وای فای 7 بزودی از راه می رسد

وای فای 7 بزودی از راه می رسد

چندی پیش مدیاتک تراشه پرچمدار 5G موبایل Dimensity 9200 را منتشر کرد. دومی نه تنها از شبکه های 5G بلکه از اتصال بی سیم Wi-Fi 7 آینده نیز پشتیبانی می کند. بنابراین، این یک تراشه Wi-Fi 7 آماده است. کاربران متوسط ​​هیچ ایده ای ندارند که فناوری های جدید چه مزایایی دارند. به عنوان مثال، چند نفر از شما تفاوت بین Wi-Fi 7 و استانداردهای قبلی را می دانید؟ برای روشن شدن این موضوع، باید با برخی اصطلاحات آشنا شویم.

اول اینکه پروتکل های Wi-Fi مختلفی وجود دارد. در این راستا، Wi-Fi 7 تغییر بزرگی در پروتکل Wi-Fi داشته است. ما حدس می زنیم که شما با این پروتکل ها آشنا هستید: 802.11n، 802.11ac (wave1، wave2) و 802.11ax. شما آنها را بارها دیده اید، حتی اگر ندانید چه هستند. ما متوجه می شویم که یک کاربر معمولی نمی داند آن اعداد و حروف چه معنایی دارند.

در سال 2018، WiFi Alliance استاندارد 802.11ax را به عنوان فناوری WiFi نسل ششم تعیین کرد. به علاوه، نامگذاری پروتکل WiFi را ساده تر کرد. به عبارت دیگر، آنها تصمیم گرفتند پروتکل های Wi-Fi را برای کاربران عادی “قابل خواندن” کنند:

  • 11n به Wi-Fi 4 تبدیل شد
  • 11ac به وای فای 5 تبدیل شد
  • 11ax به Wi-Fi 6 تبدیل شد

بنابراین، با نگاه کردن به نام‌های پروتکل Wi-Fi، کاربران متوجه می‌شوند که کدام یک تازه‌تر و از نظر تئوری بهتر است. مشخصات کلیدی پروتکل های وای فای ذکر شده را معرفی می کنیم.

این پروتکل در سال 2009 منتشر شد. 802.11n (Wi-Fi 4) یک نسخه بسیار بهبود یافته از پروتکل Wi-Fi در مقایسه با نسخه قبلی (802.11g در سال 2003) است. Wi-Fi 4 اولین فناوری Wi-Fi است که به طور همزمان در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کار می کند. سرعت انتقال آن به 600 مگابیت بر ثانیه می رسد.

سیگنال های 5 گیگاهرتز مزایای زیادی دارند و به جنبه های مختلفی اشاره دارند. آنها منابع کمی از تداخل و نرخ انتقال سریع را شامل می شوند. اما سیگنال های 2.4 گیگاهرتز همچنان بهتر به دیوارها نفوذ می کنند. سیگنال های 5 گیگاهرتز در این جنبه چیزی برای نشان دادن ندارند.

در مقابل، تجهیزات ترمینال 2.4 گیگاهرتز ارزان تر است. بنابراین وقتی به روترها یا تجهیزات دیگری نیاز دارید که به سرعت انتقال بالایی نیاز ندارند، از قبل می دانید چه چیزی را انتخاب کنید.

سرعت انتقال Wi-Fi 4 به 600 مگابیت بر ثانیه (600 مگابیت بر ثانیه) می رسد. به عبارت ساده تر، سرعت دانلود آن 600 مگابایت پهنای باند است. همانطور که حدس می زنید، این سرعت تئوری است. در واقعیت، هیچ تجهیزات Wi-Fi 4 نمی تواند به چنین نتایجی برسد.

802.11ac (Wi-Fi 5) در سال 2013 منتشر شد. پهنای باند فرکانس رادیویی وسیع تری (تا 160 مگاهرتز) و فناوری مدولاسیون مرتبه بالاتر (256-QAM) را معرفی کرد. در عین حال، سرعت انتقال تا 1.73 گیگابیت بر ثانیه است.

بعدها، استاندارد wave2 802.11ac در سال 2015 منتشر شد. آنها باعث محبوبیت بیشتر عملکردهای شکل دهی پرتو و MU-MIMO شدند. باید توجه داشته باشیم که 802.11ac فقط از پایانه های باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند.

بیشتر بخوانید  تغییر رمز وای فای مودم

به عبارت دیگر، این نسخه از پروتکل Wi-Fi نرخ انتقال Wi-Fi را بیشتر بهبود می بخشد و سرعت دانلود بالاتری را برای چندین کاربر فراهم می کند. توجه داشته باشید که فقط downlink و نه uplink را بهینه می کند.

در مقایسه با Wi-Fi 5، Wi-Fi 6 (802.11ax) به افزایش 4 برابری در پهنای باند شبکه و افزایش 4 برابری در تعداد کاربران دست می یابد. همچنین، می تواند آزادانه در هر دو باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کار کند.

از نظر سرعت شبکه، تأثیر آن روی کاربران خانگی معمولی زیاد نیست. اکنون سقف پهنای باند خانگی در اکثر شهرها 1000 مگابایت است. Wi-Fi 5 نیز برای کنترل سرعت پهنای باند گیگابیتی کافی است.

در مورد تعداد کاربران همزمان، تا حدودی روی کاربران خانگی تاثیر دارد، اما نه چندان. منظور ما این است که عملکرد کلی ممکن است تنها به دلیل تعداد کنترل‌کننده‌های خانه هوشمند بدتر شود. تعداد لوازم خانگی هوشمند هر روز در حال افزایش است. اگر پیش از این تنها تعداد کمی گوشی هوشمند و رایانه شخصی به شبکه خانگی متصل بودند، اکنون بیش از ده یا حتی بیست کنترلر روشنایی در خانه وجود دارد. اما خانه هوشمند لزوماً به Wi-Fi 6 نیاز ندارد.

علاوه بر این، بسیاری از لوازم خانگی هوشمند به به اصطلاح “کنترل کننده اصلی” متصل می شوند. سپس، دومی به شبکه خانگی متصل می شود. در این صورت، روتر بی سیم تنها یک دستگاه را می بیند که مستقیماً به شبکه متصل است.

ما نمی توانیم همین را برای کاربران سازمانی بگوییم. آنها به سرعت انتقال بالا نیاز دارند و کاربران همزمان زیادی وجود دارد. بسیاری از شرکت ها نیاز واقعی به شبکه های 10 گیگابیتی یا حتی شبکه های استاندارد بالاتر دارند. و تعداد دستگاه های متصل به شبکه های وای فای سازمانی بسیار بیشتر از کاربران خانگی است. Wi-Fi 5 نمی تواند این نیازها را برآورده کند.

علاوه بر پروتکل Wi-Fi 6، پروتکل Wi-Fi 6E نیز وجود دارد. Wi-Fi 6E باند فرکانسی 6 گیگاهرتز را بر اساس Wi-Fi 6 اضافه می کند. باند فرکانسی جدید تداخل کمتر و سرعت بیشتری دارد. 802.11be (Wi-Fi 7) هنوز در حال پیشرفت است. اما برخی از دستگاه های “نسخه اولیه” در حال حاضر شروع به ورود به بازار کرده اند.

هدف پروتکل Wi-Fi 7 افزایش نرخ توان شبکه WLAN به 30 گیگابیت بر ثانیه (یا حتی 40 گیگابیت در ثانیه) و دسترسی با تاخیر کم است. برای دستیابی به این هدف، کل پروتکل تغییراتی در لایه PHY و لایه MAC ایجاد کرده است. به دلیل تغییرات زیاد، این پروتکل از بیش از 500 کاربر همزمان در هر کانال پشتیبانی می کند و سرعت دانلود دو برابر بیشتر از Wi-Fi 6 را ارائه می دهد که به کاربران امکان می دهد یک فیلم 25 گیگابایتی 4K Blu-ray را در چند ثانیه دانلود کنند.

به نظر می رسد اولین استفاده کنندگان این فناوری شرکت ها خواهند بود. برای کاربران خانگی، این نوع نرخ انتقال باید فقط هنگام بازی های VR یا استفاده از برخی برنامه های متاورس مورد نیاز باشد.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : وای فای 7 بزودی از راه می رسد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *