اگر می خواهید به مریخ سفر کنید تمام ماموریت های مریخی را بخوانید

مریخ آشکارترین گذرگاه پسین به منظور اکتشافات بشر از منظومۀ شمسی می باشد و بیش از یک آژانس مشغول تنظیم سفر به این سیاره هستند. ماموریت های سفر به مریخ با در نظر گرفتن بالاترین مشخصه ها برنامه ریزی شده اند و یا در حال برنامه ریزی می باشند. بنابراین، آنچه حائز اهمیت است زمان است که باید تا پیش از تایید هرکدام از ماموریت ها در نظر گرفته شود. هنوز مشخص نیست چه کسی قرار است به عنوان خدمه انسان به مریخ فرستاده شود اما احتمالا زودتر از آنچه که تصور می کنیم اتفاق بیافتد!

  • ماموریت های ناسا

ناسا همچنان که به سازماندهی یک ماموریت سرنشین دار به مریخ اعلام تعهد کرده است، امیدوار است اوایل سال 2030 انسان را به مدار اطراف سیاره سرخ بفرستد. پیش از آن، آژانس ناسا چندین ماموریت در جایی نزدیک به خانه اما فراتر از مدار ماه برگزار کرد تا بدین وسیله به فضانوردان شانس انطباق دادن خود را به جایی دورتر از زمین بدهد. البته که این ماموریت ها برای دانشمندان بیشتر از یکبار اتفاق افتاد تا ناسا بر روی تاثیرات زندگی در فضا بر روی ذهن ها و بدن ها نظارت کند.

در حال حاضر، ناسا در حال بروزرسانی سخت افزارهای خود برای آماده سازی ماموریت های مریخ می باشد. از این سخت افزارها می توان به سیستم پرتاب فضایی (SLS) و فضاپیمای اوریون اشاره کرد. در این میان فضاپیمای اوریون در حال توسعه است تا افراد را به سیاره مریخ حمل کند.

پیش از سفر به سیاره مریخ، نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد سطح و محیط زیست آنجا داریم. ناسا، همچنان که با فرستادن ربات جستجوگر در مریخ در تلاش است تا بر اساس کنجکاوی های ربات مریخ نورد به اطلاعات بیشتری دست یابد، در حال راه اندازی ماموریت دیگر خود در سال 2020 می باشد. در سال 2021 مریخ نوردی دیگر پس از به مریخ نشستن تلاش خواهد کرد تا به مقابله در مقابل طیف وسیع تری از سیاره بپردازد و همچنین اندازه گیری های دقیق تری انجام دهد. در واقع، این ارزیابی ها به میزان جزئی و دقیق بودن خود نیازهای انسان را برای زنده ماندن در مریخ پیش بینی خواهد کرد.

در حالیکه برنامه آزمایشی دیگری برای مدارگرد جدید ناسا به منظور تعیین راه خود به مریخ در سال 2022 وجود دارد اما هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. به هر حال، تمام اهداف این فضاپیما مبنا بر جمع آوری اطلاعات پیش از سفر انسان به سیاره سرخ خواهد بود.

  • ماموریت های اسپیس اکس

مدیرعامل شرکت اسپیس اکس، ایلان ماسک، هیچ گونه رازی بر برنامه ریزی خود نسبت به سکونت در سیاره مریخ نپوشانیده است اما درست مانند آژانس ناسا تلاش کرده است تا با انتظار نسبت به فناوری های مربوطه رویای خود را به تحقق برساند. اگرچه هدف و یا رویای شرکت اسپیس اکس بسیار بلندپروازانه است اما این شرکت به دشت در تلاش است تا بتواند در آینده های دورتر و یا قرن های پسین یک مستعره چند میلیونی را در مریخ ایجاد کند.

مهندسین شرکت اسپیس اکس در حال حاضر بر روی سیستم های حمل و نقل بین سیاره ای (ITS) کار می کنند تا بتوانند فضانوردان را بسیار عمیق تر از پیش به فضا بفرستند. این سیستم ها به گونه ای طرح ریزی شده است تا 100 نفر را یک زمان حمل کنند. در حالیکه بهینه سازی این طرح همچنان ادامه دارد و بخش عمده از سیستم ساخته شده است، در سال 2024 آماده حمل افراد خواهد شد.

در حال حاضر، شرکت اپیس اکس تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا بر روی بوسترهای راکت تمرکز کند. این بوستر راکت ها قابلیت بازگشت به زمین و سوختگیری دارند.

انتظار می رود قیمت بلیط این سفر برای هر نفر 200 هزار دلار باشد. در واقع، جو سیاره سرخ بدلیل شباهات بسیار به زمین مناسب کشاورزی های خاص می باشد.

در میان این جمع آوری اطلاعات، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت فوق گفته است بر ریسک پذیری و یا خطر هرکس که به این سفر برود بخصوص مسافران اولیه پوشیده نیست. در حقیقت وی گفته است خودش نمی خواهد جزء نخستین انسان هایی باشد که مریخ را می بینند چرا که شانس بازگشت از چنین سفری بسیار کم می باشد.

  • ماموریت های مارس وان

در حالیکه بسیاری از سازمان های فضایی و شرکت های خصوصی در حال برنامه ریزی برای به تحقق پیوستن آمال و آرزوهای خود و بسیاری از افراد به منظور مشاهده سیاره سرخ (در یک روز!) می باشند، شرکت مارس وان به نوع دیگری معتقد است می تواند رویاها را به تحقق برساند.

شرکت مارس وان، قطعا مشخصات و استانداردهای بالا و تاریخچه مشابه با شرکت اسپیس اکس را ندارد اما رویای بلندپروازانه آن شبیه به شرکت های دیگر است. ایک شرکت قصد دارد برای نخستین بار در سال 2031 خدمه بشر خود را به مریخ ببرد و البته انتظار ندارد آن ها را بازگرداند.

فرآیند انتخاب فضانوردان همواره جزء یکی از جنبه های جالب دیگر پروژه سفر به مریخ بوده است. پس از انتخاب اولین خدمه این شرکت تلاش می کند تا آموزش به آن ها را از سر بگیرد.

1.5/5 - (2 امتیاز)

نظرات در مورد : اگر می خواهید به مریخ سفر کنید تمام ماموریت های مریخی را بخوانید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *