دلیل ارزان قیمت بودن گوشی های چینی چیست؟

گوشی های چینی

شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند در کشور چین , با فعالیت گسترده خود توانسته اند جایگاه مناسبی در میان محصولات سایر کشور ها ایجاد کنند و کاربران زیادی در سراسر دنیا , از گوشی های چینی که هم از قیمت خوب و مناسبی برخوردار هستند و هم امکانات جالبی و کاربردی ارائه می دهند , استفاده می کنند. افراد زیادی پس از آن که از یک گوشی چینی استفاده کرده اند از ویژگی ها و امکانات آن در مقایسه با هزینه پرداخت شده برای آن متعجب شده اند. اما علت این کیفیت خوب و قیمت پایین چیست؟

گوشی های چینی

  • یکی از دلایل که منجر به کاهش قیمت گوشی های چینی می شود , دستمزد کم و پایین کارگران در کارخانه ها است. حقوق کارگران در چین , نسبت به هر جایی در کل دنیا , پایین بوده و همین موضوع سرمایه داران را برای بنیان گذاری کارخانه ها و تولیدی ها در این کشور وسوسه می کند. به عقیده رئیس جمهور آمریکا علت اصلی بیکاری در آمریکا احداث کارخانه های آمریکایی در چین است. از سویی دیگر شرکت هایی مانند وان پلاس , شیائومی ، میزو و هوآوی با فعالیت گسترده خود در این کشور , بازار های محلی را از آن خود کرده اند که آن ها از شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ یک قدم جلو تر برده است چرا که دیگر این شرکت ها نیازی به جا به جایی قسمتی از محصولات خود نداشته و در همان کشور به آسانی به فروش می روند اما کمپانی بزرگی مانند اپل مجبور است هزینه های هنگفتی بابت حمل و نقل بپردازد در حالی که کمپانی های مذکور این هزینه را صرفه جویی کرده در نتیجه محصول خود را ارزان تر می فروشند.

گوشی های چینی

  • عدم تجهیز گوشی های چینی به برترین و پیشرفته ترین سخت افزار ها , یکی دیگر از علت های ارزان بودن این گوشی ها است. از آن جا که هدف اصلی سرمایه داران چینی تولید محصولی با قیمت متعادل است , این کار چندان غیر منطقی به نظر نمی رسد. البته این حرف به آن معنی نیست که کیفیت گوشی های چینی به دلیل سخت افزار ضعیف آن ها پایین است , نه حتی باید بگوییم این گوشی ها از سخت افزار خوبی بهره مند هستند , فقط برترین آن ها در این گوشی های استفاده نمی شود. مثلا یک گوشی با مشخصات سخت افزاری مشابه به گلکسی A3 قیمتی بسیار مناسب تر از آن خواهد داشت. علت این گرانی گوشی های سامسونگ این است که کمپانی سامسونگ وقت و هزینه زیادی را صرف تولید سخت افزار های اختصاصی خود می کند. البته همه گوشی های چینی این چنین نیستند , برخی از محصولات شیائومی مانند می  میکس 2 اس و یا هواوی پی 20 پرو که در گروه برترین گوشی های جهان قرار دارند , با پرچم داران مطرح رقابت کرده و دارای قیمت ها بالا حدود 800 دلار می باشند. استفاده از  پردازنده‌ های Mediatek در گوشی های چینی , به جای اسنپدراگون و یا اگزینوس سامسونگ , یک کار زیرکانه است چون این پردازنده ها کیفیت خوبی داشته و عملکرد مناسبی دارند اما قیمت آن ها در مقایسه با سایر پردازنده ها بسیار کم تر است.

گوشی های چینی

  • استفاده از سنسور های سونی در دوربین گوشی‌ های چینی , اقدامی دیگر برای کاهش قیمت است. چرا که این سنسور ها توسط یک شرکت ژاپنی تولید می شوند , در نتیجه قیمت مناسب تری خواهند داشت. در مقابل شرکت اپل سفارش برترین سنسور ها را به سونی و سامسونگ می دهد که هزینه بسیار بالایی را به همراه دارد , یا شرکت سامسونگ به صورت اختصاصی برای خود سنسور دوربین تولید می کند.

گوشی های چینی

  • تأسیس فروشگاه های بزرگ در شهر ها و نقاط مختلف , چیزی است که برای ابر شرکت ها بسیار هزینه تراشی کرده است. تامین حقوق پرسنل , پرداخت مالیات و بسیاری از هزینه های دیگر بر قیمت گوشی ها تأثیر گذاشته و بدون شک منجر به افزایش قیمت می شود. در حالی که اکثر شرکت های چینی بیشترین تمرکز خود را روی فروش آنلاین گذاشته اند , بنابراین دیگر هزینه ای را بابت فروشگاه ها و خدمات آن ها از مشتریان خود دریافت نمی کنند.

گوشی های چینی

  • استفاده از ابتکار و تولید لوازم جانبی جذاب و منحصر به فرد و در عین حال کاربردی , ترفندی است که شرکت هایی چینی برای پر کردن حاشیه سود خود از آن بهره می برند. بسیاری از این شرکت ها , گلس یا کاور های گوشی ها را در مدل ها و رنگ های مختلفی تولید می کنند تعدادی از آن ها , از جمله شیائومی کفش و دمپایی مخصوص برای گوشی های خود عرضه کرده اند که با استقبال رو به رو شده است.

گوشی های چینی

نتیجه گیری

تا چند وقت پیش تصور ها از گوشی های چینی محصولی بی کیفیت با  قیمت هایی پایین بود. هر چند این موضوع انکار ناپذیر است که تعدادی از این گوشی ها به بهترین سخت افزار های موجود در بازار تجهیز نشده اند اما این موضوع دلیل بر آن نیست که دارای کیفیتی نا مطلوب باشند. امروزه گوشی هایی با بدنه هایی از جنس آلومینیوم توسط شرکت های چینی تولید می شوند که واقعا امکانات بسیار خوبی نیز دارند. اما به طور کلی اگر بخواهیم به مهم ترین نقاط ضعف این گوشی ها اشاره کنیم , می توانیم بروز رسانی سیستم عامل آن ها را نام ببریم که خیلی دیر به دیر آپدیت می شوند , همچنین خدمات پس از فروش آن ها چندان مناسب نیست.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

3/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : دلیل ارزان قیمت بودن گوشی های چینی چیست؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *