چیپ های سری M اپل مناسب مک ها هستند

چیپ های سری M اپل مناسب مک ها هستند

انتظار نمی رود آیفون 14 و واچ سری 8 امسال عملکرد قابل توجهی نسبت به مدل های قبلی خود داشته باشند و پردازنده های مک سفارشی اپل ممکن است مقصر اصلی این ماجرا باشند. چیپ اپل A4 در سال 2010 اولین تراشه گوشی های هوشمندی بود که خود این شرکت ساخت و هر سال یک SoC جدید برای همراهی با تلفن های جدید ارائه کرد.

افزایش سال به سال عملکرد CPU در سال 2015 با آیفون 6اس و چیپ A9 به اوج خود رسید و اگرچه اپل همچنان سریع‌ترین تراشه‌های گوشی‌های هوشمند را تولید می‌کند، افزایش سرعت سالانه به حدی کاهش یافته است که غول کوپرتینویی حتی به خود زحمت مقایسه این پردازنده‌ها را نمی دهد. از جمله عملکرد تراشه آیفون 13 با نسل قبلی.

اینترنت مملو از شایعاتی است مبنی بر اینکه امسال آیفون 14 نسخه 6.1 اینچی و آیفون 14 مکس 6.7 اینچی به A15 Bionic سال گذشته مجهز خواهند شد، هرچند اپل ممکن است برخی چیزها را اینجا و آنجا تغییر دهد و نام جدیدی را در نظر گیرد. شایعه شده است که آیفون 14 پرو 6.1 اینچی گران تر و آیفون 14 پرو مکس 6.7 اینچی از تراشه جدید A16 استفاده می کند که ظاهراً بر اساس فرآیند 5 نانومتری ساخته می شود و نه فرآیند 4 نانومتری جدیدتری که بر اساس تراشه های جدید گوشی های اندرویدی است.

حتی انتظار می‌رود که واچ سری 8 آتی نیز همانند مدل قبلی دارای پردازش‌های مشابه باشد. گذشته از آن گفته می شود که این شرکت با توسعه مودم دست و پنجه نرم می کند و کاملاً مشخص نیست که آیا این به دلیل پتنت های کوالکام یا مشکلات سخت افزاری مانند داغ شدن بیش از حد است یا خیر. تراشه‌های مک قدرتمندترین پردازنده‌های این شرکت هستند و به نوعی صنعت را متحول کرده‌اند. اپل پنج تراشه سری M را ظرف یک سال و نیم معرفی کرده و انتظار می‌رود که چند تراشه دیگر در سال آینده عرضه کند.

این به ظاهر مستلزم تخصیص مجدد برخی از منابع آزمایش، توسعه و تولید به پردازنده‌های مک است. بخش تراشه اپل ظاهراً نیاز به دقت لیزری دارد که منجر به فرسودگی کارمندان می‌شود. اپل در چند سال گذشته مهندسان زیادی را نیز از دست داده است. اتکای اپل به شرکت تولید نیمه هادی تایوانی (TSMC) نیز ممکن است نقش داشته باشد، زیرا اپل به سازنده تراشه قراردادی برای تولید تراشه های 3 نانومتری در مقادیر انبوه نیاز دارد.

بیشتر بخوانید  اپل در WWDC دمویی از عملکرد هدست را به نمایش درمی آورد

همه این‌ها همراه با تنگناهای عرضه و افزایش هزینه‌ها برای توسعه تراشه می‌تواند دلیلی باشد که اپل از تراشه‌های غیرمک غفلت می‌کند. گورمن خاطرنشان می کند که با توجه به اینکه 60 درصد درآمد اپل از محصولاتی است که روی تراشه های سری M کار نمی کنند، این حرکت عاقلانه به نظر نمی رسد.

از آنجایی که چیپ A15بایونیک عملکرد بالایی دارد نسبت به چیپ های پرچمدار فعلی گوشی های اندرویدی، بی شک A16 چیپ بسیار قدرتمندتری است.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چیپ های سری M اپل مناسب مک ها هستند

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *