امنیت شبکه BTC چگونه توسط نود بیت کوین تامین می‌شود؟

امنیت شبکه BTC چگونه توسط نود بیت کوین تامین می‌شود؟

همان طور که در تفاوت لایت نود بیت کوین با نود بیت کوین گفته شد، بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال و یک شبکه همتا به همتای (P2P) غیر متمرکز، از نودها یا همان گره‌هایی تشکیل شده است که نرم افزار بیت کوین را اجرا کرده و وظیفه اعتبارسنجی و انتشار تراکنش‌ها بر روی بلاک چین را بر عهده دارند. انواع نود بیت کوین، عامل اصلی از بین بردن دخالت شخص ثالث و تمرکززدایی شبکه بوده و نقش مهمی را در تامین امنیت بیت کوین ایفا می‌کنند. با بررسی انواع نود بیت کوین تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نود بیت کوین چیست؟

هر کامپیوتری که نرم افزار بیت کوین را دانلود کرده و وارد شبکه می‌‌شود، نود (Node) به حساب می‌آید. نودها یا همان گره‌ها، ستون‌های شبکه بیت کوین هستند که به شکل مداوم بلاک چین و تاریخچه کامل تراکنش‌های آن را کنترل می‌کنند. این کنترل شبکه از سوی گروه نود بیت کوین، اجازه دسترسی به تراکنش‌های غیرقانونی را نمی‌دهد. نود بیت کوین، تاریخچه کامل بلاک چین بیت کوین که مانند یک دفتر کل است را در اختیار دارد و از طریق مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) به امنیت شبکه کمک کرده و تراکنش‌هایی که قوانین اجماع را زیر پا بگذارند رد می‌کند.

روش تامین امنیت شبکه توسط نود بیت کوین چگونه است؟

هر نود بیت کوین (Bitcoin node)، به عنوان پل ارتباطی بین دستگاه‌های متصل به شبکه است. گروه نودها، برای اتصال به یکدیگر نیازی به واسطه از بیرون شبکه ندارند و همین موضوع به غیر متمرکز بودن بیت کوین کمک می‌کند. نودهای بیت کوین، تراکنش‌ها را اعتبارسنجی و پخش می‌کنند. این تراکنش‌ها توسط یک ماینر یا یک استخر (Pool)، استخراج و به دفتر کل بلاک چین اضافه می‌‌شوند. ماینرها به جای تایید جداگانه هر تراکنش، تراکنش‌های در انتظار را در بلاک‌ها دسته بندی می‌کنند. بلاک‌ تایید شده، در سراسر شبکه پخش ‌و برای اطمینان از معتبر بودن بلاک و رعایت قوانین شبکه، به تمامی نودها ارسال می‌شود. پس از تایید اعتبار، نودها بلاک جدید را به بلاک‌های قبلی اضافه می‌کنند که منجر به ایجاد بلاک چین جدید و تسویه نهایی تراکنش‌ها می‌شود.

امنیت شبکه BTC چگونه توسط نود بیت کوین تامین می‌شود؟

انواع نود بیت کوین چیست؟

هر کدام از انواع نود بیت کوین وظایف متفاوتی را در شبکه بر عهده دارند و بسیاری از شبکه‌های بلاک چین دیگر نیز از این ساختار نودهای بیت کوین استفاده می‌کنند. انواع نود بین کوین به شرح زیر است:

فول نود (Full Node)

فول نود بیت کوین، گره‌هایی معتبر در شبکه بیت کوین هستند که وظیفه اصلی آنها پشتیبانی و تامین امنیت در شبکه است. این نودها با توجه به مکانیزم اجماع شبکه، بلاک‌ها و تراکنش‌های جدید را تایید کرده و وظیفه ارسال آنها به سرتاسر شبکه را بر عهده دارند. تبدیل شدن به فول نود بیت کوین هزینه بر بوده و برای نمونه نیازمند به سیستمی دارای حداقل ۲ گیگابایت رم و اینترنت با سرعت آپلود حداقل ۵۰ کیلوبایت بر ثانیه و حجم نامحدود هستید. فول نود بیت کوین خود به دو گروه دیگر تقسیم می‌شود:

  • نود آرشیوگر (Archival): نودهایی که داده‌ها را دانلود و ذخیره می‌کنند.
  • نود سرشاخه (Pruned): نودهایی که جمع آوری داده‌های اخیر تراکنش‌ها و حذف داده‌های قدیمی را بر عهده دارند.

لایت نود (Light Node)

گروه لایت نود بیت کوین، فقط داده‌های ضروری تراکنش های پردازش شده را دانلود می‌کنند. این گره‌ها به فول نودها متصل شده و به عنوان کیف پول استفاده می‌شوند. در واقع لایت نودها فقط هدر بلاک که خلاصه‌ای از یک بلاک حاوی مرجع هش به بلاک قبلی، زمان استخراج و nonce (شماره شناسایی منحصر به فرد) بلاک قبلی است، را دانلود می‌کنند. این نودها کاملاً متکی به فول نودها برای تایید تراکنش‌ها هستند و نقش یک شخص ثالث را برای دسترسی راحت‌تر کاربر به والت‌ها ایفا می‌کنند. تفاوت لایت نود با فول نود بیت کوین در سطح اختیارات، تامین امنیت و میزان داده‌های دریافتی از شبکه خلاصه می‌شود.

مطلب پیشنهادی : ارتباط لایت نود با نود بیت کوین

کلام پایانی؛ چگونه یک نود بیت کوین شویم؟

چندین مرجع، دانلود تاریخچه کامل بلاک چین بیت کوین را ارائه می‌دهند. با این حال نرم افزار Bitcoin Core بیشترین تعداد فول نودها را به خود اختصاص داده است. برای اجرای یک گره می‌توانید این نرم افزار را دانلود کنید و به آن اجازه دهید تا کل بلاک چین را از نودهای دیگر کپی کند. اکنون، نود بیت کوین شما آماده است تا خود بتواند هر بلاک را تایید کند. البته همان طور که قبل‌تر نیز گفته شد، برای این کار به یک سیستم مناسب و صرف هزینه نیاز دارید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : امنیت شبکه BTC چگونه توسط نود بیت کوین تامین می‌شود؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *