تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی

تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی

آیا می دانید تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی در چه پارامترهایی است؟ درباره انواع مختلف کابل ها تا چه حدی اطلاعات دارید؟ کابل ها مهمترین نیاز در تمام صنایع مختلف جهت به کارگیری نیروی الکتریسیته هستند. صنعت برق به عنوان صنعت مادر، بزرگترین حوزه ای است که مراکز مختلف دیگر نیز جهت کارکرد خود از این صنعت استفاده می برند. الکتریسیته مهمترین عامل چرخش چرخ صنایع و کارخانجات در جهان است و چه بسا اینکه تمام صنایع و حوزه ها وابسته به آن هستند. اما انتقال برق و مصارف آن به چندین و چند بخش مربوط می شود. و استفاده های زیادی می توان از آن داشت. حال اینکه جهت جابجایی برق از انواع کابل های بسیار مختلفی استفاده می کنند که از لحاظ پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شوند. کابل افشان و کابل برق مفتولی یکی از انواع کابل هایی هستند که در صنعت برق بیشترین کاربرد را دارند‌.

این دو کابل از لحاظ پارامترهایی بسیار زیادی با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما هر دو جهت انتقال جریان الکتریسیته به کار می روند. در ادامه درباره تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

کاربرد کابل برق افشان و کابل مفتولی

کابل ها یکی از انواع محصولات کاربردی به منظور انتقال الکتریسیته هستند که انواع مختلفی دارند. یکی از انواع کابل هایی که بیشترین کاربرد را دارد شامل کابل های مفتولی و افشان هستند. حال اینکه کابل مفتولی نوعی کابلی تک رشته ای با هادی مس است که دارای پلیمر پی وی سی می باشد. هادی این سیم ها مفتول تو پر مسی است و بر اساس استاندارد ISIRI 3084 به تولید می رسد. اما کابل های افشان نمونه دیگری از کابل هایی هستند که به صورت افشان بوده و از رشته سیم های مختلفی تشکیل می شود. معمولا قطر این رشته ها بین ۰٫۲۵ الی ۰٫۵ میلی متر است و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند. چرا که سطح مقطع هادی ابن دسته از کابل ها با کمک رشته های نازک مس تشکیل می شوند که ظریف و نرم هستند.

تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی

این دو کابل را جهت انتقال الکتریسیته در مصارف مختلف بکار می برند؛ اما تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی بسیار است. همین تفاوت ها باعث شده تا از این کابل ها بتوان در کاربردهای مختلف استفاده نمود. برخی از انواع تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی عبارتند از:

  • کابل افشان یکی از انواع کابل هایی است که هادی آن از رشته های مختلف مسی در ضخامت های پایین تشکیل می شود و به همین سبب نرم بوده و قدرت انعطاف‌ پذیری آن بالاتری است. اما کابل های مفتولی اینگونه نیستند و به صورت تک رشته ای و در ضخامت بالا به تولید می رسند. همین ضخامت بالا قدرت انعطاف پذیری کابل را تا حدودی کاهش می دهد.
  • هادی مس نازک کابل افشان موجب شده تا از این کابل منعطف جهت انتقال جریان برق برای لوازم الکتریکی استفاده شود؛ اما در صورتی که کابل های مفتولی تک رشته ای کمترین میزان کاربرد را در صنعت لوازم برقی دارند. به منظور انتقال روشنایی در صنعت ساختمان سازی نیز از کابل مفتولی بیشترین استفاده را می کنند‌.

مهمترین تفاوت میان کابل افشان و کابل مفتولی

  • دیگر تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی در مقاومت اهمی آن ها است‌. این مقاومت یکی از مهمترین شاخصه های الکتریکی در کابل ها است که در کابل نوع افشان میزان مقاومت اهمی خیلی بیشتر می باشد. حال اینکه این میزان مقاومت اهمی در به پیچش رشته ها و تعداد آن ها بستگی دارد.
  • قابلیت شکل پذیری در دو نوع کابل از دیگر تفاوت های رایج بین این دو است که معمولا در کابل افشان به سبب رشته های مختلف با قطر ۰٫۲۳۵ و ۰٫۲۸۵ و ۰٫۱۹۵ این انعطاف بیشتر خواهد بود‌. حال چقدر شکل پذیری بالاتر باشد، قدرت مقاوم افزایش پیدا کرده و کابل از حالت شکنندگی خارج می گردد.
  • مهمترین تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی در میزان خوردگی و مقاومت این دو کابل است که یکی از معضلات بزرگ کابل ها به شمار می رود. معمولا کابل های مفتولی به سبب قطر و در نتیجه مقاومت بالا، قدرت مقابله بالایی در برابر خوردگی دارد.
  • جریان اتصالی کوتاه یکی از مشکلات رایجی است که در اکثر کابل ها اتفاق می افتد. این مشکل معمولا در کابل های مفتولی بسیار کمتر از کابل های افشان خواهد بود.
  • قیمت مهمترین پارامتری است که در بررسی تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی قرار می گیرد. این دو کابل بر اساس ساختار، کیفیت ، جنس، عایق، کاربرد و برند قیمت گذاری می شوند و هر دو با یک قیمت متفاوتی در بازار عرضه می گردند.

تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی

نتیجه

آشنایی با تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی یکی از مهمترین نکاتی است که بایستی حتما قبل از خرید به آن توجه ویژه ای داشت. چرا که هر یک از انواع کابل ها اگرچه جهت انتقال جریان الکتریکی طراحی می شوند؛ اما دارای مشخصات و ویژگی های جداگانه ای می باشند که نوع کاربرد آن ها را مشخص می کند. کابل های افشان و کابل های مفتولی نوعی کابل هستند که از لحاظ نوع کاربرد، ساختار، جنس، کیفیت و حتی قیمت با یکدیگر متفاوت است‌. ابن کابل ها را بایستی با در نظر داشتن تمام مشخصات آن ها برای مصارف مختلف استفاده نمود تا هیچگونه مشکلی جهت جابجایی برق پیش نیاید. جدا از مشخصات، کیفیت و قیمت عالی هر دک جزو مهمترین پارامترهایی هستند که باید قبل از خرید کابل مناسب به آن توجه داشت. اما کدام مرکز فروش، کابل درجه یک باکیفیت را با قیمت مناسب عرضه می کند؟

برقیجات، بزرگترین و معتبرترین مرکز توزیع لوازم الکتریکی در کشور است که سال هاست در این حوزه فعالیت دارد. برقیجات هم اکنون بهترین انواع کابل های باکیفیت را با قیمت ارزان به صورت آنلاین توزیع می کند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تفاوت کابل برق افشان با کابل مفتولی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *