موتوراینورتر چیست و چگونه ما را ثروتمند می کند؟

کمپانی ال‌جی با InnoFest، سال 2016 را سال خلاقیت خواهد کرد

درست است که بازار لوازم خانگی اعجاب بازار خودرو را ندارد اما با کمی تحقیق متوجه می شویم که این جا هم تکنولوژی حرف اول را می‌زند. فناوری‌هایی که در بیشتر مواقع نمی‌دانیم چگونه کار می‌کنند و آیا اصلا کاربردی هستند یا نه.
یکی از این فناوری‌ها موتور اینورتر است. فناوری‌ای که بعضی مواقع به اسم موتور خطی معرفی می‌شود. ولی این فناوری چیست و دقیقا چگونه کار می‌کند؟ اگربخواهیم به زبان ساده بگوییم، کمپرسور‌های معمولی یا خاموش‌اند و یا با حداکثر توان روشن هستند. بیشتر مواقع برای تنظیم شرایط موتور شرایط کاربری مختلف، موتور به شکل پیاپی روشن و خاموش می‌شود. تقریباً همه موتورهای الکتریکی که از جریان برق متناوب استفاده می‌کنند از نوع Brushless هستند. یعنی برای انتقال برق به سیم پیچ مرکزی از ذغال (که در دینام ماشین ممکن است مشاهده کرده باشید) یا مشابه آن استفاده نمی‌شود. به همین خاطر موتورهایی که از جریان متناوب (مانند برق شهر) استفاده می‌کنند، نیازی به ذغال یا مشابه آن ندارند. مزیت این موتورها در این است که ساختار بسیار ساده‌تر، استهلاک بسیار کمتر و البته بازده بسیار بالاتری دارند.اما ایراد موتورهای جریان متناوب یا اصطلاحاً AC این است که دور مورتور (سرعت چرخش) آنها به فرکانس جریان (که مثلاَ برای برق تهران 50 هرتز هست) بستگی دارد. بنابراین در حالت عادی دور حرکت این موتورها را نمی‌توان تغییر داد. چون فرکانس جریان متناوب برق شهری همیشه ثابت است. ولی با فناوری اینورتر می‌توان جریان متناوب با فرکانس دلخواه به موتور رساند و موتور را با سرعت دلخواه کنترل کرد.

این همه دردسر برای اینکه دور موتور را تنظیم کنیم؟ این به چه‌کاری می‌آید؟

پاسخ این است که پروسه کم‌وزیاد کردن دور موتور، مصرف انرژی و استهلاک به‌شدت کمتری نسبت به حالت سنتی (قطع و وصل پیاپی) دارد. اینورتر به‌صورت كاملا خودکار جریان برق را در حین راه‌اندازی به مقدار لازم افزایش و در حین كار به مقدار لازم كاهش می‌دهد، بنابراین به‌طورکلی هزینه برق مصرفی، كاهش چشم‌گیری خواهد داشت. به‌عنوان مثال اگر یك موتور با جریان 10 آمپر كار كند در هنگام راه‌اندازی این جریان به 60 آمپر می‌رسد و در صورت استفاده از اینورتر، این جریان حداكثر به 12 آمپر می‌رسد.
به‌علاوه این روش راه‌اندازی نرم موتور بدون هیچگونه ضربه به قسمت‌های مكانیكی مثل كوپلینگ‌ها، گیر بكس‌ها، تسمه‌ها، زنجیرها و … اتفاق می‌افتد و در نتیجه طول عمر مفید موتور و سایر قسمت‌های مكانیكی افزایش می یابد و مشتری ها و کمتر درگیر دردسر تعویض وسیله می شوند. جالب این که بعضی از کمپانی هایی که از این موتور استفاده می‌کنند بین 10 تا 20 سال دستگاه را گارانتی می کنند که این یک موقعیت عالی برای مصرف کنندگان است.

به این پست امتیاز بدید

بیشتر بخوانید  ال جی دو جایزه جشنواره RED DOT را از آن خود کرد!

نظرات در مورد : موتوراینورتر چیست و چگونه ما را ثروتمند می کند؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *