آموزش مقدماتی پایتون برای کودکان و نوجوانان

آموزش مقدماتی پایتون برای کودکان و نوجوانان

مهارت کد نویسی در عصر دیجیتالی شدن اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. آموزش برنامه نویسی به زبان ساده و کمک کردن به کودکان برای ورود به این حوزه نه تنها بر تحصیل آن‌ها تاثیر می‌گذارد، بلکه کمک می‌کند در آینده نیز یک زندگی حرفه‌ای فوق العاده را برای خود مهیا سازند. در دوره‌ی پروژه محور آموزش مقدماتی پایتون برای کودکان در آکادمی یاسان، یک دنیای جذاب و هیجان انگیز برای کودکان ترسیم می‌شود. شیوه‌های آموزشی، کاملا متناسب با حواس و قدرت یادگیری کودکان طراحی شده‌اند تا پایتون به یک تجربه‌ی ملموس برای کودکان تبدیل گردد.

آشنایی با پایتون

پایتون چیست؟ معمولا این اولین سوالی است که افراد هنگام آشنا شدن با این زبان برنامه نویسی برایشان مطرح می‌شود. پایتون یک زبان برنامه نویسی شی‌ءگرا و با ساختاری آسان و شفاف است که بین تازه کاران و کودکان محبوبیت زیادی دارد. در واقع کد نویسی پایتون با توجه به ماهیتش، یک فعالیت سرگرم کننده و نسبتا آسان برای کودکان محسوب می‌شود. این یک زبان اسکریپتی سطح بالا، بسیار شبیه به زبان انسان می‌باشد.

خوبی پایتون این است که با کمک آن می‌توان در حوزه‌های مختلفی از علم و مهندسی فعالیت کرد. این زبان برای چندین سال متوالی یکی از زبان‌های برنامه نویسی پیشرو در جهان بوده است.

بهترین سن برای شروع آموزش مقدماتی پایتون

معمولا والدین این دغدغه را دارند که بهترین زمان شروع آموزش برنامه نویسی به کودکان چه زمانی است. کارشناسان معتقدند که در حدود پنج سالگی، فرزند شماآماده یادگیری اصول برنامه نویسی است. اما توجه داشته باشید که مطابق با اصول روانشناسی نوین بچه‌ها باید تا سن 7 سالگی آزاد باشند و فقط به بازی کردن و تجربه کردن بپردازند. لذا بهترین سن شروع آموزش مقدماتی پایتون را می‌توان 7 تا 10 سالگی دانست. البته انتخاب بهترین سن تا حدی به استعداد و علاقه کودکتان نیز بستگی دارد. وادار کردن کودکان کم سن و سال به انجام کارهایی که دوست ندارند تاثیر منفی زیادی بر روحیه‌ی آن‌ها خواهد گذاشت.

آموزش مقدماتی پایتون برای کودکان و نوجوانان

آموزش پایتون برای کودکان نیز ممکن است؟

بسیاری از الزامات شروع برنامه نویسی به سن بستگی ندارند. اگر کودکی به برنامه نویسی علاقه داشته باشد و برای آن وقت صرف کند، به راحتی می‌تواند دوره مقدماتی پایتون را پشت سر گذارد و برای کسب آموزش‌های حرفه‌ای آماده شود. توجه داشته باشید که فراگیری هر چیزی نیازمند زمان و تکرار است. والدین در طول دوره آموزش، باید در کنار فرزندان خود باقی بمانند و به آن‌ها برای غلبه بر شکست‌هایشان انگیزه دهند.

هیچ غیر ممکنی برای کودکان وجود ندارد. لوح سفید آن‌ها همواره آماده یادگیری مطالب تازه و استفاده از آن‌ها در موقعیت‌های مناسب است. با توجه به حساسیت روحیه کودکان و سختی کار با آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم که همیشه بهترین اساتید و دوره‌ها را برای آن‌ها انتخاب نمایید.

ورود به حوزه برنامه نویسی برای دختران

در سال‌های گذشته، ورود دختران به رشته های مهندسی در کشور ما با پیشرفت قابل توجهی همراه شده است؛ با این وجود همچنان تعداد کمی از دختران به حوزه برنامه نویسی وارد شده اند. ریشه این اتفاق را می‌توان در باور غلط درباره هوش ریاضی دختران و کمبود اعتماد به نفس آنها در حوزه های مرتبط با تفکر محاسباتی دانست. آموزش برنامه نویسی به آنها از سنین کودکی می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کند و اعتماد به نفس آنها در این زمینه را بالا ببرد تا در صورت علاقه به این حوزه بدون احساس کمبود و به راحتی وارد رشته دانشگاهی مرتبط شوند.

 

چرا کودک من باید در سنین پایین با پایتون آشنا شود؟

امروزه تقاضای کد نویسی بیشتر از همیشه می‌باشد. به همین دلیل منطقی است که مسیر شغلی فرزند خود را به عنوان یک برنامه نویس هر چه زودتر روشن کنید. ضمن این که در ایران اکثر شرکت‌ها و کارفرمایان به دنبال نیروهای جوان و در عین حال با تجربه می‌گردند. برای رسیدن به سطحی بالا در دوران جوانی باید از کودکی شروع کرد.

مزایای آموزش مقدماتی پایتون برای کودکان

امروزه برنامه نویسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های دنیا محسوب می‌شود. توانایی برنامه نویسی به کودکان قدرت می‌دهد تا به شکل گیری جهان آینده کمک نمایند. یادگیری پایتون فواید زیادی برای کودکان دارد. هیجان زده کردن آن‌ها در مورد کد نویسی در سنین پایین اعتماد به نفس آن‌ها را تقویت می‌کند. لذا کودکان در پایان آموزش مقدماتی پایتون افرادی به مراتب شجاع‌تر از قبل می‌شوند و به خوبی احساس ارزشمند کارآمدی را تجربه می‌نمایند. ضمن این که درک و بینش آن‌ها از ریاضیات و منطق بهبود می‌یابد. دروسی که در دوران مدرسه و آموزش عالی، افراد زیادی را قربانی خود می‌کنند. همه این دستاوردها درهای زیادی را برای انتخاب رشته تحصیلی و مسیر شغلی فرزند شما باز خواهند کرد.

پایتون کودکان را برای مدتی سرگرم می‌کند تا در نهایت، او از یک مصرف کننده‌ی دنیای مجازی تبدیل به یک تولید کننده شود. همچنین طراحی پروژه‌های مختلف و عیب یابی آن‌ها به مرور زمان باعث تقویت خلاقیت، قدرت تصمیم گیری و حل مسئله فعال در کودکان خواهد شد.

 

بررسی معایب پایتون

هر روشی مزایا و معایب متعددی دارد و نمی‌توان ادعا کرد که یک روش کاملا بدون ایراد می‌باشد. پایتون نیز از این قاعده مستثنی نیست:

  • یکی از مهم‌ترین ایرادهایی که به پایتون گرفته می‌شود سرعت پایین آن است، چرا که این زبان از مفسر به جای کامپایلر استفاده می‌کند. اما در عوض پیدا کردن خطا و باگ‌ها در این روش بسیار راحت و سریع خواهد بود.
  • همچنین پایتون به سبب دیتاهای سنگینی که دارد، چندان مناسب عملیات‌های فشرده حافظه و کارهای سنگین نیست. به طور مثال برای ساخت یک اپلیکیشن ممکن است فقط استفاده از پایتون کافی نباشد.
  • سایر زبان‌های برنامه نویسی به لحاظ دسترسی به پایگاه‌ها، قوی‌تر از پایتون عمل می‌کنند. بنابراین برای برنامه‌هایی که دائما باید با سرور در ارتباط باشند، پایتون مناسب به نظر نمی‌رسد.

شم کودکانه راه ورودی به پایتون

آیا فرزند شما از فناوری آگاه است و به رایانه، تلفن همراه و برنامه‌ها علاقه دارد؟ ما روز به روز دیجیتالی‌تر می‌شویم و جای تعجب نیست که کوچک‌ترها به شدت در مورد این چیزها و نحوه‌ی کارشان کنجکاو باشند. زمانی که کودکان خواندن و نوشتن را شروع می‌کنند، قادرند اصول برنامه نویسی را بیاموزند و وارد دنیای علوم کامپیوتر شوند. بنابراین اگر فرزندانتان قبل از نوجوانی به این آموزش ویژه دسترسی داشته باشند، نه تنها حس کنجکاوی‌شان ارضا می‌شود بلکه در آینده از سایر همسالان خود بسیار جلوتر خواهند بود .

اما دقیقاً هنگام برنامه نویسی چه می‌کنید؟

برنامه نویسی نوشتن کدهایی به منظور صدور دستورالعمل های خاص برای رایانه است. دستورالعمل‌هایی که دستگاه باید از آن‌ها پیروی کند. در واقع یک برنامه نویس از یک زبان خاص (مثلا پایتون) برای برقراری ارتباط با رایانه‌ها و برنامه ریزی کردن آن‌ها استفاده می‌کند. هر چیز هوشمندی ماحصل زحمات یک برنامه نویس می‌باشد. از یک ساعت هوشمند گرفته تا انواع اپلیکیشن­های کاربردی که بر روی گوشی‌ها یا کامپیوترها نصب می‌شوند.

برنامه نویسی در ساده‌ترین فرمت خود، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی می‌باشد که برای سهولت در انجام برخی از کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال جمع کردن دو عدد و نشان دادن نتیجه بر روی یک صفحه نمایشگر. یک برنامه نویس نه تنها برنامه‌های خودش را می‌سازد بلکه می‌تواند به توسعه سایر برنامه‌ها و سایت‌ها نیز کمک کند.

آیا یادگیری پایتون برای بچه‌ها خیلی سخت نیست؟

مطلقاً نه، زیرا کارشناسان کودک به طور خاص برای این واقعیت ارزش قائل‌اند که کودکان می‌توانند همه چیز را تصور کنند و در اموری که به آن‌ها آموزش داده می‌شود مشارکت نمایند. با روش‌های کودک پسند و پروژه‌های جالب مخصوصا بازی‌ها، کودک شما به خوبی با برنامه نویسی آشنا خواهد شد.

آموزش مقدماتی پایتون برای کودکان و نوجوانان

اهداف آموزش مقدماتی پایتون آکادمی یاسان

آموزش مقدماتی پایتون ضمن سرگرم کردن کودکان اهداف زیر را نیز دنبال می‌کند:

  • اجرای خلاقانه ایده‌ها
  • برنامه نویسی و طراحی بازی
  • آشنایی هر چه بیشتر با زبان برنامه نویسی پایتون
  • تشویق یادگیری اکتشافی
  • ارتقا روحیه تیمی
  • تفکر منطقی و انتقادی

این دوره بر اصول برنامه نویسی تمرکز دارد و مجموعه از اولین دستورات پایتون، قوانین نحو، حلقه‌ها و موارد دیگر را با استفاده از مثال‌های قابل درک روزمره و نماهای گرافیکی به کودکان آموزش می‌دهد. کمبود افراد متخصص در این رشته باعث می‌شود تا کودکان آشنا با برنامه نویسی در سنین نوجوانی به استقلال مالی و درآمد برسند. از همین رو می‌توان گفت درآمدزایی افراد از نوجوانی و کمک به شرایط اقتصادی خانواده‌ها نیز یکی از اهداف پنهان آموزش مقدماتی پایتون است.

 

پیشینه مورد نیاز برای شرکت در دوره آموزش مقدماتی پایتون

آموزش پایتون در ابتدای مسیر یادگیری برنامه نویسی ممکن است آنها را به سختی بیندازد. اینجاست که اهمیت زبان های برنامه نویسی تصویری مانند اسکرچ و اسکرچ جونیور برای کودکان آشکار می‌شود؛ این زبان های برنامه نویسی با ساختاری تصویری و جذاب، در قالب ساخت بازی ها، مبانی برنامه نویسی را به کودکان آموزش می‌دهد و آنها را آماده یادگیری پایتون و سایر زبان های برنامه نویسی می‌کند.

برای تعیین سطح کودکان و نوجوانان و آگاهی از مناسب ترین زبان برنامه نویسی برای کودک شما، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان این زمینه در آکادمی یاسان کمک بگیرید تا بصورت تخصصی به تعیین سطح فرزندان شما بپردازند. اما در صورتی که خود شما قصد تعیین سطح کودک خود را دارید باید با زبان های برنامه نویسی مخصوص کودکان آشنایی نسبی داشته باشید؛ پس در شناخت اسکرچ شما را کمک خواهیم کرد:

اسکرچ چیست؟

اسکرچ یک زبان برنامه نویسی بصری برای کودکان با بزرگ‌ترین جامعه برنامه نویسی جهان است. زبان برنامه نویسی گرافیکی به کودکان این امکان را می‌دهد که داستان‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌های تعاملی خود را بسازند و با جهان به اشتراک بگذارند.

فرق پایتون با سایر زبان‌های برنامه نویسی کودکان

پایتون یک زبان برنامه نویسی مخصوص و کاملا کاربردی می‌باشد و نباید آن را صرفا مناسب کودکان دانست. در آموزشفراگیری سطح مقدماتی پایتون افراد نیاز دارند تا معنای برخی از حروف و لغات ساده انگلیسی را بدانند. اما توجه داشته باشید که برای دوره‌های پیشرفته، سطح بالاتری از زبان نیاز است.

انتظاراتی که می‌توان از دوره آموزش مقدماتی پایتون داشت

  • پس از این که با اصول برنامه نویسی آشنا شدید، می‌توانید به برخی از دستگاه‌های فنی دستور دهید.
  • برنامه نویسی ممکن است بسیار تئوری به نظر برسد، اما در این دوره شما بیشتر آن را در عمل یاد خواهید گرفت.
  • در این دوره، مهارت‌های مرتبط با آینده را در فرزندانتان ترویج و برای این کار از پتانسیل انقلاب دیجیتال استفاده می‌کنیم.
  • کد نویسی باید یک تجربه دعوت‌کننده باشد که لحظات بی‌شماری از آها را در کودکان راه‌اندازی کند.

نظر افراد سرشناس نسبت به آموزش پایتون به کودکان

آموزش برنامه نویسی به کودکان به حدی مهم است که افراد سرشناسی همچون بیل گیتس و زاکربرگ، ادعا می‌کنند تا چند سال آینده، برنامه نویسی نیز در کنار خواندن و نوشتن باید به کودکان آموزش داده شود. خیلی از برنامه نویس­های موفق جهان امروزی کار خود را از 9 یا 10 سالگی آغاز کرده‌اند. بنابراین در حال حاضر که جای چنین آموزش‌هایی در مدارس خالی است، یک دوره آموزش پایتون از صفر می‌تواند گزینه خوبی برای مهارت آموزی کودکان باشد.

بهترین منبع آموزش پایتون از صفر تا صد برای کودکان و نوجوانان

کتاب‌ها، نرم افزارها و سایت‌های متعددی به زبان فارسی و انگلیسی وجود دارند که برخی از افراد برای فراگیری خودآموز پایتون از آن‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از چنین منابعی صرفا منجر به آشنایی شما با تئوری این زبان برنامه نویسی می‌شود و فایده‌ی عملی چندانی را برای علاقه‌مندان به ارمغان نمی‌آورد. اگر می‌خواهید کودکتان به شکل اصولی و حرفه‌ای کار خود را آغاز کند، در گام نخست باید از تجارب اساتید دوره‌های آموزش مقدماتی پایتون برای کودکان بهره ببرید. مربی کودکان باید به حدی بر مطالب تسلط داشته باشد که بتواند مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کند.

در آموزش برنامه نویسی کودکان در آکادمی یاسان ضمن استعدادیابی کودکان، کلیه‌ی نکات مهم و پایه به آن‌ها تدریس می‌شود. برای شروع آموزش برنامه نویسی به مقدمه‌ای متناسب با سن نیاز داریم و کودکان نباید غرق دانش شوند. بسیار مهم است که دوره آموزشی، آن‌ها را تشویق به امتحان و مشارکت کند که اساتید این دوره به همه‌ی این نکات توجه می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : آموزش مقدماتی پایتون برای کودکان و نوجوانان

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *