معرفی 9 راهکار برای کاهش دمای CPU در رایانه

معرفی 9 راهکار برای کاهش دمای CPU در رایانه

مهم است که دمای رایانه را به طور منظم بررسی کنید، به خصوص در تابستان. اگر سخت‌افزار داخلی دمای غیرعادی بالا را اجرا کند، ممکن است منجر به یک باگ دسک‌تاپ شود. همچنین، اجزای حیاتی ممکن است با آسیب جبران ناپذیر و دائمی مواجه شوند. خوشبختانه راه های مختلفی برای بررسی دمای کامپیوتر شما وجود دارد.

کاهش دمای سی پی یو

هنگامی که جدیدترین کارت گرافیک، رم رده بالا و SSD فوق سریع را روی رایانه نصب کرده اید، برای اطمینان از عملکرد روان تر و مؤثرتر، نظارت بر دمای رایانه بسیار مهم است. ما در این پست 9 روش برای کاهش دمای CPU در رایانه شخصی شما گردآوری کرده ایم.

مطمئن شوید که فن های کافی برای جریان هوا دارید

اکثر رایانه ها دارای چند فن ورودی هوا و یک فن در عقب هستند. این ترکیب در هنگام استفاده از پیکربندی کامپیوتری با گرافیک داخلی و بدون نیاز به منابع سنگین به خوبی کار می کند. اما، با داشتن پردازنده‌های پیشرفته اینتل یا AMD با جدیدترین کارت گرافیک برای بازی، به ترکیب فن‌های بهتری برای کشیدن هوای خنک‌تر و بیرون ریختن هوای گرم نیاز دارید.

معرفی 9 راهکار برای کاهش دمای CPU در رایانه

استفاده از یک خنک کننده CPU بهتر

برای رایانه‌های رومیزی، اکثر پردازنده‌های رده بالای اینتل یا AMD با یک خنک‌کننده هوای اختصاصی برای کنترل دمای CPU عرضه می‌شوند. اگر یک CPU قدیمی دارید، ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری روی خنک‌کننده AIO بهتری داشته باشید تا دما را پایین نگه دارید.

با خنک کننده AIO یا خنک کننده هوا با هیت سینک می توانید درجه حرارت را تا حدودی کاهش دهید. این برای عمر CPU شما مفید است و دما را کنترل می کند. شما می توانید از خنک کننده هوا یا خنک کننده مایع استفاده کنید.

استفاده از خمیر حرارتی

به طور مشابه، چگونه روغن موتور خودرو را کنترل می کنیم تا از خرابی خودرو جلوگیری کنیم، باید همین کار را برای پردازنده انجام بدهیم. به طور عمده برای کامپیوترهای رومیزی – انجام دهید. خمیر حرارتی بین پردازنده و خنک کننده یا هیت سینک باقی می ماند. با گذشت زمان این خمیر حرارتی کارایی خود را از دست می دهد.

اگر نمی توانید خودتان این کار انجام دهید، بهتر است از یک شخص با تجربه بخواهید تا خمیر حرارتی را روی CPU رایانه شما اعمال کند.

معرفی 9 راهکار برای کاهش دمای CPU در رایانه

برخی برنامه ها و خدمات غیرضروری را که در هنگام راه اندازی سیستم راه اندازی می شوند غیرفعال کنید

اگر برنامه‌ها و سرویس‌های زیادی در هنگام راه‌اندازی سیستم راه‌اندازی شوند، در طول فرآیند راه‌اندازی به قدرت پردازش بیشتری نیاز دارند. بدیهی است که این امر بر دمای CPU نیز تأثیر می گذارد. در زیر نحوه غیرفعال کردن برنامه های غیرضروری در هنگام راه اندازی آمده است.

بیشتر بخوانید  معمای هسته ها

مرحله 1: منوی تنظیمات ویندوز را با فشار دادن کلیدهای Windows + I باز کنید.

مرحله ۲: به منوی Apps رفته و Startup را انتخاب کنید.

معرفی 9 راهکار برای کاهش دمای CPU در رایانه

مرحله 3: برنامه های راه اندازی شده در هنگام راه اندازی sdsjl و تأثیر آنها بر سیستم را بررسی کنید.

معرفی 9 راهکار برای کاهش دمای CPU در رایانه

کافیست برنامه‌های غیر ضروری را غیرفعال کنید .

حذف فایل های مخرب

اگر رایانه شما به کد مخرب آلوده شده باشد، ممکن است منجر به کار مداوم پردازنده شود. خوشبختانه، استفاده از ابزار پیش‌فرض Windows Security به حذف فایل‌های ناخواسته کمک می‌کند.

مرحله 1: کلید Windows را فشار دهید و Windows Security را جستجو کنید.

مرحله 2: Virus & threat protection را از نوار کناری سمت چپ انتخاب کنید.

معرفی 9 راهکار برای کاهش دمای CPU در رایانه

مرحله 3: دکمه Quick scan را بزنید تا اجرا شود.

حالا می‌توانید برنامه را مینیمایز کنید و در زمان اسکن به کار خود ادامه دهید.

درایورها را از وب سایت OEM به روز کنید

علاوه بر به‌روزرسانی‌های ویندوز، سازندگان قطعات اغلب نرم‌افزاری را برای به‌روزرسانی سیستم‌افزار و بررسی اطلاعاتی مانند دما، ولتاژ CPU، سرعت فن و غیره منتشر می‌کنند. همچنین این یک راه حل تک مرحله ای برای به روز رسانی درایورهای مورد نیاز است. در اسکرین شات  زیر، ما از لپ تاپ ایسوس به عنوان مثال استفاده می کنیم و ممکن است نرم افزار رایانه شما متفاوت از نرم افزار ما به نظر برسد.

نرم افزار مربوطه را روی رایانه خود باز کنید. به Tools بروید و به‌روزرسانی‌های در دسترس درایورها را بررسی کنید.

معرفی 9 راهکار برای کاهش دمای CPU در رایانه

آنها را نصب کنید و کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید.

کیس رایانه  خود را تغییر دهید

اگر کیس قدیمی‌تری دارید که تهویه کافی برای اجزای CPU/GPU ارائه نمی‌دهد، باید به یک کیس رایانه دیگر استفاده کنید. کیس های مدرنی با فن های داخلی برای تهویه بهتر ارائه می شوند. با این حال، شما باید کیس فن های خوب و با کارایی بالا را برای خروجی هوا نصب کنید.

خلاصه مطلب

پایین نگه داشتن دمای پردازنده برای سلامت کلی رایانه شما مفید است. که عملکرد بهتری را ارائه می دهد و طول عمر قطعات را بهبود می بخشد. در بخش نظرات با ما در میان بگذارید که کدام راهکار برای شما مفید بود؟

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : معرفی 9 راهکار برای کاهش دمای CPU در رایانه

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *