نرم افزار ایلوستریتور چیست؟

نرم افزار ایلوستریتور چیست؟

ایلوستریتور شامل ابزارهای پیچیده ی زیادی است که می تواند به مقدار زیادی در زمانی که برای تصویرسازی استفاده می کنید، صرفه جویی کند.

illustrator به کاربر خود امکان وارد کردن یک عکس به نرم افزار را می دهد و از این عکس به عنوان راهنما برای ردگیری یک شکل در آن استفاده می شود. این قابلیت می تواند برای رنگ کردن دوباره ی یک عکس و یا ایجاد یک حالت شبیه به طراحی در عکس استفاده شود. توانایی این نرم افزار در گذاشتن نوشته ها به شکل حلقوی برای هنرمندانی که طراحی لوگو انجام می دهند بسیار مفید است. ایلاستریتور برای طراحی mockup ها که نشان می دهند که طراحی یک وبسایت در آخر چگونه خواهد بود و همچنین طراحی آیکون هایی که در یک وبسایت یا نرم افزار استفاده می شود، کاربرد دارد.

Adobe Illustrator یک برنامه کاربردی قوی با طیف گسترده ای از ویژگی ها و ابزارها برای طراحان است.

قابلیت های اصلی Illustrator

  • امکان طراحی با دست آزاد با انواع قلم موها، مدادها و خودکارهای دیجیتال.
  • گزینه‌ های رنگی پیشرفته برای ایجاد پالت‌ های رنگی، پر کردن اشکال، استفاده از طرح‌ های رنگی گرادیان و ترکیب جلوه‌ های رنگی مختلف.
  • یک ویژگی «لایه‌ها» که به شما امکان می‌ دهد اجزای طرح خود را در لایه‌ های مختلف تقسیم کنید و ویرایش یک لایه را بدون تأثیر بر لایه‌ های دیگر آسان می‌ کند.
  • ویژگی شبکه ای با نقاط لنگر و قابلیت های “snapping” که به شما امکان می دهد به راحتی اشکال و خطوط را با دقت تراز کنید.
  • کتابخانه‌ های ابری که در آن می‌ توانید تمام دارایی‌ های طراحی خود را برای یک پروژه مانند رنگ‌ ها، قلم‌ها، گرافیک‌ ها، متن و سبک‌ های کاراکترها در یک مکان قابل دسترس جمع‌ آوری و ذخیره کنید، و به راحتی می‌ توانید آن را در میانه پروژه انتخاب کنید.
  • کتابخانه ای از فونت های موجود با قابلیت جستجو تا بتوانید انواع فونت های مناسب را برای استفاده در پروژه های خود بیابید.
  • ابزارهایی برای ایجاد سریع اشکال هندسی، تنظیم انحناها و دستکاری خطوط.

 

فهم ایلوستریتور

Adobe Illustrator  برای تازه کاران خوب است زیرا آنها می توانند این نرم افزار را به روشی ساده تر بیاموزند. هنگام خرید Adobe، این شرکت یادداشت ها و راهنماها را در اختیار شما قرار می دهند که در مورد همه ویژگی های ایلوستریتور توضیح می دهد. در اینجا چند ترفند برای درک بهتر این نرم افزار را توضیح می دهیم:

۱. در ابتدا، هنگامی که شروع به استفاده از نرم افزار می کنید، فقط به نوشتن ادامه دهید که باعث می شود با این نرم افزار تعامل و ارتباط برقرار کنید  و این کار بسیار ساده ای است که شما را وادار به یادگیری می کند.

۲. وقتی عمیقاً وارد ساختن فونت و برخی طرح های اساسی می شوید، از رنگ ها استفاده نکنید؛ در عوض، از سایه ها و رنگ سیاه و سفید استفاده کنید، این باعث می شود تمرکز خود را بر روی هنر خود حفظ  کنید.

۳. هنگامی که شروع به استفاده از ابزار Pen می کنید، باید بر روی موس خود کنترل داشته باشید تا اشکال کاملی مانند دایره،  بیضی، مستطیل و غیره را ترسیم کند.

۴. بعداً شروع به پر کردن رنگ ها کنید تا مهارتهای خود را افزایش داده و دستورات جدید را فرا بگیرید.

 

پیش نیاز های مورد نیاز برای یادگیری ایلوستریتور

برای یادگیری این نرم افزار نیازی به مهارت خاصی ندارید و در مدت زمان کمی می توانید آن را فرا بگیرید. با این وجود، در صورت داشتن برخی مهارت های عکاسی، سرعت یادگیری شما را افزایش می دهد. همچنین اگر در نقاشی و طراحی با فتوشاپ مهارت دارید، در مدت زمان کوتاهی حرفه ای خواهید شد.

 

کاربردهای illustrator (ایلوستریتور)

  • طراحی
  • تصویرسازی
  • ساختن کارهای هنری با استفاده از یک کامپیوتر با سیستم عامل Mac یا ویندوز
  • خلق انواع گوناگونی از تصاویر چاپ شده یا دیجیتال همچون: کارتون، جدول، نمودار، لوگو
  • کارت پستال
  • پوستر
  • دارای برخی ابزارهای آماده است که اشکال مختلفی را به شما ارائه می دهد.
  • می توانید بنری با هر اندازه از اندازه کوچک تا بزرگ انعطاف پذیر طراحی کنید.
  • وارد کردن، ویرایش و اصلاح تصاویر را می توان در یک پلت فرم انجام داد.
  • اگر همزمان با محصول دیگر Adobe استفاده شود کار کردن با آن راحتتر است.

 

چه کسانی از illustrator استفاده می کنند؟

  • گرافیست ها: افرادی که در حوزه‌ های مختلف طراحی کار می‌ کنند بهتراست از روز اولی که کار خود را آغاز می‌ کنند این نرم افزار را ابزار اصلی کاری خود قرار دهند.
  • طراحان وب: با اضافه کردن امکاناتی بر حول محور وب و همینطور پشتیبانی از فرمت SVG در ورژن های جدید ایلوستریتور، این نرم افزار مورد استفاده بسیاری از طراحان وب برای انجام پروژه‌ های مدنظر در گرافیک پروژه‌ های خود شده است.
  • تصویرسازان حرفه ای در سراسر دنیا برای خلق آثار هنری با کیفیت: افرادی که تصویرسازی کتاب و نشریات و مجلات را انجام می‌ دهند مانند تصویر سازی کودک که کاربرد زیادی دارد و برای تصویرگرانی که علاقه به تصویرسازی دیجیتالی به جای دستی و فیزیکی دارند مورد بسیار مناسبی خواهد بود
  • طراحی پارچه و لباس: افرادی که اصطلاحاً پترن دیزاینر نامیده می‌ شوند و می‌ خواهند طراحی خود را به یک نساجی و یا کارخانه تولید پوشاک برای تولید پوشاک مد نظر تحویل نمایند. همچنین افرادی که طراح مد و لباس هستند برای اینکه ایده‌ های ذهنی خود را به اجرا برسانند و یا یک پیش نمایش از آن داشته باشند می‌ توانند این کار را با ایلوستریتور به انجام برسانند
  • طراحی کاراکتر و انیمیشن: این افراد می‌ توانند در این نرم افزار از صفر کاراکتر مدنظر خود را در حالت‌ های مختلف طراحی نموده و با کمک انیماتورها آن‌ ها را متحرک سازی نمایند.
  • نقاشی: دیگر زمان آن رسیده است که نقاشان قلمو و رنگ روغن را کنار گذاشته و رو به نقاشی دیجیتال آورند و نقاشانی که برای مثال به نقاشی دیواری مشغولند برای ساخت یک پیش نمایش از کار خود برای نشان دادن به کارفرما می‌ توانند آن را در ایلوستریتور پیاده نمایند
  • هنرمندان بصری

نرم افزار ایلوستریتور چیست؟

بازار کار ایلوستریتور به چه صورت است؟

نیاز به یک متخصص این نرم افزار در شرکت های مختلف احساس می شود زیرا بخش مهمی از بازاریابی است. همه می خواهند لوگو و محصول خود را جذاب تر به نمایش بگذارند و در شرکت های دیجیتال مارکتینگ و فروشگاه های اینترنتی که به صورت روزانه محصولات خود را به روز می کنند، به طراح گرافیک نیاز است، بنابراین به یک گرافیک کار نیاز دارند. طراح باید چندین تصویر از یک محصول را بارگذاری کند. ایلوستریتور نرم افزاری است که شما با آن میتوانید درآمد میلیونی داشته باشید.

 

انواع فرمت های تصاویر وکتور

فایل های تصاویر وکتور را می توان با نرم افزار های فتوشاپ Adobe Photoshop – کورل دراو Corel Draw – ایلوستریتور Adobe Illustrator باز نموده و ویرایش کرد. فایل های وکتور به صورت لایه باز و با فرمت های EPS – WMF – SVG – PDF و AI شناخته شده هستند. هرکدام از این فرمت ها را می توان با نرم افزارهای خاص خود یا برنامه های کمکی دیگر باز کرد و آنها را تغییر داد.

فرمت Ai

این فرمت به عنوان یک پسوند اختصاصی برای نرم افزار ایلوستریتور به ثبت رسیده که توسط شرکت ادوبی برای این نرم افزار مورد استفاده قرار گرفته است. از این فرمت برای اشکال مختلفی از تصاویر وکتور مانند گرافیک های دیجیتالی و لوگو استفاده می شود. با آموزش صفر تا صد ایلوستریتور همای هنر می توانیم با کلیه ی بخش های این نرم افزار تخصصی کار کنیم و تصاویر وکتور زیبایی را خلق کنیم.

فرمت Eps

از جمله فرمت هایی که در نرم افزارهای ایلوستریتور و کورل دراو قابل اجرا و طراحی می باشد فرمت Eps است. علاوه بر این دو نرم افزار که به صورت برداری تصاویر را ویرایش می کنند، از فایل Eps در برنامه ی ویرایش عکس فتوشاپ هم که به صورت پیکسلی عمل می کند می توان استفاده کرد. البته کیفیت تصاویر فایل های Eps در نرم افزار فتوشاپ به خوبی حفظ می شود.

فرمت pdf

فرمت Pdf هم که معمولا برای فایل ها و سندهای متنی آن را می شناسیم توسط ادوبی تولید شده و برای اسناد قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرد. این فرمت هم به صورت وکتور تصاویری که داخل آن قرار می گیرد به افت کیفیت قابل بزرگنمایی هستند.

فرمت Svg

از جمله فرمت هایی که در زمینه ی تصاویر وکتور شناخته شده است فرمت Svg است که براساس ساختار XML می باشد که برای کاربران و کامپیوتر به یک شکل قابل باز کردن و خواندن می باشد. از این فرمت بیشتر در زمینه ی طراحی وب می توان استفاده کرد تا با کمترین افت کیفیت بتوان آن را بزرگ کرد.

 

نتیجه گیری

Adobe  تنها نرم افزار در بازار است که بسیار قدیمی است و بیشتر در هر صنعتی دیده می شود. این ابزار به عنوان یک نرم افزار برای همه ضمینه ها مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت مشارکت منحصر به فرد در یک فعالیت خاص، پول و وقت شما را از خرید و یادگیری نرم افزارهای دیگر پس انداز ذخیره می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر این نرم افزار را یاد بگیرید، رشد شغلی خوبی خواهید داشت و تقریباً در هر شرکتی دامنه وسیعی برای درخواست دارید. این امر با ارائه ابزارهای جدید و پیشرفته شما را حرفه ای تر و همه کاره می کند. مدرسه هنری همای هنر در این زمینه تمامی آموزش های لازم را به شما ارائه می دهد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نرم افزار ایلوستریتور چیست؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *