روش تعیین قیمت ارز دیجیتال چگونه است؟

روش تعیین قیمت ارز دیجیتال چگونه است؟

بازار ارزهای دیجیتال ثابت کرده که همیشه می‌تواند معامله‌گران را با پامپ و دامپ‌های ناگهانی غافلگیر کند؛ بنابراین دانستن قیمت لحظه ای ارز دیجیتال از اهمیت فراوانی برخوردار است. کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار در این بازار فعالیت می‌کنند باید از قیمت ارز دیجیتال و عواملی که آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد مطلع باشند. بررسی قیمت لحظه ای ارز دیجیتال و مسیر طی شده توسط آن روی نمودار می‌تواند به پیدا کردن نقطه ورود به معامله‌گران کمک کند؛ به همین دلیل اکثر فعالان بازار از یک سرویس خاص برای دیدن جدول ارز دیجیتال و چک کردن قیمت استفاده می‌کنند. در ادامه مقاله بیشتر در مورد روش تعیین قیمت ارز دیجیتال و عوامل موثر بر آن صحبت می‌کنیم.

قیمت ارز دیجیتال چگونه برآورد می‌شود؟

سرمایه‌گذاران زیادی به سمت ارزهای دیجیتال جذب شده‌اند؛ اما این دارایی‌ها از سال گذشته ارزشی بیش از ۲.۳ تریلیون دلار را از دست داده‌اند. ممکن است هنوز به کف خود نرسیده باشند و همچنان پرریسک هستند. تغییر قیمت ارز دیجیتال (Live Price) محبوب یعنی بیت‌کوین در هر روز بین ۵ تا ۱۰ درصد است و ارزهای کوچک‌تر، نوسانات بیشتری دارند. مهم‌ترین عاملی که قیمت یک ارز را تعیین می‌کند، عرضه و تقاضا است. ارزهای دیجیتال معمولاً توسط یک نهاد مرکزی مثل بانک پشتیبانی نمی‌شوند؛ پس باید ارزش خود را از عوامل دیگری دریافت کنند.

عرضه و تقاضا

قیمت ارز دیجیتال با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ به این ترتیب که هرچه تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد، قیمت بالاتر می‌رود و هرچه عرضه نسبت به تقاضا بالاتر باشد باعث کاهش قیمت ارز دیجیتال می‌شود. مفهوم عرضه و تقاضا را می‌توان با یک مثال ساده توضیح داد. فرض کنید شما تصمیم می‌گیرید در کلاسی که تعداد صندلی‌های آن بسیار کم‌تر از دانشجویان است؛ صندلی خود را معامله کنید. در این حالت چون عرضه (تعداد صندلی‌ها) کم است؛ هر کدام از دانشجویان برای بدست آوردن جای شما قیمت بالاتری را پیشنهاد می‌دهند. در واقع می‌توان گفت تقاضا بالاتر می‌رود و این همان چیزی است که می‌تواند قیمت ارز دیجیتال را تعیین کند. عرضه کل بیت کوین، ثابت و ۲۱ میلیون است. برخی کوین‌ها سقف عرضه ندارند. این پروژه‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که عرضه خود را بیشتر کنند که در این حالت قیمت آن ارز کاهش پیدا می‌کند. همچنین برخی از ارزهای دیجیتال از راه‌هایی مثل سوزاندن و ارسال به یک آدرس غیرقابل بازیابی در بلاک چین برای جلوگیری از افزایش بیش از حد عرضه استفاده می‌کنند.

روش تعیین قیمت ارز دیجیتال چگونه است؟

هزینه تولید

توکن‌های ارزهای دیجیتال جدید از طریق فرآیند استخراج تولید می‌شوند. ماینرها باید از رایانه برای تأیید بلوک بعدی در بلاکچین استفاده کنند. آن‌ها برای حل یک مسئله پیچیده ریاضی به منظور تایید یک بلوک رقابت می کنند. هر چه رقابت بیشتر باشد، استخراج آن ارز نیز دشوارتر خواهد بود. به این ترتیب هزینه استخراج افزایش می‌یابد؛ زیرا تیم به تجهیزات قوی‌تری مانند رایانه‌ها برای استخراج موفقیت‌آمیز نیاز دارد. با افزایش هزینه‌های استخراج، قیمت ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد. اگر هزینه‌های استخراج بیشتر از ارزش ارز باشد، ماینرها استخراج نمی‌کنند. بنابراین، تا زمانی که تقاضا برای استفاده از بلاک چین وجود داشته باشد، قیمت باید افزایش یابد.

رقابت

تعداد ارزهای دیجیتال به طور مداوم در حال افزایش است. راه‌اندازی یک ارز دیجیتال آسان است اما برای اینکه بتواند جایگاه بهتری پیدا کند باید شبکه‌ای از کاربران به آن بپیوندند. در صورتی که پروژه چیز جدیدی برای عرضه و تیمی قوی داشته باشد و یا به عبارتی از لحاظ فاندامنتالی قوی باشد، می‌تواند با کوین‌های دسته خود رقابت کند. هرچه رقیب جدید شتاب گیرد، ارزش رقیب موجود را کاهش می‌دهد و به این ترتیب قیمت ارز دیجیتال جدید افزایش می‌یابد.

نهنگ‌ها

نهنگ‌ها یا همان سرمایه‌گذاران کلان، نقش بسزایی در بازار ارز دیجیتال دارند. نهنگ‌ها می‌توانند با ورود و خروج خود به بازار موجب نوسان‌های قیمتی شدیدی شوند. این موضوع بیشتر روی ارزهایی که مارکت کپ کوچک و حجم معاملاتی کمی دارند تاثیر‌گذار است. به طور مثال، با ورود نهنگ‌ها به چنین ارزهایی شاهد افزایش قیمت ارز دیجیتال خواهیم بود.

تعداد نودها

تعداد نودها نشان می‌دهد که چه تعداد کیف پول فعال در یک شبکه وجود دارد؛ به این ترتیب می‌توانید قدرت جامعه را تخمین بزنید. تعداد بالا به معنای یک جامعه قوی‌تر است و شانس آن ارز را برای عبور از یک بحران بالقوه را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت هرچه تعداد گره‌های یک بیشتر باشند، قیمت ارز دیجیتال آن نیز بالاتر خواهد بود.

صرافی ارز دیجیتال

معمولاً صرافی‌های کریپتویی، یک لیست ارز دیجیتال از محبوب‌ترین کوین‌ها و توکن‌ها را برای معامله ارائه می‌دهند. ارزهای پایه مثل بیت کوین و اتریوم در اکثر صرافی‌ها معامله می‌شوند؛ اما برخی از توکن‌های کوچک‌تر ممکن است تنها در چند صرافی موجود باشند که باعث کاهش دسترسی سرمایه‌گذاران به آن‌ها می‌شود. چنین ارزهایی اگر با حجم‌های کم در این صرافی‌ها مبادله شوند، کارمزد آن‌ها برای سرمایه‌گذاران بالا خواهد بود؛ بنابراین تقاضا برای آن کم‌تر می‌شود و در نتیجه باعث کاهش قیمت ارز دیجیتال می‌شود. اما با فهرست شدن یک کوین در لیست ارز دیجیتال چندین صرافی، تعداد سرمایه‌گذارانی که مایل به خرید آن هستند را افزایش می‌دهد و در نتیجه تقاضا بیشتر می‌شود. با افزایش تقاضا، قیمت ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد.

رسانه‌های اجتماعی و سلبریتی‌ها

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی یا افراد با نفوذ در آن، می‌توانند قیمت یک ارز دیجیتال را افزایش یا کاهش دهند. ارزهای دیجیتال می‌توانند با توییت‌های یک سلبریتی دچار پامپ و دامپ شوند؛ زیرا افراد مشهور، سیل عظیم جمعیت را به سمت خرید یا فروش آن ارز سوق می‌دهد. برای مثال حمایت ایلان ماسک از شت کوینی مثل دوج کوین موجب افزایش قیمت ناگهانی آن در یک بازه زمانی کوتاه شد.

سرویس قیمت لحظه ای والکس

یکی از ویژگی‌های یک صرافی خوب، داشتن سرویس امن و به روز قیمت ارز دیجیتال است. والکس به عنوان یک پلتفرم معاملاتی، این ویژگی را در خود جای داده و همواره در تلاش خدمت‌رسانی بهتر به کاربران است. با سرویس قیمت لحظه ای ارز دیجیتال والکس می‌توانید لیست‌ ارزهایی که در این پلتفرم قابل معامله هستند را مشاهده و از قیمت لحظه ای آن‌ها باخبر شوید. این قیمت‌ها بر پایه بازار تتر و تومان قابل مشاهده هستند. با ورود به بخش بازارها در وبسایت والکس می‌توانید به این سرویس دسترسی پیدا کنید و مواردی همچون قیمت لحظه ای، تغییرات روزانه و هفتگی و بیشترین سودها و ضررها را مشاهده کنید. در صورت نیاز می‌توانید ارزها را در دسته‌های مختلف مثل قرارداد هوشمند، اوراکل، دیفای، متاورس و غیره دسته بندی کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد اهمیت دانستن قیمت ارز دیجیتال صحبت کردیم و عواملی را که بر روی قیمت یک ارز تاثیرگذار است مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به نوسانات زیاد بازار ارز دیجیتال و ریسک‌های احتمالی، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران، درصد بالایی از کل سرمایه خود را وارد نکنند و همیشه اخبار مربوط به پروژه‌ها و قیمت لحظه ای ارز دیجیتال را دنبال کنند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : روش تعیین قیمت ارز دیجیتال چگونه است؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *