ادامه تحصیل پرستاران در کانادا 2023

مهاجرت پرستاران

کانادا اگرچه که پرجمعیت ترین کشور با جمعیت ایرانی پس از خود ایران نیست اما با سیاست‌های مهاجرتی دولت و اداره مهاجرت این کشور، از طرف دیگر تبدیل شدن کانادا به مقصد برتر و رویایی و در اولویت اول برای ایرانیان و از طرف دیگر حتی در صورت در اولویت نبودن کانادا، به دلیل سخت شدن ورود ایرانیان به دیگر مقاصد محبوب مهاجرتی، این کشور به زودی بیشترین جمعیت ایرانیان را پیدا خواهد کرد و هم اکنون از نظر مهاجرت تحصیلی و تعداد دانشجو بین‌المللی، ایران رتبه 4 را در کانادا داشته و در حال حاضر ایرانیان در این کشور بیش از 400 هزار نفر هستند و روز به روز برعکس دیگر مقاصد، راه‌های مهاجرت به این کشور به ویژه از طریق تحصیل در کانادا برای ایرانیان آسان‌تر می‌گردد.

از بین اقشار متقاضی مهاجرت به کشوری دیگر از جمله کانادا، پرستاران نیز از قضیه ذکر شده مستثنی نبوده و بلکه در چندین و چند سال اخیر و البته به ویژه از سال 2020 میلادی به بعد و با شیوع بیماری کرونا و فرو رفتن همه‌ی کشورهای جهان و حتی کشورهای پیشرفته و رتبه‌های اول اقتصادی دنیا در یک بحران همگانی، نیازها و به پشتوانه‌ی آن خدمات و مشاغلی خاص بیشتر از هر زمان دیگه‌ای احساس شد؛ حتی مشاغلی که شاید قبل همه‌گیری، یک شغل ساده از نظر عموم به چشم می‌آمد. حال دیگر حرفه‌ای مانند پرستاری دیگر جای خود را دارد؛ چرا که پرستاران در حوزه پزشکی هستند و به عنوان متخصص به حساب آمده و همچنین از بابت همه‌گیری نیز مسلما نیاز به پرستار و کمک‌ها و امکانات و فوریت‌های پزشکی در آن زمان در اولویت بوده است.

حال جالب اینجا است که اکنون در حالی که مشغول مطالعه این مقاله هستید و در حالی که می‌توان گفت بحران کرونا تقریبا در همه کشورها فروکش کرده، کانادا به دلیل بازار کاری که با گسترش روز افزون و آن هم با سرعتی بالا مواجه بوده، در هر حالت و با وجود این همه جذب نیروی مهاجر در هر سال، در بسیاری از زمینه‌های شغلی از جمله در زمینه نیروی پزشک و به ویژه پرستار در کشور خود از هر طریق از واجدین شرایط دعوت به حضور و اشتغال در خاک این کشور می‌کند. بنابراین در حال حاضر مهاجرت به کانادا برای پرستاران امری ساده به حساب می‌آید؛ حداقل با اختلافی قابل توجه نسبت به سایر مقاصد محبوب مهاجرتی در اروپا، قاره آمریکا و چه بسا بسیاری از کشورهای پیشرفته منطقه و حتی همسایه!

مهاجرت پرستاران

اما سوال اینجاست که آیا بهترین گزینه برای پرستاران مهاجرت کاری به کانادا است یا مهاجرت تحصیلی؟ آیا وقتی که خود دولت کانادا اعلام می‌کند که نیاز به پرستاران در پوزیشن‌های شغلی خالی پرستاری دارد و از طرفی شخصی که مدرک تحصیلی و تا به الان هم سابقه کار پرستاری در ایران نیز دارد، بهترین گزینه برای آن شخص مهاجرت کاری نیست؟ جایگاه مهاجرت تحصیلی برای پرستاران چگونه است؟ در پاسخ کوتاه به این سوال باید گفت که جواب آن کاملا بستگی به شخص دارد اما به طور خلاصه در حال حاضر برای ایرانیان فعلا روش مهاجرت تحصیلی ممکن است.

برای پرستارانی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده و ترجیحا دارای سن زیر 33 سال هستند، قطعا مهاجرت تحصیلی گزینه ارجح است که در ادامه علت آن را هم توضیح خواهیم داد. اما برای کسانی که برای مثال سن بالای 40 سال را دارند، هم بازه سنی مذکور، شاید سن مناسبی برای تحصیل برای آن شخص نباشد و از سوی دیگر اگر آن شخص در طی این سال‌ها از نظر میزان سابقه کار و همچنین افزایش مهارت و تخصص در حیطه کاری خود دارای سابقه درخشانی بوده، مسلما مهاجرت از طریق کار با وجود دغدغه‌های فراوان خود به ویژه برای رشته‌های در حیطه پزشکی و سلامت، به نوعی ارجحیت دارد؛ البته اگر شدنی باشد! چرا که باید گفت برای مهاجرت به کشورهایی نظیر کانادا، مدرک تحصیلی پرستاران برای مهاجرت کاری از ایران مورد قبول نبوده و در آنجا می‌بایست دوره و آزمون‌های سختی را پشت سر بگذارند تا بتوانند دوباره به عنوان یک پرستار با پروانه پزشکی معتبر شناخته بشوند.

بنابراین برای پرستاران جوان‌تر و به ویژه زیر 30 سال، به قطعیت مهاجرت تحصیلی بهترین و در واقع عملا تنها گزینه است. چرا که فارغ از بحث پرستار و حوزه پزشکی و سلامت، مهاجرت کاری به هر کشوری از جمله کانادا به مراتب بسیار سخت‌تر از مهاجرت تحصیلی است. این اختلاف مشقت در مسیر مهاجرت چندین و چند دلیل مختلف دارد که شرح آن‌‌ها از حوصله‌ی این مقاله خارج است اما یک دلیل اصلی در مهاجرت کاری، کمبود اعتبار مدارک اخذ شده از ایران برای مهاجرت کاری بوده که این معضل برای شاخه پزشکی و سلامت و به ویژه پرستاران، کاملا ممانعت برای مهاجرت کاری ایجاد می‌نماید و بنابراین متقاضی تا وقتی که از نظر شرایط مختلف از جمله سن، امکان تحصیل داشته می‌بایست از همین روش اقدام نماید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ادامه تحصیل پرستاران در کانادا 2023

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *