استخراج اتریوم تا چه زمانی ادامه دارد؟

استخراج اتریوم تا چه زمانی ادامه دارد؟

استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال اتریوم پس از تغییر الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) اتریوم به اثبات سهام (PoS)، با مشکلات بسیاری در کسب درآمد و استخراج اتریوم مواجه شدند، زیرا بسیاری از ماینرها ناچار شدند تا به توکن‌های جایگزین مانند اتریوم کلاسیک روی بیاورند که این امر به نوبه خود به سودآوری استخراج اتریوم ضربه زد. در شبکه اثبات سهام اتریوم، دیگر نیازی به ماینرها برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها نیست، اما آیا این پایان کار استخراج اتریوم به روش الگوریتم اثبات کار است؟ قبل از ادامه این محتوا اگر هنوز در مورد اینکه اتریوم چیست ابهاماتی دارید روی لینک کلیک کنید.

اتریوم کلاسیک چیست؟ آیا می‌تواند ناجی ماینرها باشد؟

در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال، تنها چند بلاک‌چین وجود دارند که همچنان از الگوریتم اجماع اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و با کارت‌های گرافیک مخصوص استخراج سازگار هستند. این نوع بلاک‌چین‌ها جایگزین مناسبی برای مهاجرت استخراج‌کنندگان اتریوم هستند تا بتوانند از دستگاه‌های گرافیکی قدرتمندشان در جای دیگری استفاده کنند. یکی از این بلاک‌چین‌ها، شبکه اتریوم کلاسیک است که اولین بار در سال 2016 میلادی پس از حمله به شبکه اصلی اتریوم به وجود آمد. به واسطه مهاجرت ماینرهای اتریوم به اتریوم کلاسیک، قیمت توکن آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

با این حال، اتریوم کلاسیک کامل و بی‌نقص نیست و نقاط ضعفی نیز وجود دارد. اگر ماینرهای اتریوم به آلت‌کوین‌های سازگار یا به عبارتی به شبکه‌های جایگزین روی بیاورند، سودآوری ماینرهای فعلی آن شبکه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. به طور واضح‌تر، با هجوم ماینرهای اتریوم به دیگر شبکه‌ها مانند اتریوم کلاسیک برای استخراج، هش ریت شبکه افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین، با افزایش هش ریت که تعیین‌کننده‌ی قدرت محاسباتی یک شبکه است، سختی استخراج افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باعث کاهش درآمد ماینرها می‌شود.

پیش از تغییر شبکه اتریوم از الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام، صنعت استخراج اتریوم یکی از محبوب‌ترین شبکه‌ها برای استخراج ارز دیجیتال در میان ماینرها بود. همان‌طور که گفته شد، پس از تغییر شبکه به الگوریتم اجماع اثبات سهام، استفاده از سیستم‌های محاسباتی قدرتمند برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها به کنار رفت. در شبکه اتریوم 2.0، از استیکینگ (Staking) برای اعتبار‌سنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه استفاده می‌شود. به طور کلی، ماینرها یا می‌توانند به استخراج آلت‌کوین‌های دیگر به جز اتریوم یا اتریوم کلاسیک روی بیاورند، یا ریگ‌های استخراج خود را بفروشند و از پول آن برای خرید اتریوم استفاده کنند و با استیکینگ آن، به جمع اعتبار‌سنج‌های شبکه جدید اتریوم بپیوندند.

استخراج اتریوم تا چه زمانی ادامه دارد؟

اثبات سهام اتریوم چیست؟

اثبات سهام یک الگوریتم اجماع ارز دیجیتال برای پردازش تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید در یک بلاک‌چین است. الگوریتم اجماع در شبکه‌های بلاک‌چینی روشی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن نگه داشتن شبکه است تا تراکنش‌های مخرب وارد شبکه نشوند و فعالیت آن را مختل نکنند. اثبات سهام میزان کار محاسباتی مورد نیاز برای تائید بلوک‌ها و تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد که این منجر به افزایش سرعت شبکه و کاهش کارمزدها می‌شود. در شبکه‌های اثبات کار مانند اتریوم در گذشته، این کار توسط ماینرها صورت می‌گرفت که به قدرت محاسباتی بسیاری نیاز داشت، اما اثبات سهام نحوه تائید بلوک‌ها را تغییر داده است و نیازی به رایانه‌های قدرتمند برای پردازش تراکنش‌ها و تائید بلوک‌های جدید نیست.

در شبکه‌های اثبات سهام مانند اتریوم، کاربران می‌توانند توکن‌های خود را در شبکه استیک کنند و علاوه بر کسب سود، به اعتبارسنجی شبکه نیز کمک کنند. آن‌ها همچنین اگر مقدار توکن مورد نیاز برای اعتبارسنج شدن را در اختیار داشته باشند، می‌توانند شانس خود برای تبدیل شدن به اعتبارسنج شبکه را امتحان کنند. برای مثال، برای تبدیل شدن به اعتبارسنج شبکه اتریوم، نیاز است که حداقل 32 توکن اتریوم را در شبکه استیک کنید. در اثبات سهام، بلوک‌ها توسط چند اعتبارسنج تائید می‌شوند و زمانی که تعداد خاصی از اعتبارسنج‌ها صحت بلوک را تائید کردند، نهایی شده و تکمیل می‌شود.

آیا امکان بازگشت اتریوم به الگوریتم اثبات کار وجود دارد؟

در جولای سال 2022 میلادی، یکی از استخراج‌کنندگان اتریوم در مخالفت با این ادغام توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم، کمپینی به راه انداخت. او معتقد است که این اقدام اتریوم باعث از دست رفتن شغل استخراج‌کنندگان اتریوم می‌شود. او با همراهی دیگر ماینرهای اتریوم یک ارتقا نرم‌افزاری (هارد فورک) پیشنهاد کرد که باعث حفظ الگوریتم اجماع اثبات کار می‌شد. هارد فورک یک ارتقای اساسی در یک بلاک‌چین محسوب می‌شود چرا که عملکرد آن را برای همیشه تغییر می‌دهد.

این هارد فورک در نهایت در تاریخ 15 سپتامبر سال 2022 میلادی پس از تغییر شبکه اصلی اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام اتفاق افتاد و ماینرها موفق شدند که به استخراج اتریوم در شبکه پیشین ادامه دهند. با این حال لازم به ذکر است که شبکه اثبات کار قدیمی اتریوم اکنون ارز دیجیتال مخصوص به خود را دارد که اتریوم اثبات کار (ETHW) نام گرفته است. در زمان نگارش این مقاله، اتریوم اثبات کار در قیمت 3.47 دلار معامله می‌شود و ارزش بازار آن 374 میلیون دلار است. انتظار می‌رود که ماینرها بیشتری در دراز ‌مدت به سمت استخراج ارز دیجیتال اتریوم اثبات کار روی بیاورند.

استخراج اتریوم تا چه زمانی ادامه دارد؟

به طور کلی، امکان بازگشت شبکه اصلی اتریوم به الگوریتم اثبات کار وجود ندارد، زیرا همان‌طور که گفته شد، هارد فورک یک ارتقای اساسی است که عملکرد شبکه را برای همیشه تغییر می‌دهد. با این حال، توسعه‌دهندگان اتریوم گزینه‌های بسیاری در اختیار ماینرها قرار داده‌اند. ماینرها می‌توانند به شبکه‌های اثبات کار اتریوم کلاسیک، اتریوم اثبات کار و یا دیگر شبکه‌های آلت‌کوین اثبات کار مهاجرت کنند. اگرچه سودآوری استخراج آن‌ها ممکن است کاهش پیدا کند، اما در دراز مدت امکان کسب درآمد بسیار و رسیدن به سود وجود دارد.

جمع‌بندی

حتی اگر شبکه اتریوم با تغییر الگوریتم اجماع خود از اثبات کار به اثبات سهام به موفقیت برسد، استخراج ارزهای دیجیتال همچنان مورد تقاضا خواهد بود. استخراج اتریوم ممکن است که برای همیشه به پایان رسیده باشد، اما راه‌هایی برای ادامه استخراج سایر ارزهای دیجیتال از طریق اصلاح تجهیزات وجود دارد. البته لازم به ذکر است که با وجود شبکه‌های اتریوم کلاسیک و اتریوم اثبات کار، ماینرهای پیشین اتریوم نیازی به اصلاح تجهیزات خود ندارند و می‌توانند به استخراج ادامه دهند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : استخراج اتریوم تا چه زمانی ادامه دارد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *