کدام کنسول برنده‌ی سال 2020 بود؟

با اینکه وضعیت حال حاضر جهان خوب نیست و همه چیز تا حدودی شبیه بازی‌های وحشت بقا شده ، بازی‌های ویدئویی توانستند در صدر جهان قرار بگیرند. دنیای بازی‌های ویدئویی به عنوان جهانی روبه رشد و گسترده بوده که همین امر سبب شده تا مردم هم در نقاط مختلف جهان برای فرار از رخ دادهای تلخ و البته سرگرم شدن به این دنیای زیبا روی آورند. در یکسال گذشته بازی‌های بزرگ و خارق‌العاده‌ای را از استودیوهای بازی سازی و ناشران آن‌ها در همه‌ی سبک‌ها شاهد بودیم که قطعا در میان بازی‌هایی که در نسل هشتم دیدیم درخشان‌تر بودند.

عملکرد سونی و پلی‌استیشن 4 را در انتشار عناوین متعدد و بسیار جذاب می‌توان درخشان دانست. باتوجه به عرضه‌ی کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن 5 و اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد که کماکان سونی توانسته به خوبی میراثش را در نسل هشتم برای نسل نهم به جای بگذارد. اما این مسئله نیز وجود دارد که سونی با انتشار عناوین بزرگش در سال پایانی نسل هشتم کمی کار را برای شروع فعالیت پلی‌استیشن 5 دشوار کرد.

شاید بهتر باشد بگوییم پلی‌استیشن 5 در این زمینه در زمانش انتشارش به زمین خورد. پلی‌استیشن 4 در سال 2020 نمایندگان بزرگ و AAA بسیاری را وارد میدان رقابت کرد البته که در کنار این عناوین سبک‌های دیگری را هم چه از دسته‌ بازی‌های فرست پارتی و چه از دسته‌ بازی‌های مستقل و غیره شاهد بودیم. اگر بخواهیم اشاره‌ای کوتاه به نام این بازی‌ها داشته باشیم می‌توانیم به Nioh 2، Resident Evil 3 Remake, Fall Guys, Yakuza 7: Like A Dragon, 13 Sentinels: Aegis Rim, Crash Bandicoot 4: It’s About Time, Assassin’s Creed Valhalla, Watch Dogs Legion, Sakura Wars, Immortals: Fenyx Rising, Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 HD, Dragon Ball Z: Kakarot, Spelunky 2, Cuphead, Streets of Rage 4, Trails of Cold Steel 4, Call of Duty: Black Ops: Cold War Dreams ،Ghost of Tsushima, Spider–Man: Miles Morales to Sackboy’s Big Adventure. اشاره داشته باشیم.

این‌ بازی‌ها که نام آن‌ها را در بالا می‌توانید مطالعه کنید تنها بازی‌هایی هستند که موفقیت‌های چشم‌گیری داشتند و یا نامزد بهترین بازی سال در ژانر یا زمینه‌ای خاص بودند. به عبارت بهتر در این لیست خبری از نام بازی‌های از دور خارج و شکست خورده نیست. در سالی که پشت سر گذاشتیم پلی‌استیشن 4 توانست تا 3 بازی با امتیاز 10/10 داشته باشد. این سه بازی به ترتیب زمان انتشار شامل Final Fantasy VII Remake، Persona 5 Royal و The Last of Us Part 2 می‌شوند. هر سه بازی یاد شده سابقه‌ای درخشان و قدیمی در سال‌های گذشته داشتند.

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، تعداد عناوین منتشر شده برای پلی‌استیشن 4 در یک سال گذشته کاملا شوکه کننده است. اینکه شما کدام عنوان را دوست داشتید مهم نیست، چراکه تقریبا در سال 2020 برای همه‌ی سلیقه‌ها حداقل یک بازی منتشر شده بود. چنین سالی برای یک کنسول خارق‌العاده به حساب می‌آید و تقریبا در دنیای بازی‌های ویدئویی کم نظیر است.

اما این همه‌ی داستان نیست. دو کمپانی رقیب سونی هم نه به اندازه‌ی سونی اما توانستند عملکردی منطقی از خود به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه می‌‍توانیم به نماینده‌ی مایکروسافت، ایکس‌باکس وان اشاره کنیم. در سال 2020 چندین عنوان درخشان را از این کنسول شاهد بودیم که به عنوان نمونه می‌توانیم به بازی‌های Ori and the Will of the Wisps، Wasteland 3 و Tell Me Why در کنار Bleeding Edge و Minecraft Dungeons اشاره داشته باشیم. علاوه بر بازی‌هایی که بالاتر از آن‌ها نام بردیم عناوین مشترکی هم مانند Yakuza 7, Watch Dogs, Assassin’s Creed, Immortals, Tony Hawk, Crash Bandicoot و Resident Evil که هم برای پلی‌استیشن 4 و هم برای ایکس‌باکس وان برای مخاطبان کنسول مایکروسافت در دسترس قرار گرفته بودند. به غیر از این بازی‌ها عناوین دیگری را اخیرا برروی این پلتفرم شاهد بودیم که برای پلتفرم رایانه‌های شخصی در دسترس نبودند. بازی دیگری هم که قرار بود پیش از پایان سال 2020 منتشر شود برای کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس / سری اس و ایکس‌باکس وان، بازی Halo Infinite نام داشت که متاسفانه انتشارش با تاخیر مواجه شد و همان‌طور که احتمالا می‌دانید تیم سازنده دلیل این تاخیر را برطرف کردن مشکلات موجود در جلوه‌های بصری بازی اعلام داشتند.

بیشتر بخوانید  کاهش قیمت کنسول سونی PS4

نینتندو در سال 2020 تجربه‌ی عجیبی را پشت سر گذاشت، کنسول نینتندو سوییچ با تمام قدرتش درحال حرکت و فعالیت در این سال بود و از طرف دیگر باید بگوییم، عملکرد آن شباهتی به موفقیت‌ها و درخشش‌های کنسول یاد شده در سال 2017 یا 2019 نداشت. سال گذشته، شرایط سیستمی سوییچ را می‌توان بدترین شرایط در میان چند سال اخیر فعالیتش دانست، اما با تمام این اوصاف سوییچ توانست بازی‌های خوب و قابل قبولی را به طور شگفت‌انگیزی منتشر کند و همچنین رکوردی خارق‌العاده برای فروش کنسولش ثبت نماید. بدون شک یکی از ستارگان سال گذشته را می‌توان Animal Crossing new Horizons دانست. بازنگری در فعالیت نینتندو را می‌توان دلیل کسب موفقیتش در سال 2020 دانست. دنیا درگیر مشکل بزرگی به نام کرونا است و چه سرگرمی بهتر از شبیه‌ساز دنیای ما پیش از شیوع کرونا به همراه تعدادی از المان‌های فانتزی که ما را به یاد خاطرات خوب برمیگرداند و همچنین آزادی عمل جهانی فارغ از کرونا را به ما بدهد. new Horizons را می‌توان پدیده‌ای به حساب آورد که توانست به موفقیتی بسیار بیشتر از Pokemon در سال 2016 دست یابد. اگر بخواهیم صداقانه بگوییم، باید بگوییم موفقیت نینتندو در سال گذشته می‌توان مدیون موفقیت این عنوان دانست.

در کنار بازی یادشده، برای نینتندو سوییچ عناوین فرست پارتی درخشان دیگری هم منتشر شدند که شامل Paper Mario: The Origami King، Mario Kart Live، Hyrule Warriors: Age of Calamity، Clubhouse Games می‌شوند. همچنین در سال 2020 شاهد انتشار مجدد عناوین قدیمی هم بودیم. این عناوین نیز شامل Xenoblade Chronicles Definitve Edition، Pikmin 3 Deluxe و Super Mario 3D All Stars می‌شود.

علاوه‌بر بازی‌های یاد شده در بالا عناوین ثرد پارتی بسیاری هم برای کنسول نینتندو در سال گذشته منتشر شد. به عنوان مهم‌ترین این بازی‌ها می‌توانیم به Trials of Mana, Kingdom Hearts: Memory of Melody, Catherine: Full Body, XCOM 2, Borderlands; The Handsome Collection, Burnout Paradise Remastered, Need for Speed Hot Pursuit Remastered, Metro Exodus, A Short Hike, Raji, Rune Factory 4, Sakuna: Of Rice and Ruin, CrossCode, No More Heroes, No More Heroes 2, Streets of Rage 4, Ori and the Will of the Wisps و Hades که یکی از نامزدهای بازی سال بود اشاره داشته باشیم. همچنین باید بگوییم نسخه‌ی کنسولی عنوان Hades فقط برای نینتندو سوییچ در دسترس قرار گرفته است.

متاسفانه هردو نماینده‌ی شایسته‌ی نینتندو، Animal Crossing و Hades، علی‌رغم شایستگی‌های زیادی که داشتند به عنوان بازی سال انتخاب نشدند و جایگاه بهترین بازی سال به نماینده‌ی سونی تعلق گرفت. اما حضور چنین بازی‌هایی در کتابخانه‌ی بازی‌های نینتندو قطعا امتیازی بزرگ و شگفت‌انگیز برای این کمپانی و مخاطبان آن به حساب می‌آید.

در نهایت و به عنوان بخش پایانی باید بگوییم همه‌ی کنسول‌ها در سال 2020 پیروز میدان رقابت بودند و عملکردی متناسب با شرایطشان داشتند. اما باتوجه به اینکه فقط یک نماینده‌ی برتر برای سال باید انتخاب کنیم، بازی‌های منتشر شده را ملاکی مناسب برای اینکار قرار می‌دهیم. همان‌طور که بالاتر هم اشاره داشتیم در سال 2020، سونی عملکرد بسیار خوبی در انتشار عناوین انحصاری و بزرگ داشت، اما برخلاف سونی و پلی‌استیشن 4 هردو نماینده‌ی مایکروسافت و نینتندو به اندازه‌ی کافی و برابر با سونی نتوانستند فعالیت نمایند. باتوجه به بازی‌های منتشر شده فارغ از کمپانی سازنده‌ی آن‌ها و یا انحصاری بودن می‌توانیم بگوییم سال 2020، سالی خارق‌العاده و شگفت‌انگیز در دنیای بازی‌های ویدئویی به حساب می‌آید. در نهایت از شما دعوت می‌کنیم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : کدام کنسول برنده‌ی سال 2020 بود؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *