یک نور لیزر کوچک می تواند سبب سقوط هواپیما گردد

لیزر

باور این موضوع که اشاره‌ گر لیزری که در تبلیغات و معرفی حرفه خود از آن استفاده می کنید باعث سقوط یک هواپیما شود، بسیار سخت است. نور لیزری که کاربرد های زیادی داشته و باعث سرگرمی و تفریح کودکان شده و در تجارت نیز مفید بوده، منجر به سقوط ناگهانی یک هواپیما می شود.

بر اساس آن چه که اداره تحقیقاتی فدرال ایالات متحده در گزارش خود بیان کرده است، شعاع نوری که از یک اشاره گر لیزر منتشر می شود، می تواند در هوا تا یک مایل حرکت کند. این نور ها در شب از نظر خلبان همانند فلش دوربین در تاریکی به نظر می رسد. چند نوع اشاره‌ گر لیزری وجود دارد، نوع معمولی آن توسط ستاره شناسان برای بررسی صورت فلکی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لیرز حدود 5 میلی وات خروجی دارد و به صورت یک نور باریک و با سرعت کمی مسیر خود را طی می کند. بر اساس تحقیقات می توان گفت این اشاره گر لیزر قدرت مورد نیاز برای سقوط یک هواپیما و فرود آن را دارد.

یک اشاره گر استاندارد ۵ میلی‌ وات سبز , قدرت لازم برای از بین بردن شبکیه در فاصله 15 متری را داشته و دید فرد را از فاصله 350 متری مختل کرده و باعث کوری می شود. در سال 2013 , هیچ کسی علت سقوط هواپیما ها را به اشاره گر لیزری نسبت نداد. اما پس از مطالعات و بررسی های انجام شده مشخص شد که هنگام فرود و صعود هواپیما , تشعشع لیزری به طور قابل توجهی افزایش می یابد. همین امر خطر بروز اتفاقات را افزایش می دهد. بسیاری از خلبانان بینایی خود را به خاطر همین موضوع از دست داده یا دچار سوختگی شبکیه چشم شده اند.

ایالات متحده تاباندن لیزر را به صورت عمدی جرم اعلام کرده و با متخلفین به صورت قانونی برخورد می نماید و به زندان محکوم می شوند.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : یک نور لیزر کوچک می تواند سبب سقوط هواپیما گردد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *