سشن های فارکس چیست و معادل آن به ساعت ایران چه زمانی است؟

سشن های فارکس چیست و معادل آن به ساعت ایران چه زمانی است؟

سشن های فارکس

اولین و مهمترین ویژگی بازار فارکس این است که سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌توانند به صورت 24 ساعته در آن خرید و فروش نموده و اصطلاحا، Forex یک بازار 24 است. اما این به آن معنا نیست که قیمت‌ها در تمامی لحظات در حال نوسان کردن بوده و موقعیت مناسبی را در اختیار تریدرها قرار دهند. زمانی نمودارها شروع به حرکت می‌کنند که معاملات بزرگی در سرتاسر دنیا در حال انجام بوده و به سرمایه‌گذاران خرد (تریدرها) اجازه دهد که سوار بر نوسانات شده و درآمد کسب نمایند. این ساعات کاری در زبان تخصصی با نام سشن های فارکس شناخته شده که در مقاله وبسایت آی آر بروکرز، توضیحات جامع و تخصصی در خصوص آن ارائه شده است. در اینجا، در خصوص ساعات کاری بازار فارکس به ساده ترین زبان ممکن، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ساعات کاری بازار فارکس

مناطقی که حجم معاملاتی بالایی در سطح جهان دارند، شامل آسیا، اروپا و آمریکا بوده که اخیرا نیز استرالیا به آن‌ها پیوسته است. بنابراین، در ساعاتی که تجارت در آسیا شروع شود، یک سشن فارکس شروع به کار کرده و نوساناتی را در قیمت ایجاد خواهد کرد. پس از آن، روز کاری در اروپا شروع شده و نهایتا نیز فعالیت در آمریکا، باعث نوسانات دارایی‌های مختلف فارکس از جمله رمزارزها می‌شود. بنابراین، اگرچه بازار به صورت 24 ساعته باز است، اما تریدرهای حرفه‌ای، یک سشن را انتخاب می‌کنند که در مدت آن، معاملات خود را مدیریت نمایند. همانطور که متوجه شدید، سشن های فارکس شامل 3 یا 4 بخش است. تا چندی پیش و زمانیکه هنوز استرالیا اثر خاصی نداشت، سیستم سه سشنی میان تریدرها رایج بود.

سیستم 3 سشنی در فارکس

بورس توکیو در ژاپن، مهمترین بخش انجام معاملات بوده و بنابراین، در سیستم 3 سشنی، سشن آسیا مربوط به کشور ژاپن و شهر توکیو است. هنگامیکه ساعت کاری در این شهر شروع می‌شود (از 9 الی 18)، معاملات خصوصا (معاملات بر مبنای ین ژاپن) افزایش یافته و همین امر نیز با تغییر در میزان عرضه و تقاضا، باعث نوسانات دارایی‌های مختلف می‌شود. ژاپن و شهر توکیو از لحاظ جغرافیایی در شرق ایران قرار گرفته و اگر ساعات سشن توکیو را به ساعت تهران تبدیل کنیم، معادل ساعات 03:30 الی 12:30 خواهد شد.

بورس لندن در اروپا نیز مهد اصلی معاملات جهانی بوده و بنابراین، سشن اروپا زمانی شروع می‌شود که بورس این کشور فعالیت خود را شروع کند. ساعات کاری در لندن (به وقت محلی) بین 8 الی 17 بوده که با تبدیل آن به ساعت ایران، سشن اروپا (با مرکزیت لندن) بین ساعات 10:30 الی 19:30 خواهد بود. این سشن، یکی از پرنوسان‌ترین زمان‌ها در بازار فارکس است.

آخرین سشن نیز مربوط به ایالات متحده آمریکا بوده که کانون اصلی آن، در شهر نیویورک است. آمریکا از لحاظ جغرافیایی در غرب ایران واقع شده و ساعات کاری آن (به وقت محلی) بین ساعت 8 صبح الی 17 خواهد بود که با تبدیل آن به وقت ایران، سشن نیویورک بین ساعات 16:30 الی 01:30 بامداد (روز بعد) خواهد بود.

بنابراین، زمان‌های اصلی معاملات بر طبق سیستم 3 سشنی به وقت تهران، ابتدا از توکیو (بین 03:30 بامداد الی 12:30) بوده و سپس به لندن رسیده (بین 10:30 الی 19:30) و نهایتا به نیویورک (از 15:30 الی 23:30) ختم می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید، در ساعات 10:30 الی 12:30 سشن های فارکس اروپا و آسیا و همچنین از ساعت 15:30 الی 19:30 نیز سشن اروپا هم زمان با سشن آمریکا در حال فعالیت هستند. بنابراین، به سادگی می‌توان پرتلاطم‌ترین و پر نوسان‌ترین ساعات روز برای انجام معاملات فارکس را متوجه شد.

بهترین ساعات برای معامله در فارکس

هنگامیکه سشن های فارکس با یکدیگر همپوشانی داشته باشند (همزمان دو بورس بزرگ دنیا باز باشند)، حجم معاملات افزایش یافته و بازار نوسانات بیشتری را تجربه خواهد کرد. مشخصا هر زمان که نوسانات بیشتر باشد، پتانسیل کسب درآمد نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین، با توجه به سیستم 3 سشنی، ساعات 10:30 الی 12:30 و همچنین ساعات 15:30 الی 19:30 به وقت تهران، بهترین زمان برای کسب درآمد از نوسانات فارکس به حساب می‌آید. اما در بعضی زمان‌ها ممکن است به دلیل بروز وقایع و منتشر شدن اخبار، میزان نوسانات در سایر زمان‌ها، بیشتر از زمانی باشد که دو سشن با یکدیگر همپوشانی داشته اند. بنابراین، همواره از چک کردن اخبار مطمئن شوید. اما در سیستم چهار سشنی، یک بازه‌ی دیگر نیز برای ورود به معاملات، مناسب است.

سیستم چهار سشنی فارکس

با پیوستن استرالیا و شهر سیدنی به کانون‌های اصلی معاملات جهانی، چهارمین سشن اصلی فارکس نیز تشکیل شد. شهر سیدنی نیز بورس بسیار قدرتمندی داشته و انجام معاملات در آن، می‌تواند باعث نوسانات قیمتی در دارایی‌های مختلف شود. ساعت کاری در سیدنی از 7 الی 16 بوده که با تبدیل آن به ساعت تهران، معادل 00:30 الی 09:30 خواهد بود. بنابراین، در سیستم چهار سشنی، حد فاصل بین 00:30 الی 01:30 (به وقت تهران)، سشن سیدنی با نیویورک همزمان شده و نوساناتی را به بازار تحمیل می‌کند.

ساعت های تابستانی

یکی از نکاتی که باعث سردرگم شدن تریدرهای تازه وارد می‌شود، تغییر ساعات در تابستان است. بسیاری از کشورها، در اوایل تابستان، ساعات کاری را تغییر داده و همین امر، باعث می‌شود که یادگیری سشن های فارکس به وقت ایران، اندکی دشوار باشد. این امر که در وبسایت irbrokers.com به ساده ترین زبان ممکن توضیح داده شده است، بیان می‌کند که تنها در ماه‌های اکتبر و نوامبر و همچنین مارس و آپریل، ساعات کاری بسیار از کشورها تغییر می‌کند. کشورهایی از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلستان و استرالیا، ساعات کاری را تغییر داده، اما ژاپن اعتقادی به تغییر ساعات در فصول مختلف ندارد. همین امر نیز باعث می‌شود که سشن توکیو اندکی گیج کننده باشد.

به نکته‌ی دیگری که باید توجه کنید، این است که استرالیا نیز در نیم کره جنوبی قرار گرفته و فصول در آن، برعکس است. به همین دلیل نیز ممکن است جابجایی ساعتی کشورها نسبت به یکدیگر، در بعضی فصول تا 2 ساعت نیز افزایش یابد.

اثر همپوشانی سشن های فارکس

طبیعتا زمانی که سشن آسیا (توکیو) شروع به کار می‌کند، عمده‌ی معاملات بر مبنای ین ژاپن بوده و همین امر، تمامی جفت‌ارزهایی که یک طرف آن ین ژاپن یا همان JPY باشد را متاثر خواهد کرد. پس از آن، در سشن اروپا نیز عمده معاملات یا با یورو و یا با پوند انگلیس انجام شده که تاثیر مشابهی داشته که بر جفت ارزهای GBP و EUR اثرگذار است. در نهایت نیز سشن نیویورک شروع شده که بر تمامی جفت ارزهایی که یک طرف معامله USD، اثر می‌گذارد.

نتایج بررسی‌های کارشناسان وبسایت آی آر بروکرز نشان داده که بیشترین تغییرات و نوسانات زمانی اتفاق می‌افتد که سشن لندن شروع به کار کرده و عمده‌ی تغییرات نیز مربوط به معاملات برروی جفت ارز GBP/JPY و سپس EUR/JPY است. دانستن همین نکته به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی معاملاتی بهتری ایجاد نموده و زمان کمتری را به چارت خوانی اختصاص داده و در عین حال، سود بیشتری از نوسانات نمودار، کسب نمایید. برای یادگیری سایر نکات طلایی، وبسایت irbrokers.com انتخاب مناسبی برای شروع به کار است. در تصویر زیر، میزان میانگین تغییرات جفت ارزهای مختلف در زمان باز بودن سشن های فارکس مختلف نمایش داده شده است.

سشن های فارکس چیست و معادل آن به ساعت ایران چه زمانی است؟همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، بیشترین تغییرات زمانی رخ می‌دهد که سشن لندن مشغول به فعالیت باشد. دلیل اصلی آن نیز قرار گرفتن میان آسیا و آمریکا بوده و معاملاتی در این زمان انجام می‌شوند که هم به سشن آسیا و هم به سشن آمریکا ربط دارند. تریدری که قصد دارد از زمان خود، به صورت بهینه استفاده کند، حتما میزان نوسان جفت ارزهای فارکس در زمان سشن های مختلف را بررسی کرده و بهترین بازه را برای رصد نمودارها و ورود به معاملات، انتخاب خواهد کرد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : سشن های فارکس چیست و معادل آن به ساعت ایران چه زمانی است؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *