نمایشگر همیشه روشن (Always-On Display)چیست:اپل در آیفون 14 از آن استفاده می کند

Always-On Display چیست:اپل در آیفون 14 از آن استفاده می کند

آیفون 14: در این پست همه چیزهایی است که باید در مورد نمایشگرهای همیشه روشن یا AlwaysOn Display بدانید، و اینکه کدام مدل‌های آیفون می‌توانند آن را در آینده دریافت کنند بیان می کنیم.

انتظار می‌رود که Always-On Display یا AoD یکی از ویژگی‌های اصلی باشد که در اواخر امسال برای مدل‌های منتخب آیفون 14 عرضه می‌شود. در حالی که ممکن است کسانی که برای مدت طولانی از آیفون استفاده می کنند، تازه با این اصطلاح آشنا شده باشند اما کاربران اندروید سال ها از نمایشگر همیشه روشن لذت برده اند.

نمایشگر همیشه روشن گوشی آیفون

در واقع، اپل در گذشته از این فناوری استفاده کرده است. هر اپل واچ از زمان اپل واچ سری 5 دارای این ویژگی بوده است و اکنون می‌توانیم انتظار داشته باشیم که برای آیفون‌های آینده نیز عرضه شود. اما صفحه نمایش همیشه روشن چیست و چگونه کار می کند؟ چرا اپل این ویژگی را در تمام این سال‌ها فعال نکرد و مهمتر از همه، آیا آیفون‌های قدیمی‌تر این ویژگی را خواهند داشت؟

صفحه نمایش همیشه روشن چیست و چگونه کار می کند؟

Always-On Display به پیکسل های منتخب روی صفحه نمایش گوشی شما اجازه می دهد در هنگام خاموش بودن آن روشن شوند تا از عناصری مانند زمان، تماس های دریافتی، اعلان ها و غیره به شما اطلاع دهند. این ویژگی سال ها پیش توسط گوشی هایی مانند Motorola Moto در اندروید محبوب شد. سری X. هنگامی که AoD فعال است، بیشتر صفحه نمایش تلفن شما خاموش می ماند و از برق استفاده نمی کند، در حالی که بخش کوچکی از پیکسل ها برای نشان دادن اطلاعات به شما روشن می شوند. از آنجایی که پیکسل‌هایی که خاموش هستند، واقعاً خاموش هستند، این ویژگی علیرغم اینکه در تمام طول روز روشن است، تأثیر زیادی روی باتری شما نمی‌گذارد.

اپل این ویژگی را به آیفون‌هایی می‌آورد که دارای دو مشخصات فنی کلیدی در صفحه نمایش خود هستند: OLED (دیود ساطع کننده نور ترکیبات آلی) و LTPO (اکسید پلی کریستالی با دمای پایین).

پنل های OLED چیست؟

پنل صفحه نمایش گوشی هوشمند شما از تعداد زیادی پیکسل ریز تشکیل شده است، با این حال، نحوه روشن شدن این پیکسل ها بین دو نوع اصلی صفحه نمایشی که امروزه در گوشی ها استفاده می شود: پنل های LCD و پنل های AMOLED/OLED  متمایز می شود.

پنل های LCD دارای نور پس زمینه در پشت صفحه نمایش هستند که نور سفید از خود ساطع می کنند و پنل نور پس زمینه فقط با پنل LCD کار می کند زیرا پنل کریستال مایع نمی تواند نور ساطع کند. با پنل‌های OLED، هر پیکسل اساسا منبع نور خود است که از ترکیبات آلی برای روشن شدن در سطوح شدت مختلف بسته به جریان عبوری از آن استفاده می‌کند.

با توجه به این تفاوت، پنل های OLED سفارشی سازی پیکسل به پیکسل بیشتری را ارائه می دهند. معنی آن چیست؟ اساساً به این معنی است که هر پیکسل در یک پنل OLED را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که روشن یا خاموش شود و حتی هر رنگ خاصی را نشان دهد.

این به سازندگان اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش همیشه روشن را روی تلفن‌هایی که دارای پنل OLED هستند، پیاده‌سازی کنند و این قابلیت سفارشی‌سازی کنترل‌شده هر پیکسل را ارائه می‌دهد. این ویژگی در نمایشگرهای LCD اضافی خواهد بود زیرا حتی اگر بخواهید یک پیکسل را در وسط صفحه نمایش ” Always-On Display ” نشان دهید، کل نور پس زمینه باید در تمام مدت روشن باشد و باتری شما خیلی سریع تخلیه می شود.

بیشتر بخوانید  بازی Resident Evil Village برای آیفون 15 پرو منتشر شد

اپل تا قبل از آیفون X به پنل‌های OLED تغییر نداد، که در طراحی آن نیز تغییراتی کامل ایجاد شد و از TouchID به FaceID تغییر پیدا کرد. با این حال، تا سری آیفون 12 بود که اپل OLED را در سراسر این سری اجباری کرد. سری آیفون 11 تنها دارای پنل های OLED در مدل های Pro بود.

اما اکنون که پنل‌های OLED برای تمام آیفون‌های این سری در دو نسل گذشته عرضه شده‌اند، چرا هنوز صفحه نمایش همیشه روشن نداریم؟  فناوری LTPO دومین نیاز اپل است که در بالا به آن اشاره کردیم.

پنل های LTPO چیست؟

قرار دادن یک پنل OLED به تنهایی بر روی گوشی باید به آن اجازه دهد که از صفحه نمایش همیشه روشن (مانند بسیاری از گوشی های اندرویدی موجود در بازار) استفاده کند. با این حال، اپل احتمالاً می‌خواهد AoD را فقط به تلفن‌هایی اضافه کند که دارای OLED و LTPO هستند، فناوری دیگری که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

Always-On Display چیست:اپل در آیفون 14 از آن استفاده می کند

یک پنل LTPO به نمایشگر اجازه می‌دهد تا دقیقاً بین نرخ‌های تازه‌سازی یا نوسازی بسیار کم و بسیار بالا بر اساس محتوای ارائه شده جابجا شود. از این رو، هنگام نمایش یک صفحه ثابت در یک وب ‌سایت یا پنل تنظیمات شما، یک پنل LTPO می‌تواند نرخ تازه‌سازی را به کمتر از 60 هرتز معمولی کاهش دهد (تا 1 هرتز در پانل‌های جدیدتر LTPO 2.0)، که باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در باتری می‌شود.

استفاده از پنل های LTPO در ارتباط با OLED کمترین مصرف انرژی و در نتیجه کمترین تخلیه باتری را سبب می شود. این به این دلیل است که علاوه بر روشن بودن تنها پیکسل‌های انتخابی، LTPO به پنل اجازه می‌دهد تا نرخ تازه‌سازی(نوسازی) خود را تا حد امکان پایین بیاورد زیرا برای نمایش زمان و اعلان‌ها عملاً به چیزی بالاتر از 1-10 هرتز نیاز نخواهید داشت.

کدام مدل‌های آیفون را می‌توانیم با نمایشگر همیشه روشن ببینیم؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم، شایعه شده است که اپل نمایشگر همیشه روشن را فقط برای گوشی‌هایی که هر دو پنل OLED + LTPO دارند ارائه می‌کند. مدل‌های «Pro» سری آیفون 14 رقبای اصلی این ویژگی هستند، اما دو آیفون فعلی اپل نیز می‌توانند AoD را با به‌روزرسانی در آینده دریافت کنند.

اینها آیفون 13 پرو و ​​آیفون 13 پرو مکس هستند. اولین آیفون‌هایی که پنل‌های LTPO و OLED را پیاده‌سازی کردند، سال‌های گذشته گوشی‌های سری iPhone 13 Pro مزایای نمایشگرهای OLED مانند رنگ‌های غنی و مشکی عمیق و همچنین نرخ تازه‌سازی بالاتر تا 120 هرتز را از طریق ویژگی ProMotion اپل ارائه کردند. این دو مدل باید با یک به‌روزرسانی آینده بتوانند این ویژگی را دریافت کنند.

با این حال، سایر انواع آیفون (از جمله انواع جدیدتر مانند آیفون 13 مینی و آیفون 13) بعید به نظر می رسد که از پشتیبانی AoD برخوردار شوند زیرا دارای پنل LTPO، پنل OLED یا هر دو نیستند.

ما باید اطلاعات بیشتری در مورد صفحه نمایش همیشه روشن و دستگاه هایی که هفته آینده در WWDC 2022 پشتیبانی می کند، داشته باشیم، جایی که انتظار می رود اپل آپدیت بعدی iOS را نیز رسمی کند.

همچنین بخوانید معرفی 5 ویژگی در مورد سری آیفون 14 اپل در سال 2022

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نمایشگر همیشه روشن (Always-On Display)چیست:اپل در آیفون 14 از آن استفاده می کند

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *