خرید استیبل کوین با یک کلیک

خرید استیبل کوین با یک کلیک

قیمت تتر چرا ثابت است؟ این اولین سؤالی است که مردم در مواجه با استیبل کوین‌ها از خود می‌پرسند. ایده ارز دیجیتال پایدار اولین‌بار در زمان شکوه بازار کریپتو یعنی سال 2014 به گوش رسید. در این مقاله قصد داریم این استیبل کوین‌ها و خریدشان را به طور کامل بررسی کنیم. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع را دارید تا انتها همراه ما باشید.

ارز دیجیتال پایدار یا استیبل کوین چیست؟

Stablecoin یا ارز دیجیتال پایدار، ارز دیجیتالی است که قیمت آن با نوسان دیگر رمزارزها تغییر نمی‌کند. برای مثال با افت‌وخیز بازار، ما هیچگاه شاهد کم‌وزیاد شدن قیمت تتر نبودیم. ارزش این ارز به موارد بسیاری گره‌خورده که در نهایت نوع آن را تعیین می‌کند.

هدف از ایجاد چنین کوین‌هایی؛ ثبات در بازار و کمک به معاملات بلاک‌چینی است. در دنیای پرنوسان ارز دیجیتال لازم است ارزی وجود داشته باشد که با نوسانات تغییر نکند. این ارز باید کارمزد بالایی نداشته باشد تا بتواند راحت آن را برای مبادله و خرید استفاده کرد. تمام ارز‌های ثابت بازار باید این ویژگی‌ها را داشته باشند تا بشود نتیجه مطلوب از آن گرفت.

ایده اولین استیبل کوین جهان را چه کسی مطرح کرد؟

طبق نظر رسانه‌ها اولین ایده درباره رمزارز ثابت را دنیل لریمر بنیان‌گذار بلاک‌چین EOS مطرح کرد. البته برخی چارلز هاسکینسون بنیان‌گذار بلاک‌چین کاردانو را نیز همراه او جزء اولین‌ها حساب کرده‌اند. این اتفاق برای اولین‌بار در سال 2014 افتاد.

جالب است بدانید اولین ارز‌های ثابت بازار، پشتوانه‌شان دو ارز دیجیتال دیگر بودند. هنوز کسی فیات را برای پشتیبانی از ارز دیجیتال ثابت پیشنهاد نداده بود و شاید هم کسی حاضر نبود، چنین کاری انجام دهد.

انواع استیبل کوین کدام‌اند؟

انواع ارز‌های دیجیتال ثابت، به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود. یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای تقسیم، تقسیم بر اساس نوع پشتوانه آنهاست. در حال حاضر می‌خواهیم آن‌ها را به لحاظ پشتوانه دسته‌بندی کنیم.

استیبل کوین دارای پشتوانه فیات

اولین نوع، مدلی است که بر اساس فیات پشتیبانی می‌گردد. در این سبک برای هر یک واحد رمزارز، یک دلار امریکا در محلی امن مثل صندوق بانک نگه‌داری می‌شود. در این حالت می‌توان به‌راحتی بین رمزارز و فیات سوئیچ کرد بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. بسیاری از استیبل کوین‌های جهان از این روش استفاده می‌کنند.

قیمت تتر همیشه یک دلار خواهد بود و برای هر واحد آن یک دلار در بانک ذخیره می‌شود. برخی از کشور‌ها از کالا برای پشتوانه استیبل کوین خود بهره برده‌اند.

برای مثال کشور ونزوئلا رمزارز ملی و ثابت خود را با نفت پشتیبانی می‌کند. البته سیاسی بودن این مورد باعث شد که این ارز نتواند موفقیت زیادی به دست بیاورد؛ اما به‌هرحال منظور این است که از هر چیزی می‌شود به‌عنوان پشتوانه برای رمزارز ثابت بهره برد.

ارز‌هایی که این مدل را برای خود انتخاب کرده‌اند کاملا امن به نظر می‌رسند؛ اما باز هم ریسک برای آن‌ها وجود دارد. پایه اصلی امنیت شبکه در این سیستم اعتماد ما به صاحبان شبکه است. چون آن‌ها تنها افرادی هستند که می‌توانند در امور خلل ایجاد کنند و امنیت شبکه را از بین ببرند.

تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده و قیمت تتر و ارز‌های ثابت تغییر محسوسی نداشته است. تمام ارز‌های ثابت معتبر، با امنیت بالا فعالیت می‌کنند. نکته بعدی که درباره رمزارز ثابت وجود دارد این است که این رمزارز‌ها دقیقا برابر با یک دلار نیستند. آن‌ها همیشه کمی بیشتر یا کمی کمتر از یک دلارند. این مقدار به‌قدری کم بوده که تأثیر آن در معاملات احساس نمی‌شود؛ اما بااین‌حال وجود دارد.

 

استیبل کوین با پشتوانه کریپتو

نوع دوم، ارز‌های ثابتی است که توسط دیگر ارز دیجیتال‌های معتبر پشتیبانی می‌شود. این نوع پشتیبانی می‌تواند باعث نوسانات بیشتری شود. اما برای رفع این مشکل نیز راه‌کار‌هایی وجود دارد.

درست است که این رمز‌ارز‌ها در خطر نوسان هستند؛ اما تاکنون برای آن‌ها مشکلی جدی پیش نیامده است. برای مثال ارز دای که اتریوم را به‌عنوان پشتیبان برای خود برگزیده تا به امروز توانسته خریداران خود را راضی نگه دارد.

کنترل کار و نظارت بر آن در چنین سیستمی بر عهده قرارداد هوشمند است. در این سیستم دیگر نیاز نیست که به یک مرکز واحد اعتماد کنید؛ چراکه رفتار کاربران در شبکه، امنیتش را تأمین خواهد کرد؛ بنابراین اعتماد به این سیستم کمی راحت‌تر است.

در این نوع استیبل کوین، دارایی دیجیتالی شما در قرارداد هوشمند قفل می‌شود و توکن ثابت برایتان صادر خواهد شد. در این سیستم برای ثابت نگه‌داشتن قیمت از ترکیب نظریه بازی و الگوریتم‌های درون‌شبکه‌ای بهره می‌برند.

مزایا و معایب استیبل کوین

حالا که باهدف و انواع استیبل کوین‌ها آشنا شدیم بهتر است مزایا و معایب این نوع رمزارز را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای ارز ثابت

ما می‌دانیم که قیمت تتر ثبات دارد پس در تعاملات بین‌المللی می‌شود از آن استفاده کرد. حتی می‌توان برای حواله‌های معمولی آن را به کار برد. برای مثال ما قبل از همه‌گیر شدن رمز‌ارز‌ها، برای حواله پول به نقطه‌ای از دنیا مجبور بودیم مشکلات زیادی را تحمل کنیم.

اما حالا می‌توان از ارز‌های ثابت استفاده کرد. به پشتوانه آن‌ها می‌توان اعتماد داشت. آن‌ها سریع و آسان هستند و مبادلات، چیز پیچیده‌ای از ما نمی‌خواهند. آن‌ها قابل تغییر یا دست‌کاری نیستند. کاربران با استفاده بیشتر از آن امنیتش را تأمین خواهند کرد.

معایب ارز ثابت

از معایب آن‌ها این است که اختیار آن‌ها در دست مؤسسات خاصی است. برای مثال قیمت تتر تحت‌تأثیر شرکت سازنده‌اش است. اگر بازار رمزارز دچار تلاطم شدیدی شود استیبل کوین‌ها نیز از بین خواهند رفت.

استیبل کوین‌های الگوریتمی را می‌توان دست‌کاری کرد، البته در ادامه بیشتر درباره این رمزارز‌ها توضیح خواهیم داد. یکی دیگر از مشکلات رمز‌ارز‌های ثابت با پشتوانه فیات این است که اگر در دنیای واقعی قوانین بر فیات اعمال شود، روی آن‌ها نیز اثر خواهد گذاشت.

دلیل محبوبیت رمزارز ثابت چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش محبوبیت در رمز‌ارز‌های پایدار کم‌شدن ریسک معامله به‌واسطه آن‌ها بود. تا پیش‌ازاین بسیاری از کشور‌ها تلاش می‌کردند که به‌نوعی بازار را در ثبات نگه دارند؛ اما ماهیت رمزارز اجازه چنین کاری به آن‌ها نمی‌داد. سرانجام تصمیم گرفتند که با ترکیبی از فیات سنتی و ارز دیجیتال، سیستمی به وجود بیاورند که به بازار آرامش تزریق کند.

بسیاری از دولت‌ها برای فرار از تورم و شکست اقتصادی به فکر ایجاد رمزارز ثابت افتادند. آن‌ها می‌دیدند که قیمت تتر تغییری نمی‌کند و این سیستم برایشان جذاب به نظر می‌رسید. از طرفی کارمزد پایین تبدیل فیات به استیبل کوین بر محبوبیت آن‌ها افزود و باعث استفاده بیشترشان شد.

آشنایی با معروف‌ترین استیبل کوین جهان

ارز دیجیتال تتر با (علامت اختصاری USDT) معروف‌ترین استیبل کوین جهان است. قیمت تتر تغییر نمی‌کند و به‌راحتی می‌توان آن را از صرافی‌های مختلف خرید. بسیاری از صرافی‌های جهان با آمدن تتر شیوه کاری خود را تغییر دادند و امکان خرید رمزارز را تنها با تتر پذیرفتند.

در حال حاضر تتر دلیل ایمان افراد بسیاری به ارز‌های دیجیتال است. اگر برای امنیت این ارز مشکلی به وجود بیاید بی‌شک بسیاری از افراد نسبت به جهان کریپتوکارنسی بدبین خواهند شد. تاکنون که چنین اتفاقی نیفتاده و تتر بدون هیچ مشکلی به کارش ادامه داده است. در مجموع باید بگوییم که استفاده از تتر برای معاملات کوتاه‌مدت مشکلی پیش نخواهد آورد.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

ارز ثابت الگوریتمی به لحاظ کارکرد چیزی شبیه به کنترل پول بانک مرکزی در سراسر دنیاست. زمانی که یک فیات ارزشش زیاد شود بانک با تزریق بیشتر پول بازار را آرام خواهد کرد.

وقتی که همین فیات ارزشش را از دست بدهد، بانک با کم‌کردن حجم پول از بازار ارزش ازدست‌رفته را جبران خواهد کرد. سیستم استیبل کوین الگوریتمیک نیز به همین شکل است. الگوریتم این ارز‌ها به شکلی نوشته شده که قیمتشان را بر روی یک دلار ثابت نگه دارد.

تفاوت‌های استیبل کوین نرمال با استیبل کوین الگوریتمی

نکته کلیدی در تفاوت این دو رمزارز مدل انتخاب پشتوانه آنهاست. ثابت‌بودن قیمت تتر به دلار آمریکا بستگی دارد؛ اما ثبات نرخ ارز الگوریتمی به الگوریتم وابسته است.

به همین خاطر می‌توان ارز الگوریتمی را نوعی ارز بدون وثیقه دانست. آن‌ها فعالیتی غیرمتمرکز دارند و به همین جهت هم بهتر هستند. نسبت به کوین‌های ثابت معمولی روی ثبات قیمتی کوین‌های الگوریتمی بیشتر می‌توان حساب کرد.

خرید استیبل کوین با یک کلیک

مهم‌ترین استیبل کوین‌های بازار کدام‌اند؟

در این قسمت قصد داریم پراستفاده‌ترین رمز‌ارز‌های ثابت بازار را به شما معرفی کنیم. مهم‌ترین رمزارز‌ها با پشتوانه فیات عبارت‌اند از:

  • تتر (Tether – USDT)
  • ترو یواس‌دی (True USD – TUSD)
  • بایننس یواس‌دی (Binance USD – BUSD)
  • یواس‌دی کوین (USD Coin – USDC)
  • پاکسوس استاندارد (Paxos Standard – PAX)

از سری رمز‌ارز‌هایی که پشتوانه ارز دیجیتال دارند باید به بیت شیرز یواس‌دی (Bitshares USD) و دای (DAI) اشاره کرد.

رمزارز‌های ثابت را می‌توان استخراج کرد؟

بله. از طریق حل معادله و همان روش معروف اثبات کار می‌شود استیبل کوین‌ها را نیز استخراج کرد. یک نکته مهم درباره رمز‌ارز‌های ثابت این است که نمی‌شود از آن‌ها به شکل قابل توجهی سود ترید کسب کرد.

گرچه که با وجود ثابت‌بودن قیمت تتر و دیگر ارز‌های ثابت باز هم افرادی هستند که از اندک اختلاف قیمتی شبکه سود می‌کنند. نحوه کار آن‌ها در حجم بالاست به‌خاطر همین این روش برای سرمایه‌گذاران خرد توصیه نمی‌شود و برای آن‌ها سودی در پی نخواهد داشت.

آینده استیبل کوین چه خواهد بود؟

ارز‌های ثابت درحال‌رشد و تکامل هستند. در همین تکامل آن‌ها توانسته‌اند سابقه درخشانی از خود به جا بگذارند. ثبات قیمت تتر و دیگر ارز‌های ثابت به‌خوبی نشانگر این قضیه است. ارز‌های ثابت به‌عنوان یک ابزار برای معاملات کوتاه‌مدت بسیار مفید هستند؛ اما نباید به چشم یک هولد پرسود به آن‌ها نگاه کرد.

طبق نظر کارشناسان بر اساس الگوریتم و نمودار قیمت تتر شاید تنها ارزی که بشود برای ترید کمی رویش حساب باز کرد، فقط همین ارز باشد.

ارز‌های ثابت را از کجا بخریم؟

راه‌های مختلفی برای این کار روبروی شماست. می‌توانید قیمت تتر و دیگر ارز‌های ثابت را بر اساس قیمت فعلی دلار در کشور بسنجید و اقدام به خرید کنید. اولین راهی که هست خرید از صرافی‌های خارجی است. این راه باتوجه‌به مسائل تحریمی ایران ممکن است برای شما با مشکلاتی همراه باشد.

راه دوم خرید واسطه‌ای است که ما آن را توصیه نمی‌کنیم. راه بعدی استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی مثل صرافی راستین است. این صرافی‌ها باتوجه‌به اینکه از داخل ایران فعالیت می‌کنند قابل‌اعتمادتر هستند و دسترسی به آن‌ها نیز راحت‌تر است.

اگر در معاملات خود با مشکلی فنی مواجه شدید کارشناسان این صرافی به شکل 24 ساعته در 7 روز هفته در خدمت هستند و شما می‌توانید از طریق چت متنی با آن‌ها ارتباط بگیرید.

خرید استیبل کوین از راستین

صرافی راستین یک راه خرید ارز دیجیتال ثابت برای شماست. صرافی راستین باهدف راحت‌تر کردن معاملات تریدر‌های ایرانی در شرایطی که تحریم‌های بین‌المللی کار را برای آن‌ها سخت کرده بود ایجاد شد.

این پلتفرم با سرعت و امنیت بالا تلاش می‌کند که بهترین پلتفرم ممکن را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند. اگر شما هم قصد خرید ارز دیجیتال ثابت دارید پاراگراف بعدی را اصلا از دست ندهید.

خرید آنی تتر و دیگر استیبل کوین‌ها با یک کلیک

یکی از امکانات موفق صرافی راستین امکان خرید آنی است. برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید وارد سایت صرافی راستین شوید.

سپس از منوی سمت چپ به کمک یک شماره‌تلفن ثبت‌نام کنید. با تمام شدن فرایند نام‌نویسی شما امکان استفاده از قابلیت خرید آنی را خواهید داشت. در مرحله آخر با واردکردن یک شماره کارت و انتخاب میزان خرید به‌راحتی و با یک کلیک خرید خود را نهایی خواهید کرد.

سخن آخر

حالا فهمیدیم که قیمت تتر چرا ثبات دارد. ارز‌های ثابت برای تزریق آرامش به بازار روی کار آمده‌اند و تاکنون نیز در هدف خود موفق بوده‌اند. آن‌ها افراد زیادی را به ارز‌های دیجیتال علاقه‌مند ساختند و باعث شدند که سرمایه زیادی وارد بازار شود.

شما نیز اگر قصد خرید استیبل کوین را دارید باتوجه‌به مواردی که گفته شد، بهتر است از صرافی‌های ایرانی مثل صرافی ارز دیجیتال راستین استفاده کنید تا در امنیت کامل مبادلات خود را انجام دهید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مقاله بیشترین استفاده را کرده باشید.

 

 

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : خرید استیبل کوین با یک کلیک

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *