علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی و نحوه رفع ایراد

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی و نحوه رفع ایراد

خرابی رله موتور استارت یکی از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی است. برای اطلاع از سایر دلایل و راهکارهای رفع این مشکل با ما همراه باشید.

روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی دلایل مختلفی دارد

مشکلات متعددی ممکن است باعث روشن نشدن ماشین ظرفشویی شوند که در این بین می‌ توان به وجود ایراداتی در بخش‌های مختلف دستگاه از جمله ایراد در سلکتور ظرفشویی، وجود مشکل در رله موتور، وجود نقص در قفل درب یا سوئیچ قفل درب، خرابی تایمر یا کنترل الکترونیکی و در نهایت خرابی فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی ال جی اشاره کرد. تشخیص دقیق این که کدام یک از نواقص باعث خاموش شدن ماشین ظرفشویی شده است، باید توسط کارشناسان و تکنسین های ماهر به طور کامل بررسی شود. در این مطلب از دیبا پشتیبان بعنوان نمایندگی ماشین ظرفشویی ال جی، با دلایل و راهکارهای مشکل روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی آشنا می شویم.

دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی کدام اند؟

تقریبا تمامی دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی، به قطعات فنی آن بر می گردد و تعمیر آن ها به داشتن دانش فنی و مهارت در این زمینه نیاز دارد. اما همواره قبل از هر گونه اقدام برای تعمیر، ابتدا باید اتصال  دستگاه به برق را بررسی کنید. سایر دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی عبارتند از:

  • خرابی میکروسوئیچ یا قلاب قفل درب
  • معیوب بودن رله موتور استارت
  • خرابی تایمر یا کنترل الکترونیکی
  • مشکل در فیوز حرارتی
  • معیوب بودن دکمه های دستگاه
  • خرابی موتور داریو

خرابی میکروسوئیچ یا قلاب قفل درب ماشین ظرفشویی

روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی دلایل مختلفی دارد که در ابتدا می‌توان به این علت اشاره کرد که ممکن است اشکال از قطعه‌ قلاب قفل در باشد. این قلاب وظیفه بسته نگه داشتن در ظرفشویی در تمامی مدت زمان شستشو را عهده دار است. ضمن آن که این قطعه، از نشتی هر گونه کف و آب به بیرون جلوگیری می کند و با وارد کردن فشاری مضاعف به قفل درب سبب اتصال برق برد کنترل می‌شود. زمانی که  قفل درب ماشین ظرفشویی بسته نشود، برد این دستگاه فرمان لازم جهت روشن شدن ماشین ظرفشویی را نمی‌دهد.  در صورت خرابی این بخش، برد کنترل ماشین ظرفشویی، برقی دریافت نمی کند و در نتیجه روشن نمی‌ شود. این قطعه در صورت خرابی باید به طور کامل عوض شود.

معیوب بودن رله‌ استارت موتور؛ دلیل دیگری برای روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی

از جمله قطعات دیگری که در صورت خرابی می‌تواند سبب روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی گردد، رله استارت موتور است. لازم به ذکر است که در موتور پمپ اصلی برخی از سری مدل‌های ماشین ظرفشویی از یک رله‌ استارت استفاده شده که مسئولیت این قطعه، آن است که برق مورد نیاز را به سیم‌پیچ ‌های استارت موتور برای شروع به کار آن، برساند.

اگر برد کنترل، برق موتور را تامین کند ولی موتور شروع به چرخش ‌نکند، امکان دارد رله‌ استارت دچار مشکل شده باشد. برای تست این بخش از دستگاه نیز می‌توانید از مولتی‌متر استفاده کنید. همچنین برای تست این قطعه که به موتور وصل شده است لازم به استفاده از نقشه سیم ‌کشی ماشین ظرفشویی است. سیم پیچ های موتور نیز باید با استفاده از مولتی متر آزمایش شده و از سلامت آن ها اطمینان حاصل شود. ممکن است که صدایی بلند و گوش خراش از موتور به گوشتان بخورد، که منشا آن، قفل شدگی موتور و معیوب بودن آن است. از این رو، این قطعه باید تعمیر یا عوض شود که باید این کار را به تکنسین های متخصص بسپارید.

خراب شدن فیوز حرارتی

در بعضی از مدل های ماشین ظرفشویی، برای حفاظت از برد کنترل از قطعه ای تحت عنوان فیوز حرارتی استفاده می ‌شود. محل قرارگیری این فیوز حرارتی، در بخش بالای دستگاه برد کنترل است و در آن بخش دو سیم به آن متصل هستند. در صورت بروز هر گونه خرابی در قسمت فیوز حرارتی، برق برد قطع شده و همین مسئله سبب روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌ شود. برای چک کردن و بررسی فیوز حرارتی، ابتدا باید قسمت داخلی درب را بردارید و سپس دو سیم متصل به فیوز را جدا کنید. برای تست این قسمت نیز به یک مولتی‌ متر نیاز خواهید داشت. در صورت عدم رسانایی فیوز، باید آن را تعویض کرد.

وجود مشکل در تایمر یا برد کنترل الکترونیکی

دلیل دیگری که ممکن است مسبب روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی باشد، بروز خرابی در تایمر یا برد کنترل الکترونیکی این دستگاه است. از آنجایی که اولین مرحله در هر شستشو، تخلیه آب باقیمانده‌ درون محفظه دستگاه است، در صورتی که با روشن کردن دستگاه، صدای موتور تخلیه شنیده نشود، این مشکل می ‌تواند ناشی از خراب شدن بخش تایمر باشد.

وظیفه اصلی تایمر یا کنترل الکتریکی ماشین ظرفشویی کنترل و بررسی شیر ورودی و مدارهای موجود در موتور این دستگاه است. تایمر همه این کارها را به طور مستقل و تنهایی انجام نمی دهد، بلکه با کمک گرفتن از رله ‌های الکتریکی و ریز پردازنده ها، شیر ورودی و مدارهای موتور ماشین ظرفشویی را به دقت کنترل می‌کند. از آن جایی که محل قرار گیری تایمر در قسمت پشت برد کنترل است، برای بررسی آن، باید تمامی پنل ‌های اطراف آن را باز کرده و سپس به کمک دستگاه اهم‌ متر آن را چک کنید. دقت کنید تا تایمر ایراد خاصی نداشته باشد. چرا که در صورت وجود هرگونه نقص، راهی جز تعویض آن وجود نخواهد بود.

جهت اطمینان حاصل کردن از نقص موجود در تایمر و کنترل الکترونیکی ماشین ظرفشویی، قطعات و اتصالات این بخش را بر اساس اطلاعات دفترچه‌ راهنما با استفاده از مولتی متر بررسی کنید. برق دستگاه باید حتما قطع باشد. در مدل ‌هایی که دارای برد کنترل الکترونیکی هستند، این برد همان کارهای تایمر مکانیکی را با بهره گیری از میکروپرسسور و رله‌های الکترونیکی انجام می ‌دهد.

معیوب بودن کلیدهای دستگاه

با استفاده از دکمه های موجود بر روی قسمت جلویی ماشین ظرفشویی، می توان نوع برنامه شستشو و نیز تنظیمات دستگاه را انتخاب کرد. در صورت روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی لازم است تا از کار کردن این بخش از دستگاه نیز اطمینان حاصل کنید. کلیدها به قسمت برد کنترل وصل بوده و برای دسترسی داشتن به آن‌ها باید برد موجود در قسمت پنل جلویی یا درب ماشین را جداسازی کرد. تمامی مراحل جهت تست عملکرد کلیدها، باید با استفاده از نقشه مدار برد باشد و ضمنا برق دستگاه نیز باید قطع شود.

خرابی موتور داریو

قسمت اصلی دستگاه که وظیفه گردش آب در ماشین ظرفشویی را به ‌عهده دارد، موتور درایو است. برق لازم جهت کارکرد این قطعه از تایمر یا برد الکترونیکی و در اتصال با رله‌ استارت تامین می‌شود. زمانی می‌ توانید از بروز نقص و خرابی موتور درایو مطمئن شوید که قطعه رله‌ استارت موتور سالم باشد و برق را به موتور داریو برساند، اما این قطعه روشن نشود. برای تست این قطعه نیز می ‌توانید از یک مولتی ‌متر استفاده کنید. نکته مهم آن که در صورت شنیدن صدای ناهنجار و گوش ‌خراش از این بخش می ‌توان فهمید که موتور داریو احتیاج به تعمیر و یا تعویض دارد.

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی و نحوه رفع ایراد

بررسی قطعات با مولتی متر برای رفع مشکل روشن نشدن ظرفشویی ال جی

بسیاری از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی دلایلی فنی هستند. از این رو، در خانه نمی توان آن ها را بدون دانش و مهارت خاص برطرف کرد. اما قبل از هر گونه اقدام به تعمیر، ابتدا باید اتصال دستگاه به برق و سپس سلامت قطعات را با استفاده از مولتی متر بررسی کرد. شما می ‌توانید با کمک گرفتن از یک مولتی ‌متر خروجی بسیاری از قطعات ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار دهید.

در این مدل دستگاه‌ ها، انجام تست خروجی رله‌ ها، لازم است در زمانی انجام شود که دستگاه به برق متصل باشد. از همین رو اکیدا توصیه می‌ شود این کار به کارشناسان و متخصصان در حوزه تعمیر ماشین ظرفشویی سپرده شود. در صورت مشاهده هرگونه ایراد، اشکال و نقص در دستگاه‌های خود با یکی از نمایندگی های مجاز تعمیرات لوازم خانگی ال جی مانند دیبا پشتیبان lgposhtiban.com تماس بگیرید.

 

برچسب ها : دیبا پشتیبان,نمایندگی تعمیرات ال جی,تعمیر ماشین ظرفشویی

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی و نحوه رفع ایراد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *