جدیدترین پیشرفت ها و تکنولوژی ها در صنعت مد و پوشاک

جدیدترین پیشرفت ها و تکنولوژی ها در صنعت مد و پوشاک

در قرن حاضر، ما همیشه شاهد توسعه فناوری و ارتباط بین اشیا در جهان بوده‌‌ایم. به همین دلیل، انتظار می‌رود که این پیشرفت برای لباس های روزمره ما نیز اتفاق بیفتد و زندگی را برای مردم آسان تر کند. تکنولوژی نقش مهمی در دنیای مد دارد و نحوه طراحی، تولید، بازاریابی و توزیع لباس را تغییر می‌دهد. با توجه به اینکه روش های تولید پوشاک سنتی به تدریج در حال منسوخ شدن است.

با افزایش آگاهی مصرف کنندگان و با تغییر جهت گیری تولیدکنندگان به سمت مسئولیت پذیری زیست محیطی، پیشرفت های چشمگیری در فناوری این صنعت حاصل شده است.

صنعت مد و پوشاک همیشه در پیشرو نوآوری ها قرار گرفته است. صنعت مد، صنعتی است که همیشه در حال پیشرفت است و در مقاطع مختلف شاهد حضور غولهایی در دنیای مد بوده‌ایم. ما قصد داریم در این مقاله جدیدترین پیشرفت ها و تکنولوژی ها در صنعت مد و لباس را به شما معرفی کنیم.

فروشگاه های آنلاین مد و پوشاک

گوشی موبایل نقش مهمی در زندگی ما دارند و امروزه بیشتر خریدهای روزمره خود را با گوشی انجام می‌دهیم. اگر شبکه های اجتماعی را با این موضوع مانند امکان خرید از طریق اینستاگرام ترکیب کنیم، برندها می توانند در کانال ارتباطی مورد علاقه مشتری قرار بگیرند و یک تجربه خرید بی نقص را ارائه دهند.

افرادی که از فروشگاه اینترنتی لباس خرید می کردند به علت اندازه نامناسب یا عدم رضایت از کیفیت مرجوع می شد. به همین دلیل ابزارهای هوشمند خرید آنلاین  برای کاهش تعداد مرجوعی و اتلاف انرژی در حمل کالا ساخته شدند.

جدیدترین پیشرفت ها و تکنولوژی ها در صنعت مد و پوشاک

به عنوان مثال در ایران فروشگاه اینترنتی مدیسه فروشگاهی چند منظوره است که محصولات از جمله پوشاک را در دسته بندی های مختلف با قیمت مناسب عرضه می‌کند. سایت مدیسه در این زمینه زبانزد است و به دلیل خدمات فوق العاده ای که به مشتریان خود می دهد، توانست در جشنواره برند محبوب امسال با رای مردم، بهترین فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک شناخته شود.

فناوری های جدید در صنعت مد و پوشاک

در سال های اخیر دنیای مد و لباس مانند هر صنعت دیگری دستخوش تغییرات اساسی شده است. از آنجایی که فناوری نقش مهمی را در مد ایفا می‌کند، می بایست با روندهای نوظهور در صنعت مد و پوشاک آشنا شوید.

فناوری هوش مصنوعی (IA )

هوش مصنوعی در برنامه ریزی تقاضای موجودی باعث بالا رفتن سود می‌شود. داده های زمان واقعی به  برندها کمک می‌کند تا خود را  با نیازهای موجودی فروشگاه ها وفق دهند. در سال های اخیر هوش مصنوعی به برندها اجازه آنالیز کردن داده ها، افزایش میزان فروش، بهبود تجربه خرید مشتریان و کمک به انبارداری داده است. همچنین برای ایجاد دستیارهای شخصی دیجیتالی از IA استفاده می شود که می‌تواند به مصرف کنندگان در خرید کمک کند.

فناوری هوش مصنوعی در سال 2022 وارد صنعت مد و پوشاک شد اما به دلیل اینکه روی طرح های قبلی تغییرات ایجاد می‌کند، ممکن است با چالش هایی مواجه شود.

فناوری اینترنت اشیاء

ابزارهای دیجیتال پدیده ای به نام فناوری پوشیدنی را جهانی کرده اند که برای مثال لباس کودک، به مادر زمان خیس شدن و یا بیدار شدن کودک را اطلاع می‌دهد. کفش‌های کتانی هوشمندی که این روزها طراحی و تولید می‌شوند، به مالک این امکان را می‌دهند که عکس‌های فوری گرفته و تصاویر و انیمیشن‌ها را در جلو و پشت کفش پخش کنند.

فناوری چاپ سه بعدی در مد

در سال های اخیر پرینت سه بعدی همگام با طراحی شخصی سازی شده  امکان تولید محصولات از قالب های یکبار مصرف را بدون مشکل فراهم کرده است. این فناوری به اندازه گیری مقدار پارچه مورد نیاز در یک الگوی هندسی دقیق و متناسب با بدن کمک می‌کند.

جدیدترین پیشرفت ها و تکنولوژی ها در صنعت مد و پوشاک

تاثیر بلاک چین در صنعت مد و پوشاک

بلاک چین در اصل یک دفتر کل عمومی آنلاین است که یک رکورد دائمی و دسترسی به هر مرحله از زنجیره تامین ایجاد می‌کند. بلاک چین به تولیدکنندگان لباس امکان می‌دهد دقیقا ببینند که الیاف در کجا به نخ ریسیده شده است یا نخ در کجا بافته شده است و در چه شرایطی به پارچه تبدیل شده است و لباس نهایی در کجا تولید شده است.

هر زمان که یک محصول در زنجیره تامین حرکت می‌کند، در زنجیره بلاک چین ثبت می‌شود. این یک راه مفید برای جلوگیری از فروش محصولات تقلبی است. زیرا یک محصول بدون پیوند فیزیکی- دیجیتال به بلاک چین جعلی است.

واقعیت مجازی و VR در مد

VR ( اسکن بدن موبایل) یک تجربه شبیه سازی شده است که می‌تواند مشابه یا بسیار متفاوت از دنیای واقعی باشد. فردی که از تجهیزات VR استفاده می کند می تواند به دنیای مجازی نگاه کند، وارد آن شود و با ویژگی های جهان تعامل داشته باشد.این پلتفرم تعیین می‌کند که آیا لباس مناسب و اندازه شما است یا خیر.

طراحی پوشاک برای بانوان

بدون تردید بانوان مخاطبان اصلی صنعت مد و پوشاک در سراسر جهان هستند. طراحی و تولید لباس زنانه شیک، دخترانه و بچه گانه در بازار هدف درصد بیشتری از درآمد و سود را تشکیل می‌دهد.

یکی از جنبه های مثبت تاثیر فناوری بر مد و لباس زنانه، کاهش هزینه های تولید و دستیابی به حجم تولید بالاتر در زمان کمتر است.

آینده صنعت مد و پوشاک

امروزه شاهد تغییر در صنعت پوشاک و مد حتی در دو شهر نزدیک به هم به دلیل تغییر نسل، نیازها، پیشرفت تکنولوژی و غیره هستیم. افزایش خرید آنلاین و تغییر سبک خرید پس از آن، تأثیر عمیقی بر سیستم توزیع پوشاک و تولید محتوای مرتبط در فضای آنلاین داشته است.

امروزه و قطعا در آینده، صنعت مد و لباس با تکنولوژی ارتباط تنگاتنگی خواهد داشت و ارتباط این دو را نه تنها در سالن های مد و فروشگاه های گران قیمت، بلکه در لباس های روزمره مردم نیز می بینیم. در آینده صنعت پوشاک، لباسی را طراحی می کند که هم در زمستان و هم در تابستان قابل پوشش است. بافت، رنگ و شکل این لباس ها با توجه به شرایط محیط تغییر می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله جدیدترین پیشرفت ها و تکنولوژی ها در صنعت مد و پوشاک را توضیح دادیم و اینکه  استفاده از تکنولوژی در مد، شیوه استفاده از آنها، تولید و حتی نحوه لباس پوشیدن ما دیده می‌شود. ایده های نوآورانه جدید هر روز توسط استارت آپ ها در سراسر جهان معرفی می‌شوند.

صنعت مد و پوشاک نقش با ارزشی در ایجاد اشتغال و بازده قابل توجه در بی نیازی بازار پوشاک کشور از واردات بی رویه از کشورهای خارجی دارد.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : جدیدترین پیشرفت ها و تکنولوژی ها در صنعت مد و پوشاک

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *