متاورس چیست؟ داغ ترین خبر دنیای فناوری در ماه های اخیر

متاورسچیست؟ داغ ترین خبر دنیای فناوری در ماه های اخیر

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال می کنید حتما تاکنون نام متاورس را شنیده اید. با نگاهی به روند جستجوهای اخیر، مردم به دنبال عبارت “metaverse” یا متاورس بوده‌اند، از زمان اعلام فیس ‌بوک در اکتبر 2021 مبنی بر اینکه فیس ‌بوک به عنوان بازتابی از تعهد خود به توسعه فناوری‌های جدید مرتبط با متاورس تغییر نام تجاری به Meta می ‌دهد.

در این مقاله مطالبی است که باید در مورد یکی از داغ ترین خبرهای اخیر یعنی متاورس در دنیای فناوری بدانید.

متاورس چیست؟

متاورس از ترکیب دو کلمه”meta” به معنای فراتر و “verse” به معنای جهان می آید آسوشیتدپرس در مقاله اکتبر 2021 خود در مورد تغییر نام تجاری شرکت مادر فیس بوک، متاورس را به عنوان نوعی اینترنت زنده یا حداقل به صورت سه بعدی تعریف کرد. شرکت‌کنندگان همواره یک هویت دیجیتال ثابت (آواتار) خواهند داشت که در تمام تجربیات از آن استفاده کنند.

مارک زاکربرگ مالک فیسبوک آن را به ‌عنوان یک «محیط مجازی» توصیف کرده است که می ‌توانید به ‌جای تماشای صفحه ‌نمایش، به داخل آن بروید. افراد می ‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت مجازی، برنامه‌های گوشی هوشمند یا موارد دیگر، کار و بازی کنند. به گفته ویکتوریا پتروک، تحلیلگری که فناوری های نوظهور را دنبال می کند، همچنین جنبه های دیگر زندگی آنلاین مانند خرید و رسانه های اجتماعی را نیز در بر خواهد گرفت.

در مقاله ای در نوامبر 2021، AP متاورس را به عنوان “ساخت واقعیت مجازی با هدف جایگزینی اینترنت، ادغام زندگی مجازی با زندگی واقعی و ایجاد زمین های بازی بی انتها جدید برای همه” توصیف کرد.

در همین حال، تحلیلی توسط بلومبرگ اینتلیجنس در دسامبر 2021، متاورس را به عنوان پلتفرم فناوری بزرگ توصیف می کند.

در بخشی از تحلیل آمده است: «یک دنیای سه بعدی اجتماعی، پایدار، مشترک، مجازی، متاورس همگرایی قلمرو فیزیکی و دیجیتالی در تکامل بعدی اینترنت و شبکه های اجتماعی با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی بلادرنگ است».

تاریخچه فناوری متاورس

اصطلاح متاورس در سال 1992 در یک رمان علمی تخیلی به نام ” Snow Crash” ابداع شد.

متاورس در دنیای بازی

برخی می گویند که عناصر متاورز در حال حاضر اینجا هستند.

بر اساس مقاله ای که توسط روزنامه Mercury News مستقر در سن خوزه، کالیفرنیا منتشر شده است، بازی Second Life که از سال 2003 عرضه شده است، به کاربران این امکان را می دهد که «آواتارهایی برای بازی کردن، شرکت در جلسات، انجام امور تجاری و حتی خرید ایجاد کنند. و املاک را مجازی بفروشیم.”

استفاده های متاورس

ناسا از AR (واقعیت افزوده) و VR (واقعیت مجازی) در ایستگاه فضایی برای کنترل از راه دور ربات ها یا تکمیل کارهای تعمیر و نگهداری با کمک AR استفاده می کند. در یک پروژه خاص، فضانورد اسکات کلی (Scott Kelly) از هدست هولولنز مایکروسافت برای انجام آموزش ISS (ایستگاه فضایی بین‌ المللی) و انجام آماده سازی ماموریت های آینده استفاده کرد. در طی این آزمایشات، یکی از اعضای کنترل ماموریت روی زمین، میدان دید Kelly را از طریق هدست پخش کرد و همچنین تصاویری را که به صورت سه بعدی بر روی صفحه نمایش هولولنز فضانورد ارائه شده بود، ترسیم کرد.

آیا متا تنها شرکتی است که برای متاورس برنامه دارد؟

متا تنها شرکتی نیست که برنامه هایی برای متاورس دارد. حتی خود زاکربرگ نیز اذعان کرده است که «هیچ شرکتی» به تنهایی متاورس را نخواهد ساخت.

AP گزارش می دهد که سایر شرکت های فناوری مانند مایکروسافت، Nvidia و سازنده Fortnite Epic Games همگی دیدگاه های خود را در مورد نحوه عملکرد متاورس ترسیم کرده اند.

ریچارد کریس، نایب رئیس پلتفرم Omniverse انویدیا، گفت: «ما فکر می کنیم که شرکت‌های زیادی وجود خواهند داشت که جهان‌ها و محیط‌ های مجازی را در متاورس می ‌سازند، همانطور که شرکت‌ های زیادی در وب جهانی انجام می ‌دهند. «باز بودن و توسعه ‌پذیر بودن مهم است، بنابراین می‌ توانید به دنیاهای مختلف، چه توسط یک شرکت به شرکت دیگر، از راه دور به دنیا منتقل شوید، همان‌ طور که من از یک صفحه وب به صفحه وب دیگر می ‌روم.»

 مردم در یک متاورس چه کاری می توانند انجام دهند؟

در طی ارائه‌ ای در اکتبر 2021، مدیر عامل متا، مارک زاکربرگ، نگاهی اجمالی به کارهایی که مردم می ‌توانند در متاورس انجام دهند، ارائه کرد. سرگرمی یکی از اولین صنایعی است که تجربیات واقعیت مجازی را برای مشتریان ارائه می دهد

بنابر گفته های زاکربرگ او از رفتن به کنسرت‌های مجازی با دوستانتان، بازی با ورزشکاران المپیک و  از همه بهتر پیوستن به جلسات تجاری که در آن برخی از شرکت ‌کنندگان به صورت فیزیکی حضور دارند و برخی دیگر به عنوان آواتارهای کارتونی از متاورس به داخل می ‌آیند، علاقه نشان می ‌داد.

 حتی می توانید با متاورس ازدواج کنید.

شاید با خود بگویید چی؟! عروسی متاورس؟

آره! در 4 فوریه 2022 یک عروسی متاورس در آریزونا برگزار شد.

گروه حقوقی رز مستقر در منطقه فینیکس مقداری زمین را در یک متاورس خاص خریداری کرده بود و آنها از آن قطعه زمین به عنوان محل برگزاری عروسی استفاده کردند. مجوز ازدواج متاورس نیز اخذ شد.

این زوج خوشبخت که کندیس و رایان نام دارند، چهاردهمین سالگرد ازدواج خود را  با این رویداد جشن می گرفتند. خانواده، دوستان و چند هزار آواتار در متاورس در این عروسی شرکت کردند.

“ما به دنبال راهی منحصر به فرد برای جشن گرفتن بودیم، و چه راهی بهتر از گسترش عشق خود به فراجهان، فراتر از قلمروهای معمولی جهان؟”

بنابر گفته رایان این مراسم توسط کلینت بولیک قاضی دادگاه عالی آریزونا برگزار شد.

کندیس گفت: “من نمی دانستم او در مورد چه چیزی صحبت می کند، اما گفتم “بیا این کار را انجام دهیم.” زیرا دوست دارم با او(رایان) کارهای جدید و سرگرم کننده انجام دهم.

محل برگزاری مجازی عروسی برای تقلید از عروسی زمستانی رویایی این زوج طراحی شده است که دارای آواتارهای آنها، پسرشان لیام و سگشان پپر است.

لیام گفت: «فکر می‌کنم کمی عجیب است، اما در عین حال جالب است.

علیرغم برخی اشکالات فنی، آنها در نهایت مراسم را برپا کردند و سپس با یک بوسه در دنیای واقعی و متاورس قرارداد را امضا کردند.

کندیس و رایان می گویند این روزی است که در قلب آنها و در متاورس برای همیشه زنده خواهد ماند.

رایان گفت: “من همیشه احساس می ‌کردم عشق ما خاص است، بنابراین ایجاد یک اثر ماندگار که از ما برجای بماند، بسیار شگفت‌انگیز است.”

مشکلات پیش روی متاورس چیست؟

متا با مشکل رفتار نامناسب در متاورس سروکار داشته است.

به گزارش بی بی سی، برخی از کاربران متاورس با آزار و اذیت روبرو بوده اند، به طوری که بنابر گفته ها یک  زن تجربه آسیب دیدن خود را به آزار جنسی تشبیه کرده است. در پاسخ، متا ویژگی جدیدی را ارائه کرده است که از رسیدن آواتارها به فاصله تعیین شده برای یکدیگر جلوگیری می کند.

همچنین قابلیت همکاری یا ایجاد گفت گوهای مختلف با یکدیگر وجود دارد. برخی از توسعه دهندگان می گویند برای اینکه متاورس کار کند، باید مجموعه ای از استانداردهای صنعتی مشابه استانداردهایی که در HTML زبان نشانه گذاری باز که از دهه 1990 برای ساختار وب سایت ها استفاده می شود تشکیل دهند.

برخی، مانند  فیس بوک، فرانسیس هاگن، هشدار دادند که متاورس ها اعتیاد آور خواهند بود و اطلاعات شخصی زیادی را از مردم کسب می کند و در عین حال به متا انحصار آنلاین دیگری می دهند.

تیمونی وست، رئیس تحقیقات ایکس‌ آر (XR) در شرکت یونیتی تکنولوژیز (Unity Technologies) است. او می‌گوید: “توانایی به اشتراک گذاشتن برخی چیزها اما عدم اشتراک گذاری چیزهای دیگر” زمانی مهم است که در یک خانه مجازی هنر خود را به نمایش می گذارید اما نمی خواهید جزئیات را به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

دنیای علم و فناوری اغلب شگفتی هایی را ایجاد می کند که هیچ کس آن ها را پیش بینی نمی کند. و چه خوب است که در تمامی این زمینه ها اطلاعاتی کسب و کنیم و  از این پیشرفت ها به نفع خود استفاده کنیم.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : متاورس چیست؟ داغ ترین خبر دنیای فناوری در ماه های اخیر

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *