اپلیکیشن اسنپ در گوشی شما جاسوسی می کند !

اپلیکیشن اسنپ

جاسوسی اپلیکیشن اسنپ | این روزها یکی از اصلی ترین موضوعاتی که مطرح است، بحث امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی می باشد. بسیاری از کاربران در زمانی که یک اپلیکیشن را نصب می نمایند، در ابتدا موضوع امنیت آن  در قابل حفظ حریم خصوصی کاربران و شرایط تولید این اپلیکیشن کنجکاو می شوند و در صورت مشاهده ی هرگونه مغایرت از نصب آن خودداری می نمایند. در میان اپلیکیشن های داخلی، اپلیکیشن ایرانی اسنپ با مسائلی از این دست روبرو می باشد و گویا این اتفاقات قبلا نیز از سوی اسنپ صورت پذیرفته است.

اپلیکیشن اسنپ

جاسوسی اسنپ

پیش از این در اپلیکیشن اسنپ رانندگان شاهد این موضوع بودیم که اپلیکیشن اسنپ نسبت به سایر اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی رانندگان جاسوسی می کرد تا یک زمانی سایر اپلیکیشن های تاکسی آنلاین را بر روی گوشی خود نداشته باشند ولی اکنون این موضوع به گوشی کاربران عادی نیز رسیده است و به لیست اپلیکیشن های نصب شده ی کاربران نیز دسترسی دارد.

اگر به یاد داشته باشید سال پیش رانندگان اسنپ فهمیدند، در صورتی که اپلیکیشن Waze و یا اپلیکیشن تاکسی آنلاین تپسی را بر روی گوشی خود نصب داشته باشند نمی توانند اپلیکیشن رانندگان اسنپ را بر روی گوشی خود نصب نمایند. این کار نه‌ تنها یک سیاست ضدرقابتی نادرست می باشد بلکه به عنوان یک نوع جاسوسی در حریم شخصی رانندگان و جاسوسی در اپلیکیشن‌ های نصب شده در گوشی آن ها نیز به حساب می آید. اپلیکیشن تپسی به دلیل همین مسئله در شورای رقابت از اسنپ شکایت کرد ولی درنهایت رأی دادگاه به سود اسنپ صادر شد.

اکنون گویا اسنپ کمی پیشروی کرده و در کد نویسی های اپلیکیشن های اندرویدی و آیفون خود کدهایی را گنجانده است تا از نصب بعضی اپلیکیشن‌ های بخصوص مطلع گردد. البته لازم به ذکر است که هم اکنون اپلیکیشن اسنپ کاربران هنوز همراه با نصب بودن اپلیکیشن تپسی به طور کاملا عادی فعالیت می‌ کند ولی جاسوسی در اپلیکیشن‌ های نصب شده ی کاربران به هیچ‌ عنوان توجیه قانونی ندارد.

اپلیکیشن اسنپ

در صورتی که نگاهی به کدهای اپلیکیشن اسنپ بیندازید متوجه خواهید شد که این شرکت علاقه دارد تا بداند کدامیک از اپلیکیشن‌ های اشاره شده در گوشی هوشمند شما نصب گردیده است:

تمامی اپلیکیشن‌ های نام برده شده به عنوان اپلیکیشن های رقیب ایرانی درخواست تاکسی می باشند که در کدنویسی های اسنپ به چشم می خورند. بر همین اساس بعید نیست که در آینده ای نزدیک در صورتی که هرکدام از این اپلیکیشن ها را در گوشی هوشمند خود نصب کرده باشید نتوانید از اپلیکیشن اسنپ استفاده نمایید. گویا این سیاست ضد رقابتی که در ایران مسئله ای ندارد در سایر کشورها نظیر اروپا و امریکا سبب می شد که چند صد هزار دلار جریمه برای اسنپ در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید  دانلود تپسی

متاسفانه سیستم عامل های iOS و اندروید نیز طوری طراحی شده اند که برای انجام چنبن درخواست هایی از سوی اپلیکیشن از کاربر اجازه دریافت نمی کنند.

پاسخ اسنپ

در این میان اساسا اپلیکیشن اسنپ درخصوص این مسئله ی پیش آمده و در پاسخ به افرادی که نسبت به آن بی اعتماد شده بودند، در توییتر خود نوشت:

به طورکلی سیستم‌ عامل‌ های iOS و اندروید قابلیت مشاهده ی نام‌ اپلیکیشن‌ های نصب‌ شده بر روی تمامی گوشی های هوشمند را برای کل اپلیکیشن ها فراهم نموده اند و افراد متخصص در این حرفه می‌ دانند که استفاده از این قابلیت به معنای دسترسی به محتوای داخلی اپلیکیشن‌ ها و اطلاعات خصوصی افراد در گوشی های هوشمندشان نیست.اپلیکیشن اسنپ نیز با استفاده از این قابلیت تنها از نصب اپلیکیشن‌ های مشابه مطلع میشده و تنها در تحقیقات بازاریابی خود از این آمار و ارقام استفاده کرده است.

در این شرایط با توجه به مشکل پیش آمده ما از هدف خود دور خواهیم شد و قصد نداریم که سبب آزردگی خاطر کاربرانمان شویم. از این سو که رضایت کاربران از همان ابتدای کار برای ما اولویت داشته و به منظور رفع هرگونه سو تعبیر، فعلا از این قابلیت صرف‌ نظر نموده و کد درخواست این اطلاعات را از سوی سرور حذف نموده ایم. در دربروزرسانی های بعدی اپلیکیشن‌ مسافر اسنپ، این قابلیت به طور اختیاری فعال خواهد شد، تا اشخاصی که تمایل دارند در ارائه‌ ی بهتر خدمات ما را یاری نمایند.

با تمامی این اوصاف مسئله ی ما دسترسی به محتوای داخلی اپلیکیشن ها نبود که اسنپ در این خصوص صحبت به میان آورده است بلکه موضوع دسترسی به لیست اپلیکیشن های نصب شده در گوشی کاربر بدون اطلاع ایشان بوده و باید چنین قابلیتی از همان ابتدا به صورت اختیاری فراهم می شد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

منبع : فارنت

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اپلیکیشن اسنپ در گوشی شما جاسوسی می کند !

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *