پروفیل و کاربردهای آن در صنعت!

پروفیل و کاربردهای آن در صنعت!

پروفیل یک مقطع فولادی توخالی است که با طراحی مربعی و مستطیلی شکل به بازار عرضه می شود. این مقاطع انواع گوناگونی دارند.

یکی از پرکاربردترین آن ها پروفیل آلومینیومی است که از آن جهت ساخت انواع درب و پنجره در ساختمان ها استفاده می شود.یکی از اصطلاحات پرکاربردی که در صنایع ساخت و ساز با آن رو به رو می شویم، پروفیل ساختمانی است. پروفیل ها از تجهیزات ضروری و پرمصرف در پروژه های عمرانی هستند که از تنوع بالایی برخوردارند. اگر به دنبال مصالح و تجهیزات مناسب برای ساخت درب، پنجره، نرده و… هستید، بهترین پیشنهاد ما به شما استفاده از پروفیل ساختمانی است. اما پروفیل چیست و چه استفاده هایی از آن در صنایع می شود؟ برای دریافت پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

پروفیل چیست؟

تا پیش از اینکه پروژه های ساخت و ساز و عمرانی دستخوش تغییراتی شده و مصالح جدید به بازار آیند، اغلب برای ساخت درب و پنجره از مصالح چوبی و متریال طبیعی موجود در طبیعت استفاده می شد. با گذشت زمان مصالح چوبی به دلیل قیمت بالا، مقاومت کم و همچنین امکان تخریب به محیط زیست جای خود را به مصالح فلزی دادند. این نکات منفی در مصالح چوبی، تولیدکنندگان را برآن داشت تا فلزاتی را روی کار آورند که علاوه بر قیمت مناسب، از مقاومت و استحکام قابل قبولی برخوردار باشند.

در نهایت تمامی اقدامات و برنامه ریزی های تولیدی، منجر به ساخت مقاطعی فولادی و توخالی شکل شد که امروزه از آن ها با عنوان پروفیل یاد می شود. پروفیل ها بسته به خصوصیات فیزیکی و ساختاری به دسته بندی های مختلفی تقسیم شده و هریک بسته به ویژگی های خود موارد مصرف گوناگونی در صنایع دارند.

انواع پروفیل و کاربرد آن

در یک دسته بندی کلی می توان پروفیل ها را از منظر خصوصیات فیزیکی و کاربرد به چهار گروه مختلف تقسیم کرد. این چهار گروه عبارتند از: پروفیل های ساختمانی، پروفیل های آلومینیومی، کامپوزیتی و گالوانیزه.

پروفیل ساختمانی

این پروفیل ها، خود دارای سه زیرمجموعه هستند که عبارتند از:

  • پروفیل نورد گرم: به صورت قوطی شکل به بازار عرضه می شوند و کاربرد زیادی در ساخت شمش فولادی دارند.
  • پروفیل نورد سرد: ظاهری ناودانی شکل دارند. کاربرد آن ها در بخش هایی از ساختمان است که کار ،حجم و سنگینی خاصی ندارد. به عنوان مثال برای ساخت سقف کاذب از پروفیل نورد سرد استفاده می شود.
  • پروفیل مرکب: از ترکیب چند پروفیل گرم و سرد، پروفیل مرکب تولید می شود.

پروفیل کامپوزیتی

در ساخت و سازهایی که شرایط آب و هوایی می تواند عامل خوردگی قطعات ساختمانی شود، استفاده از پروفیل های کامپوزیتی بسیار رایج است. این پروفیل ها علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، امنیت سازه را در برابر لرزش و ارتعاش افزایش می دهند.

پروفیل آلومینیومی

بیشترین کاربرد این پروفیل ها در ساخت درب و پنجره ساختمان است. پنجره های آلومینیومی گزینه مناسبی برای صرفه جویی در انرژی هستند. این پروفیل ها به دلیل ظاهر تمیز و رنگ روشن خود تاثیر زیادی در زیبایی ساختمان و درخشندگی آن دارند.

پروفیل گالوانیزه

از پروفیل های گالوانیزه با هدف افزایش مقاومت و استحکام درب و پنجره استفاده می شود. این پروفیل ها مزایای بسیار زیادی به دنبال دارند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه مقرون به صرفه
  • امکان بررسی و عیب یابی آن ها به صورت چشمی و بدون نیاز به تست ها و آزمایشات مخرب
  • محافظت از قطعات و تجهیزات در برابر سایش

تفاوت پروفیل و قوطی

برخی شباهت های ظاهری و ساختاری در قوطی های فلزی و پروفیل ها موجب شده تا عده ای از تفاوت این دو محصول و کاربردهای آن ها مطلع نباشند. در ادامه به مهم ترین تفاوت های میان پروفیل و قوطی اشاره می کنیم:

  • این دو در ترکیبات شیمیایی با هم متفاوت هستند.
  • خواص کششی، میزان تحمل در برابر فشار و انعطاف پذیری نیز در هردوی این محصولات کاملا متفاوت است و در بسیاری موارد پروفیل ها از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار هستند.
  • قوطی ها را می توان زیرگروه پروفیل ها به شمار آورد. بنابراین از نظر کاربرد و ارزش، پروفیل ها در رتبه بهتری نسبت به قوطی ها قرار می گیرند.
  • قوطی ها و پروفیل ها بسته به ویژگی های شیمیایی و فیزیکی از قیمت های متفاوتی برخوردارند و این موضوع نیز یکی دیگر از تفاوت های موجود در این محصولات است.

پروفیل صنعتی و ساختمانی

در یک تقسیم بندی کلی، پروفیل ها را می توان در دو گروه مختلف جای داد. پروفیل های صنعتی و پروفیل های ساختمانی. پروفیل های ساختمانی همانطور که از نامشان پیداست به طور خاص در صنایع ساختمانی و جهت ساخت انواع درب، پنجره، عملیات نرده کشی راه پله و… به کار می روند. از کاربردهای پروفیل های صنعتی نیز می توان به ساخت قطعات خودرو، ساخت تجهیزات و امکانات نظامی و دیگر محصولات صنعتی اشاره کرد.

نحوه تعیین قیمت پروفیل

از آن جایی که پروفیل ها از نظر جنس، ساختار، ویژگی های ظاهری و کاربرد دنیای بسیار گسترده ای دارند، نمی توان برای تمامی آن ها قیمت واحد و مشخصی را تعیین کرد. نحوه تعیین قیمت پروفیل برمبنای ویژگی ها و موارد مصرف آن ها انجام می شود. بسته به اینکه برای چه کاربردی و به چه میزانی احتیاج به خرید این مقاطع فولادی دارید، می بایست هزینه های مختلفی را پرداخت کنید.

بهترین مراکز خرید پروفیل

در زمینه تولید و عرضه پروفیل ساختمانی و صنعتی مجموعه های بسیار زیادی فعالیت می کنند. شما می توانید برای خرید پروفیل موردنیاز، به فروشگاه های آنلاین مراجعه کنید که جزء بهترین مراکز خدمات پروفیل هستند. خرید پروفیل به صورت غیرحضوری به شما این امکان را می دهد تا محصولات از برندهای مختلف را در مقام قیاس قرار داده و براساس بودجه خود، بهترین و مقرون به صرفه ترین نوع آن را سفارش دهید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پروفیل و کاربردهای آن در صنعت!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *