همه چیز درباره دیوان عدالت اداری

پرونده های دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری نهادی است که به اعتراضات و یا شکایات افراد حقوقی و حقیقی نسبت به نهادهای دولتی و عمومی و یا کارکنان آن ها رسیدگی می کند. این دیوان وظیفه دارد به هرگونه پرونده ای در خصوص تخلفات و تصمیم گیری های خلاف قانون نهادهای دولتی و غیردولتی را رسیدگی کند.

پرونده هایی که بعد از ثبت دادخواست مشکلی نداشته باشند، از طریق رئیس شعبه به سمت قاضی ارجاع داده می شوند.

 

دیوان عدالت اداری را می توان مرجعی برای رسیدگی به شکایت ها و اعتراضات شهروندان نسبت به نهادهای دولتی، غیر دولتی و یا کارکنان آنان دانست. چنانچه تصمیمات گرفته شده و یا اقدامات انجام شده این نهادها خارج از قانون و یا شرع باشد، می توان به شکایت به دیوان عدالت اداری اقدام کرد. افراد از این پس می توانند به کمک وکیل دیوان عدالت اداری، پرونده خودشان را تا رسیدن به نتیجه نهایی، پیگیری کنند.

 

وظایف دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری را می توان نهادی دانست که وظیفه رسیدگی به اعتراضات و شکایت های مردمی نسبت به نهادهای دولتی و غیردولتی و کارکنان آنان دانست. از این رو اگر اقدامات و یا تصمیمات این نهادها برخلاف قوانین وضع شده کشوری باشند، می توان با ارائه اسناد و مدارک کافی نسبت به شکایت به دیوان عدالت اداری اقدام کرد. وظیفه اصلی این دیوان، رسیدگی به چنین پرونده هایی تا حصول نتیجه است.

اما سوالی که در این میان به وجود می آید این است که سایر وظایف دیوان عدالت اداری چه خواهد بود؟ از مهمترین وظایفی که این دیوان به عهده دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسیدگی کردن به اعتراضات و یا شکایات مردم از تصمیمات و یا اقدامات ماموران دولت

طبق قانون، چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی می توانند نسبت به تصمیمات و یا اقدامات تمامی نهادهای دولتی، سازمان ها، شرکت ها، موسسه ها، شهرداری ها و … اعتراض کنند. در صورتی که این نهادها و یا کارکنان آن ها مرتکب جرمی شوند، باید از ان ها به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

  • رسیدگی کردن به اعتراضات و یا شکایات نسبت به آرا مراجع شبه قضایی

مراجع شبه قضایی مراجعی هستند که زیر مجموعه قوه مجریه بوده و قادر به صدور حکم هستند. در صورتی که افراد نسبت به احکام صادر شده از این مراجع اعتراضی داشته باشند، باید نسبت به شکایت به دیوان عدالت اداری، اقدام کنند. این دیوان وظیفه رسیدگی به تمامی این شکایت ها را به عهده دارد.

  • رسیدگی کردن به شکایات و اعتراضات از مقررات دولتی

در صورتی که مقررات وضع شده نهادهای دولتی خلاف قوانین کشور بوده و یا با شرع مغایرت داشته باشند، وظیفه دیوان عدالت اداری است که به آن ها رسیدگی کند.

 

نحوه ارجاع شکایت به دیوان عدالت اداری

حال اگر شما قصد داشته باشید تا اقدام به شکایت به دیوان عدالت اداری کنید، می توانید این کار را با کمک وکیل دیوان عدالت اداری انجام دهید. در غیر این صورت نیاز است تا با نحوه ارجاع شکایت به دیوان عدالت اداری آشنا باشید. در ابتدا نیاز است تا فرد دادخواست خودش را ثبت کرده و به این دیوان تقدیم کند. دادخواستی که توسط شاکی ثبت می شود باید به زبان رسمی کشور، یعنی فارسی بوده و تمامی اسناد و ضمائمی که نیاز است در پرونده درج شود.

می توان اوراق دادخواست را از طریق پست به آدرس دیوان عدالت اداری ارسال کرد. همچنین امکان ثبت درخواست از طریق سامانه ساجد به نشانی sajed.divan-edalat.ir وجود دارد. حال اگر در پروسه دادخواست شما مشکلی وجود نداشته باشد، شکایت به یکی از شعبه های دیوان عدالت اداری ارجاع داده می شود. طبق قانون این ارجاعات باید توسط رئیس و یا معاون او به یکی از شعبه های دیوان عدالت اداری انجام شود. پس از ارجاع درخواست، مرحله رسیدگی به پرونده آغاز می شود.

دیوان عدالت اداری

مدارک لازم برای پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری

در سال های گذشته برای رفاه حال شهروندان قوه قضاییه از سامانه ای رونمایی کرد که به کمک آن می توان پرونده های قضایی مختلف را پیگیری کرد. این سامانه که با نام سامانه ثنا شناخته می شود، دارای نشانی sana.adliran.ir است. البته باید اشاره کرد که دیوان عدالت اداری نیز دارای سامانه ای مخصوص به خودش بوده که با نام ساجد شناخته می شود. این سامانه دارای نشانی sajed.divan-edalat.ir بوده و امکان ثبت دادخواست و پیگیری شکایت را دارد.

برای پیگیری شکایت شما در ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنید. برای ثبت نام در سامانه ساجد لازم است تا اطلاعات هویتی و شخصی خودتان را به صورت کامل وارد کنید. سپس به شما یک نام کاربری و رمز عبور تخصیص داده می شود. به کمک این نام کاربردی و رمز عبور می توانید به سامانه ساجد وارد شوید و اقدام به پیگیری شکایت به دیوان عدالت اداری نمایید. البته لازم به ذکر است که برای پیگیری نیاز است تا کد پیگیری شکایت، که زمان ثبت دادخواست به شما داده می شود را در اختیار داشته باشید.

 

یافتن وکیل دیوان عدالت اداری

منظور از وکیل دیوان عدالت اداری وکیلی است که توانایی رسیدگی به پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری مربوط می شوند را داشته باشد. چنین وکیلی باید دارای تخصص، دانش و آگاهی لازم باشد و بتواند به خوبی پرونده افراد را برای رسیدن به نتیجه دلخواه پیگیری کند. چنین فردی در کنار این که می توانند در زمینه ثبت شکایت، پیگیری و رسیدگی پرونده به شما مشاوره لازم را بدهد، می تواند تا حصول نتیجه در کنار شما باشد.

اگر شما هم قصد دارید تا شکایت و یا اعتراضی را در دیوان عدالت اداری به ثبت برسانید، پیشنهاد می کنیم که از یک وکیل دیو.ان عدالت اداری کمک بگیرید. البته باید اشاره کرد که یافت یک وکیل دیوان عدالت اداری که دارای تجربه، سابقه، تخصص و دانش کافی در این زمینه باشد، می تواند سخت تر از آن چیزی که فکرش را می کنید، باشد. به همین دلیل بهتر است تا در ابتدا به سابقه و رزومه وکیل مورد نظر خود نگاهی بیندازید تا به خوبی بدانید که چه وکیلی را برای پیگیری پرونده خود انتخاب می کنید.

 

پرونده های دیوان عدالت اداری که نیاز به مشاوره دارند

به صورت کلی از آن جایی که پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع می شوند، شرایط خاص و ویژه ای دارند، همگی آن ها نیاز به مشاوره خواهند داشت. از جمله این پرونده هایی که وجود یک مشاور در زمان شکایت به دیوان عدالت اداری می تواند بسیار سودمند باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکایت از نحوه عملکرد، قوانین وضع شده و یا اقدامات سازمان های دولتی و یا ماموران آن ها
  • اعتراض به آیین نامه های دولتی
  • اعتراض نسبت به آرا صادر شده از کمیسیون های موضوع ماده 100 شهرداری ها
  • اعتراض نسبت به هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری
  • اعتراض نسبت به کمیسیون های مالیاتی
  • اعتراض نسبت به تصمیم گیری های سازمان ها و ارگان های غیردولتی و عمومی
  • و …

خدمات موسسه حقوقی دادیستا برای شکایت در دیوان عدالت اداری

موسسه حقوقی دادیستا مفتخر است که با همکاری وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در امور مربوط به دیوان عدالت اداری، بهترین مشاوره‏های حقوقی را در این زمینه به متقاضیان و مخاطبان محترم، ارائه خواهد داد. نقطه قوت این موسسه حقوقی، پیروزی در پرونده های بسیار مربوط به شکایت به دیوان عدالت اداری است و بخاطر وجود تجربه در میان وکلای متعدد این مجموعه، شانس پیروزی شما در پرونده ها به شدت افزایش می یابد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : همه چیز درباره دیوان عدالت اداری

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *