فنچ گورخری از آب درون چربی هایش تغذیه می کند

پرندگان برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. و هنگامی که آن را در پیرامونشان نیابند راهی هوشمندانه برای استفاده مجدد از آن در بدنشان پیدا می کنند. به طور مثال، فنچ های گورخری به هنگام تشنگی از آب درون چربی های بدنشان مصرف می کنند.

روز یکم سپتامبر در لهستان محققان این یافته جدیدشان را در مجله زیست شناسی تجربی گزارش کردند.

هنگامی که این پرندگان فوق العاده تشنه اند، عضلات یا پروتئین های دیگر موجود در بدنشان را در هم می شکنند تا رطوبت مورد نیازشان را فراهم کنند.

از آنجا که پرندگان برای پرواز کردن به عضلات و اندام هایی چون قلب نیاز دارند، بیش از حد انجام دادن این کار آن ها (درهم شکستن پروتئین) موجب ضرر رساندن به سلامتی شان هم می شود.

فنچ های گورخری با نام انگلیسی (Taeniopygia guttata) بومی استرالیای مرکزی هستند.

“اُلف باچینگر” که به عنوان فیزیولوژیست تکاملی در دانشگاه جاگیولونین کراکوف لهستان روی نحوه چگونگی انطباق اجساد حیوانات و گیاهان با محیط در ورای زمان تحقیق می کند، می گوید استرالیای مرکزی برای زندگی این جانداران بسیار خشک بوده و آن ها به وضوح برای یک روز بی آب و غذایی از چربی هایشان استفاده می کنند.

دانشمندان حیوانات بسیاری را طی تحقیق شناسایی کردند که برخی از آب موجود در بدنشان را به غذا (چربی، پروتئین و کربوهیدرات) برای سوخت و ساز تبدیل می کنند.

برای دانشمندان چگونگی آزاد شدن آب از انرژی ذخیره شده در بدن پرندگان (چربی) همواره یک چالش بوده و هست.

فنچ گورخری به طور متوسط فقط 13.5 گرم (0.5 اونس) وزن دارد. در طول خشکسالی هر فنچ حدوداً 0.44 گرم از آب مورد نیاز را از طریق شکستن چربی تامین می کند. آزادسازی این مقدر آب زیاد با استفاده از پروتئین به یک سوم از ماهیچه های پرواز و یا به سه برابر جرم قلب خود نیاز دارند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : فنچ گورخری از آب درون چربی هایش تغذیه می کند

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *