از کجا بفهمیم پردازنده گوشی اسنپدراگون است یا اگزینوس؟

پردازنده 8 هسته ای یا 4 هسته ای

پردازنده گوشی مهم‌ترین بخش آن به شمار می‌رود و تمام اتفاقات موجود در گوشی شما را تحت کنترل دارد. در واقع پردازنده و یا همان چیپست، عملکرد صحیح گوشی شما را تضمین می‌کند. قهرمانان این دوئل احتمالاً دو نوع پیشرفته ترین پردازنده‌های تلفن همراه در حال حاضر هستند. Exynos پردازنده‌هایی هستند که پایانه‌های سامسونگ در اروپا عرضه می‌کنند، در حالی که Snapdragon نامی است که به تراشه‌های شرکت آمریکایی Qualcomm داده شده است. اما در حال حاضر کدام پردازنده بهتر از این دو است؟

نحوه تشخیص پردازنده گوشی

با دانستن این دو نوع حتما خواهید پرسید چگونه بفهمیم گوشی سامسونگ اگزینوس است یا اسنپدراگون؟ قبل از آنکه نحوه تشخیص پردازنده گوشی سامسونگ را بدانید اجاره دهید یک تحلیل مقایسه‌ای بین این Exynos و Qualcomm انجام شود. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم که آن‌ها نسبت به یکدیگر چه مزایایی دارند.

این مزایا به ویژه در زمینه‌هایی مانند عملکرد سیستم و در بخش عکاسی رخ می‌دهد. با نتایج به دست آمده سعی می‌کنیم مشخص کنیم کدام یک از این دو نوع پردازنده را ترجیح می‌دهیم. در نهایت به سوال چگونه بفهمیم گوشی سامسونگ اگزینوس است یا اسنپدراگون پاسخ خواهیم داد.

عوامل موثر بر سرعت پردازنده گوشی

به طور کل پردازنده‌های گوشی تقریباً یک کار را انجام می‌دهند. اما عواملی که باعث می‌شود این پردازنده‌ها با یکدیگر متفاوت باشند در سرعت اجرای دستورالعمل ها خواهد بود. در واقع سرعت پردازش عملیات در دستگاه شما نشان می‌دهد که یک پردازنده قوی در آن نصب شده است.

نحوه تشخیص پردازنده گوشی

چرا پردازنده‌های اگزینوس را انتخاب کنیم؟

چگونه بفهمیم گوشی سامسونگ اگزینوس است یا اسنپدراگون

تجربه کاربری نشان می‌دهد که تفاوت زیادی بین موبایل‌های مجهز به اگزینوس و گوشی‌های مجهز به پردازنده اسنپدراگون وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که در سطح عملکرد، پردازنده‌های کوالکام، عملکرد بهتری ارائه دهند. اما، در سال‌های اخیر، سامسونگ راه درازی را طی کرده تا پردازنده‌های اگزینوس خود را به سطح بالاتری برساند.

پردازش عکس در تلفن‌های همراه با Exynos در مقایسه با گوشی‌هایی که از پردازنده‌های اسنپدراگون استفاده می‌کنند کمی بهتر است. همچنین لازم به ذکر است که گوشی های اسنپدراگون سریعتر از پردازنده‌های اگزینوس هستند.

پردازنده‌های اگزینوس خدمات عکاسی بهتری را ارائه می‌دهند:

در سطح عکاسی، تفاوت بین این دو پردازنده حداقل است. گوشی‌هایی با این دو نوع پردازنده، بهترین کیفیت را برای عکس‌های شما فراهم می‌کنند. با این حال جزئیاتی کوچکی وجود دارد که در آن Exynos در این مقایسه با Snapdragon از رقیب خود پیشی می‌گیرد.

گوشی‌های دارای پردازنده اگزینوس در دوربین عکاسی نسبت به گوشی‌های دارای اسنپدراگون، جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهند، به این معنی که جزئیات تار یا اشباع شده چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. بنابراین می توان گفت که عکس‌های دارای اگزینوس از کیفیت بالاتری نسبت به عکس‌های اسنپدراگون برخوردار هستند.

پردازنده‌های اگزینوس دمای خود را بهتر حفظ می‌کنند:
تلفن‌های همراه با پردازنده‌های پیشرفته به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر استفاده کمتر داغ شوند. با این حال، این حداکثر فعالیت می تواند از نظر دما روی پایانه‌ها سنگینی کند. در واقع، گوشی‌های دارای اسنپدراگون قبل و کمی بیشتر از گوشی‌هایی که دارای اگزینوس هستند، گرم می‌شوند، به خصوص اگر عملکرد نسبتاً بالایی داشته یا در طول روز استفاده مداوم داشته باشند.

در شرایط استفاده یکسان، گوشی اسنپدراگون همیشه دمای کمی بیشتر از گوشی اگزینوس خواهد داشت. اگر اغلب از تلفن خود برای بازی کردن استفاده می‌کنید، این تفاوت دما واضح تر از پردازنده متوجه خواهید شد.

چرا پردازنده های اسنپدراگون را انتخاب کنیم؟

Snapdragon

مزایای نسبت به Exynos در حداکثر سطح عملکرد و مدیریت بهتر باتری است. تفاوت‌هایی که چندان مشهود نیستند، اما به مرور زمان در سطح استفاده کاربری قابل مشاهده خواهند بود.

پردازنده های اسنپدراگون عملکرد کلی بهتری را ارائه می‌دهند:

اسنپدراگون و اگزینوس هر دو پردازنده هایی با کارایی بالا و با کیفیت هستند. با این حال، اگر به طور مداوم و در سطح بالایی از گوشی خود استفاده کنیم، پردازنده اسنپدراگون همچنان عملکرد بهتری نسبت به اگزینوس خواهد داشت.

گوشی موبایل شما زمانی که قرار است در حداکثر زمان ممکن کار کند آنگاه پردازنده اسنپدراگون نسبت به اگزینوس پایدارتر خواهد ماند. CPU پردازنده Snapdragon همیشه بالاتر از پردازنده Exynos است.

پردازنده های اسنپدراگون انرژی کمتری مصرف می‌کنند:
یکی از مواردی که در مقایسه بین این دو پردازنده باید به آن توجه شود، مصرف باتری هر یک از آن‌ها است. اسنپدراگون علاوه بر ارائه عملکرد پایدار بهتر، نسبت به پردازنده اگزینوس، باتری کمتری مصرف می‌کند، چه گوشی با قدرت کامل کار کند یا فقط روشن باشد.

نحوه تشخیص پردازنده گوشی سامسونگ

حوه تشخیص پردازنده گوشی سامسونگ

ممکن است بپرسید از کجا بفهمیم پردازنده گوشی چند بیتی است؟ یا نوع پردازنده گوشی را بدانید که آیا Exynos است یا Snapdragon. برای تشخیص نوع پردازنده گوشی دو راهکار را می‌توانید امتحان کنید:

  • استفاده از تنظیمات خود گوشی
  • به کمک نرم افزار

استفاده از تنظیمات گوشی برای تشخیص نوع پردازنده:

وارد تنظیمات (Setting) شوید.

در بخش Setting وارد About Device شوید.

وارد بخش ویژگی‌ها و یا Features شوید. در این بخش می‌توانید به ویژگی‌های اصلی گوشی مانند حافظه، رم، پردازنده و… دسترسی داشته باشید.

تشخیص پردازنده گوشی به کمک نرم افزار:

ممکن است برخی از گوشی‌های هوشمند اطلاعات کافی را در بخش تنظیمات در اختیار کاربران قرار ندهند. نرم افزار نمایش اطلاعات گوشی اندروید به شما کمک خواهند کرد تا اطلاعات بیشتری راجب به رم و پردازنده گوشی خود کسب نمایید.

نصب نرم افزار Inware:
برنامه را از گوگل پلی دانلود و نصب کنید.
بر روی تب Hardware کلیک کنید.
پس از آن اطلاعات پردازنده گوشی شما و نوع پردازنده نمایش داده خواهد شد.

نصب نرم افزار Droid Hardware Info:
Droid Hardware Info یکی از محبوب‌ترین برنامه‌هایی است که می‌توانید با آن پردازنده سیستم اندروید خود را بررسی کنید و مشخصات سخت افزاری آن را به دست آورید.

برنامه را دانلود و نصب کنید.
تب System را انتخاب نمایید.
اطلاعاتی که در بخش CPU Architecture و Instruction Sets نوشته شده است، پردازنده شما را نشان می‌دهد.
My Device – Device info:
یکی دیگر از برنامه‌هایی که در رابطه با سخت افزار دستگاه اندرویدی اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای نمایش پردازنده گوشی برنامه را نصب کنید.
بر روی Menu> CPU کلیک نمایید.
در بخش ABI می‌توانید پردازنده گوشی خود را ببینید.

سخن آخر
اکنون زمان آن رسیده است که بفهمیم از چه نوع پردازنده‌ای استفاده می‌کنیم. تا چند سال پیش گوشی‌های دارای پردازنده اسنپدراگون نسبت به گوشی‌های دارای پردازنده اگزینوس، عملکرد بهتر را ارائه می‌کردند.

با این حال، سامسونگ پا را فراتر گذاشته و پردازنده های Exynos خود را با عملکرد کلی بهتر ارائه کرده است. به طور خلاصه، پردازنده‌های اسنپدراگون همچنان قدرتمندترین پردازنده‌های موجود در بازار هستند، اما تفاوت‌های آن در مقایسه با بهترین Exynos چندان چشمگیر نیست. در این مقاله تشخیص پردازنده گوشی بدون نرم افزار و با نرم افزار را بررسی کردیم. به کمک این روش‌ها می‌توانید علاوه بر پردازنده دررابطه با سایر امکانات سخت افزاری نیز اطلاعات کسب نمایید.

4.5/5 - (8 امتیاز)

نظرات در مورد : از کجا بفهمیم پردازنده گوشی اسنپدراگون است یا اگزینوس؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. باسلام‌ .گذشته از نوع مارک CPUکه بهرصورت متوجه خواهیم شو ولی اصولا اطلاعات جزئی تر کاربران در این مورد اندک هست .بطور مثال میخواهم بدانم آیا سی‌ پی یو فعلی دستگاه ام در چه رده کیفی هست و در چه مذل های دیگر سامسونگ بکاررفته هست؟و اگر بخواهم دستگاه هم را تعویض نمایم در رنج قیمتی متوسط چه سی پی یو بهتر عمل و کمترانرژی و داغ میکند؟
    باتشکر وسپاس