محبوب است. همچنین برای تعیین وضوح صفحه، مانیتور یا تلویزیون استفاده می شود.

پیکسل چیست؟

پیکسل کوچکترین واحد تصویر دیجیتالی یا گرافیکی است که می تواند در دستگاه نمایش دیجیتال نمایش داده شود. پیکسل واحد اساسی در گرافیک دیجیتال است. پیکسل ها برای تشکیل یک تصویر، فیلم، متن یا هر چیز قابل مشاهده ای در صفحه نمایش رایانه ترکیب می شوند. به هر میزان که رزولوشن صفحه نمایش بیشتر باشد اندازه پیکسل های کوچکتر و بیشتر هستند.

PPI چیست؟

اصطلاحی که برای توصیف تعداد پیکسل های یک منطقه مشخص استفاده می شود PPI پیکسل در هر اینچ نامیده می شود و طبیعتاً عدد PPI بالاتر به معنی تراکم پیکسل بالاتر است. به طور معمول، PPI باید حداقل 50 یا بیشتر باشد تا از انواع مختلف محتوای ویدیویی لذت ببرید. همانطور که گفته شد، در تلویزیون 75 اینچ 8k مقدار PPI برابر 117 است، اما در تلویزیون 4k و FHD به ترتیب 59 PPI و 29 PPI است.

تلویزیون 4K چیست؟

تلویزیون 4K یک تلویزیون با وضوح 4K است. این بدین معناست که تلویزیون رزولوشن 3840 پیکسل افقی و 2160 پیکسل عمودی دارد که در مجموع حدود 8.3 میلیون پیکسل است. در قسمت مشخصات تلویزیون، رزولوشن ها معمولاً برای تلویزیون های 4K به صورت 2160*3840 نمایش داده می شوند. وضوح اصطلاحی است که به شما می گوید این نقاط کوچک، پیکسل ها، چقدر متراکم بر روی صفحه نمایش قرار گرفته اند. پیکسل های جداگانه با هم جمع می شوند تا تصویری را که در صفحه مشاهده می کنید تشکیل دهند، بنابراین هرچه تعداد پیکسل بیشتر باشد، وضوح تصویر نیز بالاتر است. K در 4K مخفف کیلو (1000) است، به معنی تلویزیونی که وضوح افقی حدود 4000 پیکسل را به دست آورده است.

مقایسه تلویزیون های 4k با تلویزیون های 8k

کیفیت تصویر در تلویزیون 4K

تلویزیون های 4K چهار برابر بیشتر از تلویزیون های Full HD (1920 x 1080) پیکسل بیشتری دارند. این نکته را به خاطر داشته باشید که در تلویزیون هایی با اندازه های یکسان، اما کیفیت تصویر و میزان رزولوشن مختلف به دلیل اختلاف در تعداد پیکسل های صفحه نمایش، نحوه شفافیت و کیفیت تصویر متفاوت است، این تفاوت بخصوص در تلویزیونهای صفحه بزرگ بسیار مشهود است. به عنوان مثال، اگر کیفیت تلویزیون سنتی 65 “Full HD و تلویزیون k4 UHD 65” را مقایسه کنید، متوجه تفاوت پیکسل های صفحه نمایش خواهید شد. برای تلویزیون های با وضوح بالا، پیکسل ها نسبت به تلویزیون های با رزولوشن پایین به همان اندازه کوچکتر هستند.

بیشتر بخوانید  تلویزیون های SUHD جدید سامسونگ کیفیتی متفاوت

تلویزیون 8k چیست؟

تلویزیون های 8K نتیجه پیشرفته ترین فناوری صفحه نمایش، فناوری تصویر با کیفیت بالا و بهترین فناوری نیمه هادی هستند. تلویزیون 8k تلویزیونی است که دارای یک صفحه نمایش با 7680 پیکسل افقی و 4320 پیکسل عمودی و مجموع تقریبی 33 میلیون پیکسل است، در نتیجه تصاویر را با کیفیت فوق العاده بالا و واضح ارائه می دهد و تعداد پیکسل های آن چهار برابر بیشتر از رزولوشن 4k است. در واقع 8k به معنی تلویزیونی است که وضوح افقی حدود 8000 پیکسل را به دست آورده است. تلویزیون های 8k در حقیقت جدیدترین و پیشرفته ترین و دارای بالاترین وضوح تلویزیونی است که اخیراً در صنعت تلویزیون منتشر شده است.

کیفیت تصویر در تلویزیون 8k:

اگر به دنبال بالاترین کیفیت موجود هستید تلویزیون های 8K بهترین گزینه هستند، زیرا تلویزیون های 8k با داشتن رزولوشن 7680*4320 دارای بالاترین کیفیت تصویر هستند. در حقیقت وضوح تصویر در تلویزیونهای 8k چهار برابر تلویزیون های 4k و شانزده برابر تلویزیونFull HD  است. به هر میزان که نمایشکر کیفیت تصویر و وضوح بالاتری را ارائه دهد به این معنی است که پیکسل های بیشتری صفحه را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر، در تلویزیون های با همان اندازه، پیکسل ها در همان منطقه با چگالی بیشتری بسته بندی می شوند که امکان ارائه تصویری بسیار پیچیده و واقع گرایانه را فراهم می کند.

مقایسه تلویزیون 4k با تلویزیون 8k:

تلویزیون های نسل جدید 8k با چهار برابر کردن پیکسل های صفحه نمایش، موجب خلق تصاویر خارق العاده و نزدیک به واقعیت می شوند که می توانند هر بیننده ای را مجذوب و شیفته خود کنند. تلویزیون های 8kکیفیت تصویر واضح تر و دقیق تری را نشان می دهند. این بدان دلیل است که در تلویزیون های 8K پیکسل ها بسیار کوچک هستند و حتی از نزدیک هم نمی توان آنها را تشخیص داد و تصاویر بسیار دقیق را به واقعیت تبدیل می کنند. وضوح تصویر در تلویزیون های 8K بالاتر از 4K است .صفحه های 4k دارای 3840 در 2160 پیکسل هستند اما این مقدار در تلویزیون های 8k دو برابر می شوند. تلویزیون های دارای رزولوشن 8K، دارای تقریباً 33 میلیون پیکسل هستند که این عدد در تلویزیون های 4k به مراتب کمتر است.

خرید تلویزیون 4k & 8k از بانه

با توضیحاتی که در مقاله داده شد هم اکنون شما تفاوت این دو نوع تلویزیون رو را درک خواهید کرد و برای خرید تلویزیون اطلاعات بیشتر، در نتیجه تصمیم گیری بهتری خواهید داشت. برای خرید تلویزیون از بانه مشاهده لیست تلویزیون های 4k و 8k پیشنهاد می کنیم به لینک زیر از سایت آگرین شاپ مراجعه کنید:

https://agrinshop.com/product-category/home-appliances/tv

کلام آخر:

اگر از لحاظ قیمت هیچ مشکلی ندارید ما تلویزیون های 8k را به شما پیشنهاد می کنیم زیرا با جدیدترین فناوری روز دنیا سازگار هستند اما لازم است بدانید که به دلیل کم بودن محتوا با کیفیت 8k بیشتر نمایشگر هایی که در منازل از آنها استفاده می شود و در بازار موجود هستند از رزولوشن 4K برخوردار می باشند که دارای کیفیت تصویر بسیار عالی نیز هستند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : مقایسه تلویزیون های 4k با تلویزیون های 8k

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *