فالکون ۹ و شروع طرح اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس

فالکون ۹

با پرتاب ماهواره فالکون ۹ اسپیس ایکس، طرح منتقل کننده ۱۲ هزار ماهواره ایجاد کننده فرکانس های اینترنت به اجرا در خواهد آمد. پرتاب راکت فالکون ۹ در روز گذشته، جذابیتی برابر با جذابیت خبر حماسی فالکون هوی در چند هفته گذشته ندارد اما با این وجود ایلان ماسک کسی نیست که راکتی را بیهوده به فضا بفرستد، او همیشه به دنبال جابجایی رکوردها و به بیانی بهتر رکوردهای جدید است.

اصلی ترین ماموریت در روز پنج شنبه بود که به منظور منتقل کردن آخرین ماهواره مشاهده گر زمین اسپانیا به اسم پاز صورت گرفت ولی این راکت نخستین دو ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس را در خود جای داده بود. این دو فضاپیما که می توانند آغاز کننده جدیدی برای کمپانی فضایی باشند، علاوه بر آن مرحله جدیدی برای اینترنت جهانی به شمار می روند.

ماسک در این چند سال گذشته سعی در برنامه نویسی مخفی برای ایجاد و راه اندازی ماهواره های اینترنت در مدار زمین داشته است و در سال ۲۰۱۶ کمیسیون ارتباطات فدرال راه اندازی ۴۴۲۵ ماهواره های اینترنتی اسپیس ایکس را موسق دانسته است. همچنین این شرکت در ادامه فعالیت های خود، تعداد ماهواره ها را به اندازه ۱۲ هزار دستگاه افزایش داده است و در واقع این رقم، شش برابر تعداد ماهواره های فعالی است که اکنون در حال گردش بر اطراف زمین هستند.

فالکون ۹

طبق اطلاعات بدست آمده از سوی پایگاه داده ی Union of Concerned Scientists Satelite Database اکنون ۱۷۳۸ ماهواره فعال در مدار زمین قرار دارد که اگر به این عدد تعداد ماهواره های غیر فعال را بیفزاییم که برابر ۲۶۰۰ است، باز هم به این نتیجه می رسیم که تعداد ماهواره های اسپیس ایکس بیش از سه برابر سایر فضاپیما های هوایی است که در اطراف زمین قرار دارند. در نگاه اول به این موضوع، همانند ارسال رودستر تسلا به فضا جلوه می دهد اما این ماهواره ها سنگین تر هستند.

آن ها به اندازه ی یک خودرو و دارای جرم حدود ۳۹۰ کیلوگرم اند و هدف از ارسال این ماهواره ها به فضا، تحقیق درباره ایده ی صورت فلکی ماهواره ای اسپیس ایکس برای فراهم آوردن اینترنت پرسرعت روی زمین است. دو ماهواره های که ابتدا به این منظور و در مرحله نخست ساخته شده بودند ، در مورد نظر اسپیس ایکس به همراه ماهواره پاز به فضا فرستاده شدند، دو مورد کوچک ارتباطی مخابراتی هستند که Microsat a2 و  Microsaft 2br نام‌دارند. باید گفت این دو ماهواره از اولین نمونه‌ها و مواردی هستند که بر اساس برنامه های اسپیس ایکس، به برخی از افراد خدمات اینترنتی ارایه می دهند و این ماهواره ها  هرکدام دارای فرکانس های رادیویی متفاوتی خواهند بود.

شروع Starlink

۴۴۲۵ ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس ، در ارتفاع تقریبی ۱۱۰۰ کیلومتری زمین و ۷۵۱۸ ماهواره دیگر از ۱۲ هزار ماهواره دیگر که نام برده بودیم در ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری قرار دارند. زیاد بودن تعداد ماهواره ها و موقعیت جغرافیایی متغیر آن ها در مدار و همینطور توانایی آن ها در ایجاد اینترنت، از موضوعاتی چالش برانگیز است که اکنون در مقابل کمپانی فضایی این مسیر قرار دارد.

آن ها باید مطمئن شوند که ماهواره ها می توانند با گیرنده هایی که بروی زمین قرار دارند ارتباط و هماهنگ شوند. بعد از این موضوع سوال های بنیادی بیشتری در رابطه با چگونگی مدیریت آن ها برای پیدا و هدایت کردن آن در مدار و جلوگیری از برخورد آن ها است ولی اگر ایلان ماسک بتواند این ناوگان ماهواره ها را به طور صحیح و سازماندهی شده، اداره کند، آن طور که خودش در گفتگو با وال استریت ژورنال گفته است، استارلینک قدرت ارسال سیگنال های اینترنتی به تمامی نقاط زمین را دارد و این شبکه باعث می شود که باری سنگین از دوش کشورهای توسعه نیافته در زیرساخت های اینترنتی برداشته شود زیرا در این کشورها نیمی از مردم به اینترنت دسترسی ندارند.

فالکون ۹

زمانی که ماسک اولین بار پیگیر مجوز FUC برای شروع کار این پروژه بود در سال ۲۰۱۵، گفته بود که هدف از این شبکه، اداره بیش از نیمی از ترافیک اینترنت از راه دور است، ماسک گفته که ارتباط سریع تر و مستقیم تری بین قاره ها ایجاد خواهد کرد که از وضع کنونی بهتر است. قابل توجه است که تاثیر این شبکه بر ارتباطات اینترنتی محلی توجه کمتری خواهد داشت و به احتمال زیاد استار لینک فقط ۱۰ درصد فروش را در اختیار خواهد داشت و ۹۰ درصد بقیه در دست شرکت های محلی خواهد بود. به احتمال زیاد این وضعیت در مراحل اولیه است و در ادامه تغییر خواهد کرد.

همچنین ماسک در خصوص اسپیس ایکس سیاتال گفته است که ما درباره‌ی چیزی صحبت می‌کنیم که در بلندمدت کاری همانند بازسازی اینترنت در فضا صورت می‌دهد و با پرتاب این ماهواره اسپیس ایکس به اهداف خود نزدیک شده ایم.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید….

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : فالکون ۹ و شروع طرح اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *