اتاق کهربای کاخ کاترین پس از سال ها پیدا شد!

کهربا

یکی از بهترین راه ها برای لذت بردن از سفر، سر زدن به جاهایی است که غیر معمول تر از جاذبه های دیگر باشند! مثلا یکی از جاهایی که در سفر با تور روسیه می توانید به آن سر بزنید، کاخ کاترین معروف در سنت پترزبورگ است. شاید در نگاه اول، کاخی بسیار مجلل و زیبا را ببینید اما این حقیقت را از ما بپذیرید که این کاخ پر است از اسراری که با شنیدنشان، دیگر دل از این کاخ نخواهید کند.

اتاق کهربا، یکی از نادرترین جاذبه های جهان است که بر اساس اسناد تاریخی در کاخ کاترین قرار گرفته اما این جاذبه در عین این که وجود دارد، در واقع وجود هم ندارد! بله، اتاق کهربا یکی از عجیب ترین جاذبه های روسی است که در طی اتفاقی کاملا ناپدید شده است. مسافران زیادی در بهار قصد سفر به روسیه با تور سنت پترزبورگ را می کنند و از این رو می خواهیم تا امروز در این مطلب، معمای اتاق گمشده کهربا را به همراه شما مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

معمای اتاق کهربا!

کاخ کاترین در سنت پترزبورگ همیشه به عنوان ساختمانی به شدت زیبا با معماری منحصر به فرد و خاص معرفی می شود. اما در پس این همه جلوه های زیبای بصری، داستان های عجیب و وقایع تاریخی شگفت انگیزی اتفاق افتاده است. یکی از همین اتفاقاتی که ذهن بیشتر کسانی که به این کاخ می روند را درگیر می کند، راز ناپدید شدن اتاق کهربا در کاخ کاترین است.

زمانی در کاخ کاترین که به دستور یکی از معروف ترین ملکه های روسیه تزاری و همسر دوم پتر کبیر ساخته شد، اتاقی منحصر به فرد به نام کاخ کهربا ساخته شد که با هر 4 کنجی دیگر در جهان زمین تا آسمان فرق داشت. از سر تا پایین این اتاق را با کهربا روسی ساختند و برای تزئین آن از طلا و سنگ های بسیار گران قیمت استفاده کرده بودند.

آوازه شهرت این اتاق منحصر به فرد و خاص به قدری در دنیا پیچیده بود که حتی از کاخ کاترین و بسیاری از دیگر جاذبه های سنت پترزبورگ هم بیشتر شده بود و برای 2 قرن متمادی، محبوب ترین جاذبه ای بود که در این شهر و حتی روسیه وجود داشت.

کهربا 2

و اما روزگار این اتاق زیبا و خاص، روزی با رسیدن نیروهای آلمان نازی به خاک روسیه دیگر مثل قبل سپری نشد! زمانی که ارتش نازی ها به سنت پترزبورگ حمله کرد، برای بردن این اتاق به کاخ کاترین یورش بردند. کسی دقیق نمی داند که آن شب چه اتفاقی افتاد اما مستندترین روایتی که درباره این کاخ وجود دارد این است که سربازان ارتش هیتلر تنها در عرض 36 ساعت، اتاق کهربا را بالکل ناپدید کردند.

اتاق کهربا برای اولین بار برای پادشاه پروس در قصر برلین و برای اقامتگاه زمستانی پسر او ساخته شد. وقتی که پتر کبیر در سال 1716 میلادی به آلمان سفر کرد، از این اتاق بازدید کرد و شیفته این اتاق شد. پادشاه پروس هم در پی علاقه وافر پتر کبیر به این اتاق، آن را برای اتحاد روسیه و پروس در مقابل سوئدی ها به او هدیه کرد. بعد از انتقال این اتاق به روسیه، پتر کبیر تصمیم گرفت که آن را در کاخ کاترین مستقر کند. بعد از آن هم همسر او ملکه کاترین از این اتاق به عنوان محلی برای گردهمایی های دوستانه و جایی برای آرامش استفاده کرد.

البته مشهور است که وقتی که ارتش نازی ها این اتاق را با 6 تن کهربایش دزدیدند، آن را به کالینینگراد بردند. این کار توسط ارتش نازی شاید از قبل هم قابل حدس بوده زیرا آلمان ها به شدت معتقد بودند که این اتاق گنجینه ای است که کاملا متعلق به کشورشان است و به همین خاطر همیشه سعی در باز پس گیری این اتاق داشتند.

با این که نگهبانان کاخ کاترین سعی در مخفی کردن این اتاق داشتند اما با این حال موفق نشدند و نازی ها این اتاق را پیدا کرده و بعد از جداسازی آن با کشتی آن را به یک موزه در قلعه کونیگسبرگ منتقل کردند. از آن جایی که انجام این عملیات هم زمان با آخرین روزهای جنگ شده بود، آلمانی ها هر چه در توان داشتند برای مخفی نگه داشتن این اتاق استفاده کردند اما ارتش روسیه برای باز پس گیری این اتاق سایه به سایه به دنبال ارتش نازی ها بودند تا این که در هنگام جستجوی این جواهرات، قلعه را کاملا منفجر کردند و بعدا هم به این نتیجه رسیدند که تمامی جعبه ها در اثر انفجار از دست رفته اند. البته خیلی ها هم این نظریه را قبول ندارند و معتقدند که جواهرات این اتاق در جایی همچنان مخفی است.

فرقی نمی کند که بلیط هواپیما روسیه را خریده باشید و یا با تور سنت پترزبورگ به این شهر سفر کنید، اگر به بازدید کاخ کاترین بروید خواهید دید که هنوز هم می توانید از اتاقی به نام اتاق کهربا دیدن نمایید. چندین سال بعد، دولت شوروی از روی عکس های سیاه و سفیدی که از این اتاق به جای مانده بود توسط خبره ترین هنرمندان برای بازسازی این اتاق 24 سال وقت صرف کرد و نزدیک ترین نمونه به این اتاق را با صرف هزینه ای هنگفت ساخت.

راز محل اختفای اتاق کهربا هر چه که باشد، بالاخره روزی برملا خواهد شد اما اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، پیشنهاد می کنیم تا در سفر خود، رزرو هتل سنت پترزبورگ را در منطقه ای نزدیک به کاخ کاترین و آن هم به وسیله یکی از بهترین شرکت های خدمات گردشگری و مسافری انجام دهید زیرا هم می توانید در جوار یکی از زیباترین جاذبه های این شهر اقامت کنید و هم می توانید از خدمات و پشتیبانی آن ها بهره مند شوید.

در این مقاله همه چیز را درباره کاخ کاترین برای شما گفتیم. پیشنهاد می کنیم تا در سفر با تور سنت پترزبورگ روسیه حتما به این جاذبه زیبا و اتاق کهربایی مرموزش سر بزنید.

 

منبع: eligasht.com
اطلاعات تماس الی گشت:
تلفن: 0218540
ایمیل: info@eligasht.com
آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اتاق کهربای کاخ کاترین پس از سال ها پیدا شد!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *