فرمان برقی یا هیدرولیک؟

فرمان برقی یا هیدرولیک؟

هر ساله در سیستم های ماشین ها بروزرسانی هایی انجام می شود و این ماشین ها روز به روز پیشرفته تر و قوی تر می شوند ، دلیل آن هم افزایش ایمنی خودرو ها است . اکثر خودرو های موجود در بازار دارای سیستم فرمانی هیدرولیک است ولی امروزه سیستم فرمان الکترونیکی یعنی eps را عرضه کرده اند.

سیستم فرمان هیدرولیک چیست؟

سیستم های که از طریق گشتاور به فرمان کمک می کنند ، در سیستم های فرمان قدرتی ، مثل سیستم فرمان هیدرولیک قرار دارند . سیستم هیدرولیک از تسمه درایو ، چند شلنگ ، پولی ، پمپ و روغن هیدرولیک تشکیل شده است. پمپ هیدرولیک به پیشرانه خودرو وصل شده و با استفاده از نیروی ایجاد شده توسط آن ، نیروی چرخش فرمان توسط راننده را چند برابر می کند.

فرمان برقی یا هیدرولیک؟با فرمان دادن به چرخ ها ، فشار حاصل از هیدرولیک به علاوه روغن هیدرولیک به سوپاپ ها و سیلندر افزایش می دهد. سپس سیلندر فشار لازم را به دنده و فرمان می دهد  باعث چرخش لاستیک ها است.

سیستم فرمان الکترونیکی

این سیستم فرمان برعکس هیدرولیک پیچیده نیست ؛ یک موتور برقی بر روی میله فرمان کنار چند سنسور گشتاور تعبیه شده که راننده را تشخیص می‌ دهند ، قرار دارد. در این سیستم فقط در صورتی نیرو ایجاد می شود که فرمان و چرخ ها را بچرخانیم ، که در دراز مدت هزینه کمتری دارد . خودرو های بیشتری با این نوع فرمان در بازار ارایه شده است ، هرچند در مقابل هیدرولیک بازخورد خوبی نداشته است. در نقد و برسی های انجام شده این سیستم را «فرمان مصنوعی» می نامند ولی برخی از ویژگی های این نوع سیستم بعضی شرکت ها را وادار به استفاده آن کرده است.

فرمان برقی یا هیدرولیک؟مثلا فرمان برقی سوخت کمتری استفاده می کنند.به این دلیل که به جای استفاده پیستون  در سیستم هیدرولیک در این نوع سیستم از یک موتور برقی استفاده شده است ، بنابراین وزن خودرو کمتر است . ایجاد نیرو در این سیستم ساده تر است و به همین دلیل شرکت های خودروسازی از این نوع سیستم استفاده می کنند که به صرفه تر است.

سیستم هیدرولیک به روغن نیاز دارد اما سیستم برقی این طور نیست بنابراین سیستم برقی هزینه کمتری برای تعمیر دارد. اما بسیاری از راننده های با سابقه سیستم هیدرولیک را ترجیح میدهند و سیستم برقی را خسته کننده می دانند ولی در این میان افرادی نیز هستند که از سیستم برقی خوششان آمده ولی تصمیم در این باره به عهده خود فرد است و سلیقه ی فردیست.

بیشتر بخوانید  1200 خودرو با وجود ممنوعیت واردات، وارد کشور شدند

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : فرمان برقی یا هیدرولیک؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *