استعلام و پرداخت خلافی خودروی 1400 در سه سوت

+ استعلام و پرداخت خلافی خودرو در سه سوت

دریافت خلافی ماشین یکی از دغدغه های افرادی است که خودرو داشته اند.شاید شما هم بخواهید از میزان خلافی ماشین خود آگاه باشید ولی از روش های استعلام آنها اطلاع نداشته باشید.در ادامه این پست به معرفی برخی از روش های استعلام خلافی ماشین پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

خلافی ماشین با شماره پلاک چیست؟

خلافی ماشین با شماره پلاک در واقع فهرستی از مجموعه جریمه های یک خودرو است. رانندگان با توجه به تخلفاتی که انجام میدهند به واسطه پلیس جریمه می شوند و این جریمه ها در پرونده ی خودروی که راننده با آن مرتکب تخلف شده ، ثبت می شود و در واقع به این فهرست خلافی ماشین می گوییم.

انواع خلافی ماشین

حال که با خلافی ماشین آشنا شدیم؛ بهتر است اطلاعاتی هم درباره انواع خلافی خودرو کسب کنیم:

جریمه مادی خلافی رانندگی

جریمه مادی ماشین همان سبک قدیمی جریمه کردن است. اگر در رانندگی، تخلفی از شما سرباز زند، فیش کاغذی مبلغ جریمه صادر می‌شود. اگر افسر پلیس در نزدیکی‌تان بود، قبض جریمه به شما تحویل می‌شود، این جریمه در پرونده سوابق رانندگی شما نیز ثبت می‌گردد.

+ استعلام و پرداخت خلافی خودرو در سه سوت

جریمه نمره منفی

دیده شده است که بعضی رانندگان برای جریمه مادی ماشین خود ارزشی قائل نیستند؛ بنابراین، پلیس برای سختگیری بیشتر، قوانین نمره منفی را در رانندگی لحاظ می‌کند. اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه رانندگی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود.

جریمه توقیف خودرو

یک دسته از خلاف‌ها (نظیر نداشتن بیمه اجباری خودرو یعنی بیمه شخص ثالث)هم  وجود دارند که با توقیف بی برو و برگرد خودرو همراهند. در چنین شرایطی، علاوه بر عدم امکان رانندگی ، شما باید جریمه توقیف خودرو را نیز بپردازید.

استعلام خلافی خودرو در سال ۱۴۰۰

افراد با همه تخلف‌های رانندگی آشنایی ندارند یا اصلا در هنگام ارتکاب خلافی، متوجه عمل خود نیستند. خطای  افسران هم در خواندن پلاک خودروها اجتناب‌ناپذیر است.بنابراین برای مواجه نشدن با مبلغ سنگین خلافی های خودرویتان، استعلام و پرداخت به موقع آن ها ضرورت می‌یابد.

شاید این سوال به ذهنتان برسد که روش‌های استعلام خلافی ماشین چیست؟ چگونه جریمه‌ها را پرداخت کنیم؟

روش‌های استعلام خلافی خودرو

برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰

قبلا که استفاده از اینترنت و اعتماد به آن چندان رایج نبود، افراد برای دریافت خلافی به یکی از مراکز پلیس +۱۰ رفته  و با پرداخت مبلغی مشخص( ۳۰ هزار تومان درسال ۹۹)  صورت ریز خلافی وسیله نقلیه خود را دریافت می‌کردند. سپس برای پرداخت خلافی خودرو به شعبه بانک یا دستگاه ATM بانک ملی مراجعه می کردند.

این روش هنوز هم مرسوم است ولی از میزان محبوبیت آن با توجه به شرایط کرونایی و همه گیر شدن استفاده از اینترنت و توسعه بانکداری الکترونیک، برای رفع نیازهای روزمره کاسته شده است.

با ارائه راه‌های دیگر استعلام و پرداخت خلافی، فرد می‌تواند به راحتی از هر جا که می‌خواهد، فقط با یک گوشی یا کامپیوتر ساده و اینترنت، خلافی ماشین را استعلام نماید و بدون مراجعه حضوری آن را پرداخت نماید.

دریافت خلافی خودرو با تماس تلفنی

کافی است با سامانه تلفنی گویای راهبری راجا به شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید و از ریز جرایم رانندگی و تخلفات خودروی خود اطلاع یابید. برای این کار کافی است که کدVIN  مندرج در پشت کارت خودرو را وارد کنید.

دریافت خلافی ماشین و پرداخت آن از طریق پیامک

شماره  کد VIN  را به شماره های زیر پیامک کنید. کد VIN همان شماره ۱۷ رقمی حک شده در پشت کارت خودروی شماست. سپس چند ثانیه صبر کنید تا صورت حساب خلافی مدنظر را دریافت نمایید:

۳۰۰۰۵۱۵۱

۱۱۰۰۰۵۱۵۱

۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

شما بعد از این پیامک، پیامک دوم حاوی شناسه پرداخت و قبض را دریافت خواهید کرد. حالا اطلاعات مدنظر برای پرداخت عوارض خودرو در دسترس است. شما می‌توانید به خودپردازها یا سایت‌های بانکی و اپلیکیشن‌های پرداخت قبوض مراجعه کرده و مبلغ را پرداخت نمایید.

استعلام جرایم اتومبیل با موبایل و کد USSD

الف) با گوشی موبایل خود کد *۱۱۰# را شماره گیری نمایید. با این عمل، سیستم به شما دو گزینه پیشنهاد می‌کند:

خدمات قابل ارائه
خدمات در دست اقدام

اگر می‌خواهید خلافی ماشین را ببینید، باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ب) در مرحله بعدی، گزینه استعلام خلافی خودرو  ارائه می‌شود که برای دریافت خلافی خودرو باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ج) با دریافت درخواست درج کدVIN ، شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودروی خود را وارد کنید.

د) مبلغ  خلافی ماشین، استعلام و به شما نشان داده می‌شود که می‌توانید مفاحساب جریمه را پرداخت نمایید.

جریمه نقدی پلیس برای تخلفات رانندگی

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت راهور

الف)در روش استعلام خلافی ماشین، به سایت پلیس راهور ناجا مراجعه نمایید.

ب) شما به عنوان مالک خودرو، می‌توانید روی گزینه خدمات کلیک کنید.این دکمه در سمت راست وب سایت قرار دارد.

ج) سپس گزینه ” استعلام میزان تخلف رانندگی” را کلیک کنید.

د) به صفحه استعلام خلافی خودرو وارد می‌شوید. با وارد کردن شماره بارکد کارت ماشین ( کد هشت رقمی کنار بارکد پستی مندرج در پشت کارت ماشین) و وارد کردن گزینه امنیتی ، میزان جریمه ماشین خود را مشاهده کنید و در صورت تمایل، مراحل پرداخت تخلفات را در پیش گیرید.

استعلام و پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌های موبایلی

اپلیکیشن‌های پرداخت که در کارها و پرداخت‌های روزمره  مانند پرداخت قبض موبایل، قبض برق و  فعال هستند، امکان استعلام و پرداخت انواع جرایم رانندگی نظیر جریمه دست نویس، خلافی ثبت شده با دوربین و … را نیز فراهم آورده‌اند.

+ استعلام و پرداخت خلافی خودرو در سه سوت

چگونه خلافی خودروی خود را قسطی پرداخت کنیم؟

گاهی وقت‌ها مبلغ خلافی خودرو به حدی بالاست که پرداخت کل مبلغ به صورت یکباره شکستن شاخ غول محسوب می‌شود. ضمنا این نکته ریز را هم در ذهن داشته باشید: عدم پرداخت به موقع جرایم رانندگی با دو برابر شدن آن‌ها همراه خواهد بود. در چنین موقعیتی، دارندگان خودرو ترجیح می‌دهند این سنگ بزرگ جریمه‌ها را به تکه‌های کوچک اقساط جریمه‌ها خرد کنند. به بیان دیگر، افراد پرداخت قسطی خلافی را ترجیح می‌دهند. با انتخاب این گزینه، رانندگان هر زمان که مایل بودند، قسمتی از آن مبلغ را به صورت قسطی پرداخت کنند.

چگونه خلافی خودروی خود را کم کنیم؟

پیگیری میزان تخلفات رانندگی به آگاهی راننده از جزییات و مبالغ آن‌ها منجر می‌شود.دلایلی نظیر خطای انسانی پلیس  سبب می‌شوند که راننده آش نخورده و دهان سوخته شود. برای  اعتراض به  جریمه کمتر از یک میلیون تومان، به دفاتر پلیس +۱۰ بروید و اعتراض خود را ثبت کنید. در این شرایط، درخواست شما به مرکز اجراییات کل کشور ارسال می‌شود و در عرض کمتر از ۲۴ ساعت به شما جواب نهایی اعلام خواهد شد.

خلافی خودرو یا فرهنگ رانندگی؟

خطا و اشتباه جزو لاینفک زندگی انسانی است. تاوان اشتباه در رانندگی جریمه و خلافی خودرو تلقی می‌شود.گاهی این خطاها  ریسک‌هایی نیز در پی دارند.

بیمه و رانندگی ایمن؛ کلید کاهش خسارات و خلافی اتومبیل

شرکت‌های بیمه ریسک‌ها و خسارات رانندگی را با بیمه‌های شخص ثالث موتور و خودرو، بیمه بدنه و بیمه اموال جبران می‌کنند. ولی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با هدف بازدارندگی از رانندگی‌های خطرساز و بالا بردن امنیت، جرایم رانندگی و خلافی خودرو را در قوانین خود لحاظ کرده است. این جریمه‌ها با استفاده از اصل تنبیه در صدد کاهش خطرها هستند. باید مقامات راهنمایی رانندگی دوری از حرکات خطرناک و تخلفات را  با فرهنگ سازی در ذهن افراد حک کنند.  علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه بهبود شرایط رانندگی، آموزش و فرهنگ سازی رانندگی ایمن  و بیمه اتومبیل نیز توصیه می‌‌شود.

برگرفته از سایت بیمه (www.bimeh.com)

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : استعلام و پرداخت خلافی خودروی 1400 در سه سوت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *