چطور زیرنویس یوتیوب را فارسی کنیم ؟

نحوه فعال کردن زیرنویس به زبان فارسی در یوتیوب مورد توجه بسیاری از کاربرانی است که مایلند محتوای خارجی یوتیوب را تماشا کنند. نمایش متن این کار را تا حد زیادی ساده می کند. علاوه بر این، افراد کم شنوا به زیرنویس نیز نیاز دارند.

زیرنویس یوتیوب: نحوه فعال کردن، ترجمه به زبان فارسی

 ویژگی YouTube Live Caption از یک الگوریتم ماشینی استفاده می کند و با استفاده از فناوری ویژه، گفتار را در یک ویدیو تشخیص می دهد، آن را به متن تبدیل می کند، آن را به عنوان زیرنویس نمایش می دهد، که در صورت لزوم به زبان های دیگر ترجمه می شود، اگرچه همه زبان ها را پشتیبانی نمی کند.

دلیل کاربرد زیر نویس: محتوای با کیفیت پایین در یوتیوب

خوب، هنگامی که فیلم ها بر روی تجهیزات حرفه ای ایجاد می شوند، از یک میکروفون خوب، بدون نویز اضافی استفاده می شود. سپس تماشای / گوش دادن به چنین ویدیوهایی لذت بخش است. اما این همیشه صدق نمیکند. گاهی اوقات باید با محتوای بی کیفیت کنار بیایید، وقتی صدا تقریباً شنیده نمی شود، تشخیص اینکه در مورد چه چیزی صحبت می کنند دشوار است. و اگر به زبان خارجی باشد، به طور کلی مشکل ساز است. متأسفانه، بسیاری از دستورالعمل های مفید متأسفانه در کشورهای دیگر ثبت شده است، بنابراین شما باید چندین بار به آنها نگاه کنید و سعی کنید ماهیت را پیدا کنید.

همه مایل به یادگیری زبان انگلیسی نیستند، بنابراین گوگل که صاحب میزبانی ویدیوی یوتیوب است، تصمیم گرفت با ارائه زیرنویس های خودکار به کاربران کمک کند. اگر قبلاً خود نویسندگان ویدیوها مجبور بودند متن را بارگذاری کنند، اکنون الگوریتم های تشخیص صدا با این کار به خوبی کار می کنند.

چگونه زیرنویس فارسی را در یوتیوب فعال کنیم؟

*کافی است نشانگر ماوس را روی پنجره نمایش حرکت دهید و روی نماد ویژه کلیک کنید:

*پس از آن، بلافاصله ترجمه متنی به زبانی که به طور خودکار توسط سرویس تعیین می شود، روی صفحه ظاهر می شود.

*اگر طراحی بصری مناسب شما نیست، در کنار دکمه “زیرنویس” یک نماد تنظیمات وجود دارد – “دنده”، با کلیک بر روی آن منو را باز می کنیم. و حاوی آیتم لازم است:

بعد، “تنظیمات” را انتخاب کنید:

تنظیمات زیرنویس یوتیوب به شرح زیر است:

همانطور که می بینید، تغییر رنگ پس زمینه، فونت، شفافیت عناصر، خطوط، ارتفاع و سایر شاخص ها واقعا امکان پذیر است. این یک نکته بسیار مهم برای افرادی است که مشکلات بینایی دارند و همچنین برای مواردی که رنگ بندی ویدیو واقعاً با سبک متن مطابقت ندارد.

متأسفانه، سخت است که هوش مصنوعی را کامل بنامیم، زیرنویس ها همیشه به درستی نمایش داده نمی شوند. گاهی اوقات کلماتی که در ویدیو تلفظ نمی شوند نشان داده می شوند. مشکل دیگر در مورد  علائم نگارشی است، زیرا آنها اصلا وجود ندارند. وقتی نویسندگان محتوا فایل «زیرنویس» را خودشان ایجاد می‌کنند، آن را همگام‌سازی می‌کنند تا همه چیز به موقع مطابقت داشته باشد، خوب است. اما باید زمان بیشتری را برای این کار صرف کنید، بنابراین در بیشتر موارد باید به قابلیت های خودکار گوگل بسنده کنید.

به هر حال، یکی دیگر از ویژگی های مفید رمزگشایی است. روشن کردن آن آسان است – روی “سه نقطه” زیر عنوان کلیپ در سمت راست کلیک کنید، این گزینه را فعال کنید و تمام کلمات گفته شده را به فواصل زمانی تقسیم کنید.

مشکلات احتمالی

اگر می‌خواهید پخش متن را در مرورگر فعال کنید، اما نماد مورد نیاز شما وجود ندارد و تنظیمات روی «خاموش» تنظیم شده است، که قابل تغییر نیست، یوتیوب قادر به ایجاد خودکار محتوا برای خواندن این امر به دلایل زیر امکان پذیر است:

مدت زمان کلیپ بسیار طولانی است.

این ویدیو از زبانی ناشناخته برای سیستم استفاده می کند (به عنوان مثال، یک گویش آفریقایی و غیره).

صدا خیلی نامفهوم است، نویز های زیادی در اطراف گوینده وجود دارد. در چنین مواقعی ما به هیچ وجه نمی توانیم بر اوضاع تأثیر بگذاریم.

ویدئوهای یوتیوب اغلب با توضیحات متنی همراه هستند. آنها روی صفحه نمایش داده می شوند و به بهبود درک محتوا کمک می کنند. گاهی اوقات این اتفاق می افتد که متن از دست رفته است، و سپس باید زیرنویس را در YouTube فعال کنید. بسته به نسخه دسکتاپ یا موبایل سایت، این کار را می توان به روش های مختلفی انجام داد.

چطور در کامپیوتر زیرنویس یوتیوب را فارسی کنیم ؟

 هنگام استفاده از رایانه، YouTube توانایی فعال کردن زیرنویس ها را به شرح زیر فراهم می کند:

*کامپیوتر را روشن کنید، وارد هر کانالی شوید، یک ویدیو را انتخاب کنید و شروع به تماشای آن کنید.

* در زیر صفحه نمایش، در سمت راست کنترل پنل قرار دارد. در اینجا، در سمت چپ چرخ دنده، نماد زیرنویس ها قرار دارد.

بیشتر بخوانید  نحوه آپلود و انتشار ویدیو در یوتیوب

*پس از کلیک بر روی این دکمه، عناوین همراه ویدیو بر روی ویدیو ظاهر می شود.

شما می توانید متن را دقیقا با همان کلیک روی همان دکمه حذف کنید. چنین فعال سازی و حذف فقط برای یک ویدیو خاص ارائه می شود. برای اینکه این تابع به طور دائم کار کند، اقدامات زیر مورد نیاز است:

*روی آواتار خود در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و از منوی باز شده قسمت تنظیمات را انتخاب کنید.

*در مرحله بعد، باید به تب “پخش” بروید.

*برای فعال کردن گزینه مورد نظر، در کنار نوشته “زیرنویس”، کادر “همیشه زیرنویس ها را نشان دهد” را علامت بزنید.

اگر نیاز به لغو نمایش متن دارید، علامت چک به سادگی از کادر حذف می شود. تمام تغییرات در هر دو حالت به طور خودکار ذخیره می شوند.

چگونه در گوشی زیرنویس یوتیوب را فارسی کنیم ؟

تبدیل زیرنویس انگلیسی به فارسی در یوتیوب

 در گوشی‌هایی با سیستم‌عامل‌های مختلف، می‌توانید ظاهر متون را مطابق با الگوریتم اقدامات انجام‌شده شخصی‌سازی کنید. در گوشی های هوشمند با سیستم عامل اندروید، همه گزینه ها به صورت زیر تنظیم می شوند:

برنامه YouTube را در تلفن هوشمند خود باز کنید.

روی نماد نمایه در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

در منوی باز شده قسمت تنظیمات را انتخاب کرده و وارد آن شوید. در میان موارد، تب “زیرنویس” را پیدا کرده و کلیک کنید.

در آیفون‌های که سیستم عامل iOS دارند، تنظیمات زیرنویس طبق طرح خود پیکربندی می‌شوند:

* ابتدا بخش تنظیمات باز می شود و در اینجا باید روی برگه “Basic” کلیک کنید.

*”دسترسی جهانی (Universal Access) را از لیست انتخاب کنید.

*انتقال به “رسانه” انجام دهید و سپس از طریق آیتم های “زیرنویس” ، انتقال های متوالی را انجام دهید. در اینجا می توانید فارسی، انگلیسی یا زبان دیگری را تنظیم کنید.

* پس از کلیک بر روی خط “Style“، دسترسی به تنظیمات فونت باز می شود.

*تنظیمات اضافی مطابق با ترجیحات شما را می توان در برگه “ایجاد سبک جدید …” انجام داد.

نحوه مشاهده زیرنویس متن کامل

زیرنویس های اضافه شده توسط نویسنده ویدیو را می توان در رایانه مشاهده کرد. برای انجام این کار، باید چند مرحله ساده را دنبال کنید:

* وارد یوتیوب شوید و پخش ویدیو را شروع کنید.

*در پایین صفحه در سمت راست زیر آیکون های کنترل سه نقطه افقی وجود دارد.

*پس از کلیک بر روی آنها، در پنجره پاپ آپ باید “View video transcript” را انتخاب کنید.

*در سمت راست، متن به صورت خطوط متوالی با تعیین زمان نمایش داده می شود. می توانید با روش های معمولی از آن یک کپی تهیه کرده و در یک فایل متنی ذخیره کنید.

تنظیم زیرنویس روی تلویزیون و کنسول های بازی

 استفاده کامل از زیرنویس ها تا حد زیادی به تنظیمات بستگی دارد. در مدل های مختلف تلویزیون، این کار به روش خاص خود انجام می شود، اگرچه الگوریتم کلی اقدامات برای همه یکسان است. در تلویزیون‌های ال‌جی، می‌توانید زیرنویس‌ها را در بخش «دسترس‌پذیری» واقع در پایین منوی اصلی در سمت چپ صفحه تنظیم کنید. پس از ورود به بخش، نمایش متن به دلخواه روشن یا خاموش می شود، تنظیمات نمایش پیکربندی می شوند – رمزگذاری، همگام سازی، اندازه، رنگ و زبان. برخی از مدل های تلویزیون مجهز به یک کنترل از راه دور با دکمه ویژه “Subtitle” یا “Sub-t” هستند. روشن و خاموش کردن متن به سادگی با فشار دادن این دکمه انجام می شود. در تلویزیون های سامسونگ، طرح تنظیمات به صورت زیر خواهد بود:

* از دکمه Menu روی کنترل از راه دور برای باز کردن کنترل پنل استفاده کنید.

*با استفاده از فلش های روی ریموت به قسمت «سیستم» رفته و وارد آن شوید.

*یک منوی اضافی در سمت راست باز می شود، جایی که باید “Subtitles” را انتخاب کنید و آنها را روشن یا خاموش کنید.

همین عملیات را می توان با دکمه “Subtitle” روی کنترل از راه دور انجام داد. با این حال، این ویژگی در همه مدل ها در دسترس نیست.

آیا برنامه و نرم افزار زیرنویس فارسی یوتیوب برای اندروید و ویندوز وجود دارد ؟

خیر ! برای اینکه زیر نویس فارسی را در گوشی های اندرویدی و لپ تاپ و کامپیوتر فعال شود شما نیازی به نرم افزار یا اپلیکیشن مترجم و زیر نویس ندارید ، برای اینکار کافی است ویدئویی که امکان زیر نویس دارند را در تنظیمات یوتیوب به فارسی تبدیل کنید که در این صورت ویدئوهایی که دارای زیر نویس هستند را می توانید با زبان فارسی ببینید.

در ادامه یک ویدئو برای تغییر تنظیمات زیر نویس فارسی در یوتیوب را ببینید:

2.1/5 - (7 امتیاز)

نظرات در مورد : چطور زیرنویس یوتیوب را فارسی کنیم ؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *