بهترین سوغاتی ها در تور مشهد

زرشک

مشهد با ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران پس از تهران است که در زمان افشاریان پایتخت ایران بود. شهری که به واسطۀ وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به مکانی پربازدید تبدیل شده و هر سال تعداد زیادی مسافر از نقاط مختلف ایران و جهان به این شهر سفر می کنند. هتل های مشهد با امکانات رفاهی متنوع می توانند خستگی سفری طولانی را از تن شما در بیاورند.

چیزی که مشهد را از بقیه شهرها جدا می کند، صرفاً سوغاتی های مذهبی آن نیست. بلکه سوغاتی های اختصاصی همچون زعفران است که در این منطقه کشت می شود. اگر به مشهد سفر کردید، می توانید قبل از برگشت از سفر، با کمی چرخیدن در بازار رضا سوغاتی های مختلفی را تهیه کنید که برخی از مهمترین آنها در لیست زیر برای شما تهیه کردیم. از زعفران و زرشک گرفته تا سنگ های زینتی و قیمتی که هر کدامشان هواداران مخصوص به خود را دارند.

زعفران

مسلماً کشورمان ایران بزرگترین تولید کننده این محصول کشاورزی است که با نام علمی Crocus sativus در جهان شناخته می شود. محصولی که همه ما اصالت آن را با خراسان مرکزی و جنوبی می شناسیم. اما شاید برایتان جالب باشد که این گیاه حدوداً 30 سانتیمتری در شهرهای استان فارس، کرمان و لرستان هم کشت می شود. زعفران تازه طعمی تلخ اما معطر دارد و معمولاً چیزی که از آن به عنوان زعفران یاد می کنیم، بخشی پیچیده از انتهای خامه ای شکل گیاه زعفران است که در مشهد همراه با زرشک به فروش می رسد. آمارهای موجود حاکی از آن است که بیش از 70 درصد این محصول ارزشمند در خراسان رضوی کشت می شود و این استان از این لحاظ رتبه اول را در کشورمان دارد.

زعفران

انگشتر فیروزه و عقیق

فیروزه و عقیق دو سوغاتی مهم و ارزشمند مشهد محسوب می شوند که مشتریان پر و پاقرص خودشان را دارند. فیروزه نوعی فسفات آبدار طبیعی آلومینیمی (کانی) است که در دستگاهی خاص متبلور شده و بعد از انجام عملیات خاصی به عنوان جواهر به کار می رود. از فیروزه معمولاً به عنوان نگین برای انگشتر، گردنبند، گوشواره و دیگر جواهرات استفاده می شود و معمولاً به دو صورت صاف (عجمی) و رگه دار (شجری) پیدا می شود که در ایران نوع “عجمی” آن طرفدار زیادی دارد. عقیق نیز آگات یا گونه ‌ای سنگ گران ‌بها است که در رنگ های سرخ، زرد و سفید پیدا می شود. طی سال های گذشته انگشتر فیروزه و عقیق جزء پرطرفدارترین سوغاتی های مشهد بوده و مهمترین معدن فیروزه مشهد در نزدیکی کوه بینالود و در 53 کیلومتری شمالی غربی نیشابور است.

ادویه هفت قلم

مشهد سوغاتی های زیادی دارد. سوغاتی بعدی ادویه هفت قلم است که اکثر ما آن را دیده ایم. ادویه هایی مثل دارچین، زنجفیل، فلفل قرمز، زردچوبه، گلپر و سماق جزو مجموعه ای محسوب می شوند که به ادویه هفت قلم شهرت یافته اند. این ادویه در مشهد به صورت بسته های مجتمع به فروش می رسند و دارای خواص دارویی و درمانی برای انواع بیماری هستند.

هرکاره (دیگ سنگی)

هَرَکارِه در زبان محلی مردم مشهد نوعی دیگ و ظرف سنگی است. این سنگ ها نوعی سرپانتین (Serpantine) محسوب می شوند که علاوه بر مقاومت بالا در برابر آتش، به دلیل طبخ ملایمی که دارند موجب خوش طعم شدن غذا می شوند. هرکاره (دیگ سنگی) از قرون گذشته یکی از مهمترین سوغاتی های شهر مشهد محسوب می شود.

زرشک

زرشک نوعی میوه است که همیشه درکنار زعفران در مشهد به فروش می رسد. طول درختچۀ آن بین 1 تا 5 متر و حاوی میوه ای قرمز رنگ و ترش مزه است. معمولاً انتهای بهار و ابتدای تابستان شکوفه می دهد و در فصل پاییز آماده برداشت می شود. ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان زرشک است و استان خراسان جنوبی با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد. این میوه جالب به سبب وجود “الکالوئید بربرین” قادر به درمان اعتیاد با تریاک است و قابلیت های درمانی دیگری هم دارد که بیشتر در طب پزشکی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مهر، تسبیح، سجاده، جانماز

با توجه به مذهبی بودن شهر مشهد، انواع مهر، تسبیح، سجاده و جانماز را می توانید در فروشگاه های مختلف این شهر پیدا کنید. اکثر سجاده و جانمازهای تولید شده در مشهد از جنس ترمه و مخمل دوزی شده هستند و در تولید تسبیح نیز با جنس هایی همچون دلربا، فیروزه، کهربا، شیشه ای و پلاستیکی مواجه می شویم. این سوغاتی ساده اما ارزشمند از فروش بسیار بالایی در مشهد برخوردار است و معمولاً همراه خشکبار جزء مهمی از سوغاتی زائرین شهر مشهد به شمار می رود.

چاروق

شاید تا به حال اسم چاروق را نشنیده باشید. چاروق کفش سنتی است که قسمت اعظم آن در قدیم از چرم بوده‌ و به اشکال مختلفی توسط اهالی خراسان مورد استفاده قرار می گرفت. استفاده از چاروق بیشتر برای راه رفتن روی قالی و اطاق های مفروش است. اما طی سال های اخیر تغییراتی در ظاهر آن داده شده که شامل اضافه شدن نعلین و پانه دار شدن بخش زیرین آن برای استفاده در دیگر مکان های عمومی است.

جیلی بیلی

جیلی بیلی از آن دست سوغاتی های مخصوص مشهد است که شاید بارها آن را دیده باشید، اما کمتر اسمش را شنیده اید. نام دیگرش آب ‌نبات ژله ‌ای می باشد که از نظر شکل ظاهری مثل لوبیا است. دارای روکش نرم، شیرین و محتویاتی ژله ای دارد که در رنگ های مختلف تولید و عرضه می شود. این آبنبات ها اولین بار سال ۱۸۶۱ توسط ویلیام چرافت ابداع شد و در بوستون به ثبت رسید. در سال های اخیر جیلی بیلی به عنوان یکی از مهمترین سوغاتی های مشهد فراگیر شده و به محبوبیت زیادی دست پیده کرده است.

یکی از راه های جذاب سفر به مشهد که اغلب نوجوانان در دورهمی و سفرهای دوستانه آن را ترجیح می دهند، سفر با قطار است. می توانید با تهیه بلیط قطار مشهد چه بلیط کوپه ای و یا اتوبوسی از سفرهای دسته جمعی لذت ببرید و لحظات خاطره انگیزی را در کنار هم تجربه کنید. در نظر داشته باشید هر ساله آژانس های معتبر شرایط مختلفی را برای تور های مشهد معرفی می کنند.

منبع:eligasht.com
اطلاعات تماس الی گشت:
تلفن: 0218540
ایمیل:  info@eligasht.com
آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بهترین سوغاتی ها در تور مشهد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *