سینی مایکروفر دوو نمی چرخد، علت و نحوه رفع ایراد

سینی مایکروفر دوو نمی چرخد، علت و نحوه رفع ایراد

علت این موضوع که سینی مایکروفر دوو نمی چرخد، شامل موارد مختلفی است که در این مقاله ضمن معرفی آنها به توضیح راهکار‌های تعمیراتی نیز می‌پردازیم.

علت نچرخیدن سینی مایکروفر دوو

شیوه کار همه مایکروفرها به این صورت است که صفحه وسط آن می‌چرخد و امواج مایکروفر در محل خاصی می‌تابند و غذا آماده می‌شود، اما در بسیاری از موارد می‌شنویم که سینی مایکروفر دوو نمی چرخد و مصرف کنندگان به دنبال علت به وجود آمدن این موضوع و راه حل برطرف کردن آن می‌گردند. زمانی که سینی چرخش نمی‌کند، غذا به خوبی پخته نمی‌شود و معمولا نقاطی از آن می‌سوزد و نقاطی دیگر به صورت خام باقی می‌ماند. در این مقاله قصد داریم دلایل ایجاد این نقص فنی و راه‌های برطرف کردن آن را بررسی کنیم.

از کار افتادن موتور محرک

در این مساله اولین دلیلی که افراد فنی ذهنشان به سمت آن می‌رود، از کار افتادن موتور محرک اصلی مایکروفر است. این اتفاق ممکن است به دلایل مختلفی مانند استفاده بلند مدت، قرار دادن اجسام سنگین، قطع راه‌های ارتباطی آن و وقوع ایرادات داخلی در خود قطعه رخ دهد. برای اینکه مطمئن شوید علت اینکه سینی مایکروفر دوو نمی چرخد، خرابی موتور است یا خیر، باید آن را به طور کامل از دستگاه جدا کنید و به وسیله یک مولتی متر وضعیت جریان برق در آن را چک کنید.

در صورتی که جریان الکتریسیته از آن عبور نمی‌کرد، به معنی سوختگی موتور است و باید آن را تعمیر یا تعویض کنید. دقت کنید که برای دسترسی به موتور محرک لازم است بدنه دستگاه را باز کنید و پیچ‌ها و سیم‌های متصل به موتور محرک را با ظرافت از آن جدا کنید. پیشنهاد ما کمک گرفتن از یک تعمیرکار با تجربه در این زمینه از نمایندگی تعمیرات ماکروفر دوو است.

وزن بالای سینی یا غذا

خیلی وقت‌ها فراموش می‌کنیم که مایکروفر هم ظرفیت مشخصی دارد و مانند فر یا توستر نمی‌توانیم به اندازه ابعاد دستگاه، در آن غذا قرار دهیم. در برخی موارد دیده شده که افراد می‌گویند بعضی مواقع سینی مایکروفر دوو نمی چرخد و در بعضی اوقات نیز بدون مشکل کار می‌کند. علت این موضوع به احتمال زیاد به وزن ظرفی برمی‌گردد که روی سینی مایکروفر گذاشته‌اید. این موضوع در صورت تکرار می‌تواند موجب کاهش قدرت موتور محرکه و در نهایت عدم چرخش کامل سینی بشود. راه حل این مساله قرار دادن غذا‌های سبک درون مایکروفر و چک کردن وزن خود سینی دستگاه است. در صورتی که وزن آن از استاندارد مایکروفر بیشتر بود، از سینی با جنس دیگری استفاده کنید.

شکستگی یا خرابی کوپل

موتور محرک مایکروفر در فرآیند حرکت خود با تکان‌ها و لرزش‌های متعددی همراه است و سازندگان برای خنثی کردن این تکانه‌ها و جلوگیری از لرزش غذای روی سینی، یک قطعه فرعی به نام کوپل را میان موتور محرک و سینی به عنوان حائل قرار داده‌اند. این قطعه ساختار ظریفی دارد و به دلیل اینکه بین دو قطعه دیگر تحت فشار قرار دارد و انرژی را میان آنها انتقال می‌دهد، ممکن است دچار شکستگی و یا خوردگی شود که در این صورت امکان انتقال قدرت چرخشی موتور به سینی غذا را از دست می‌دهد و سینی مایکروفر دوو نمی چرخد.

برای حل این مشکل باید با رعایت ایمنی دستگاه را باز کرده و از قسمت زیر سینی، این قطعه را پیدا کنید و وضعیتش را بررسی کنید. در صورتی که با چرخیدن موتور قطعه کوپل ثابت بود، شما باید این قطعه را تعویض کنید و مطمئن شوید که کوپل جدید به درستی با موتور محرک اتصال دارد و با چرخش آن به گردش درمی‌آید.

خرابی ریل مایکروفر

سینی مایکروفر به وسیله یک قطعه دایره شکل به نام ریل به چرخش در می‌آید. چنانچه مشاهده کردید که سینی مایکروفر دوو نمی چرخد، می‌توانید دستگاه را باز کرده و این قطعه را نیز از دو جهت بررسی کنید. اول اینکه ببینید اگر یکی از چرخ‌های حرکتی آن شکسته یا دچار لغزش شده، آن را تعویض کنید تا باعث سر خوردن ریل در زیر سینی نشود و مورد برای دوم نیز باید به شیارهای این قطعه توجه کنید. بررسی کنید که آیا سطح روی این قطعه دچار سابیدگی شده یا خیر. در صورت مشاهده همچین ایرادی باید ریل مایکروفر را به کلی عوض کنید.

قرارگیری بد سینی مایکروفر

یکی از علت‌های اینکه سینی مایکروفر دوو نمی چرخد، ممکن است قرارگیری نادرست سینی در دستگاه باشد. در حقیقت اگر سینی و اجزای زیرین آن به درستی بر روی هم چفت نشده باشند، این امکان وجود دارد که با روشن کردن دستگاه، سینی به گردش در نیاید. این موضوع یکی از راحت‌ترین ایراداتی است که می‌تواند برای مایکروفر به وجود بی‌آید و برای برطرف کردن آن کافی است سینی را از جایش خارج کنید و بررسی کنید که اجزای گردشی زیر آن به درستی با آن چفت شده‌اند تا با حرکتشان سینی را به حرکت دربی‌آورند یا خیر.

کثیفی بیش از حد دستگاه

در حقیقت اگر شما مدتی از مایکروفر استفاده کنید، چربی و ذرات ریز آشغال در اجزای داخلی دستگاه (به خصوص اجزای حرکتی آن) می‌نشینند و با اشغال فضا و زیاد کردن وزن این قطعات، موجب بالا رفتن اصتکاک می‌شوند و نتیجه نهایی‌شان هم این است که سینی مایکروفر دوو نمی چرخد. نکته مهمی که در استفاده از مایکروفر خیلی باید به آن توجه داشته باشید، مساله تمیز نگه داشتن دستگاه است. این مورد هم باعث می‌شود که غذا‌هایی که می‌پزید، بوی غذاهای قبلی را ندهند و هم باعث جلوگیری از کثیف شدن قطعات داخلی دستگاه می‌شود. توجه کنید که این کار با این که کمی مشکل است اما از خرابی قطعات مهم و ایجاد هزینه‌های بیشتر برای شما جلوگیری می‌کند.

سوختن برد الکتریکی دستگاه

در صورتی که دیدید سینی مایکروفر دوو نمی چرخد و تمام علت‌های قبلی را چک کردید و مشکل از هیچکدام از آنها نبود، به احتمال زیاد برد الکتریکی مایکروفر شما دچار اختلال شده و یا سوخته است. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی مانند نوسانات جریان برق و استفاده متعدد و طولانی مدت از دستگاه به وجود بی‌آیند. برای حل این مشکل لازم است که حتما از تعمیرکار با تجربه از نمایندگی ها و تعمیرگاه های دوو مانند نمایندگی تعمیرات دوو دیبا پشتیبان کمک بگیرید و خودتان شخصا آن را دستکاری نکنید. در صورتی که با بی‌تجربگی به یکی از قطعات داخلی مایکروفر آسیب برسانید، به احتمال زیاد مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای تعمیر آن خواهید شد.

سینی مایکروفر دوو نمی چرخد، علت و نحوه رفع ایراد

چرا سینی مایکروفر دوو نمی چرخد؟

در این مقاله 7 علت مختلف ارائه دادیم برای اینکه توضیح دهیم که چرا سینی مایکروفر دوو نمی چرخد. از میان همه این علت‌ها از کار افتادن موتور چرخشی و سوخته برد الکتریکی دستگاه از همه خطرناکتر هستند و در صورت وقوع، احتمالا هزینه بالایی روی دست شما می‌گذارد. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این هزینه‌ها، استفاده صحیح و اصولی از مایکروفر است. شما با تمیز کردن مرتب دستگاه، استفاده از محافظ برق برای اتصال دستگاه به پریز، قرار ندادن غذاهای سنگین بر روی سینی آن و رعایت فاصله زمانی برای روشن کردن آن می‌توانید تا مدت‌ها دستگاه خود را سالم نگه دارید و بدون نیاز به تعمیرات از آن استفاده کنید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : سینی مایکروفر دوو نمی چرخد، علت و نحوه رفع ایراد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *