فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال

فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال

فناوری بلاک چین (Blockchain) از مهمترین تکنولوژی‌های کاربردی در ارزهای دیجیتال است که در این مطلب به جزئیات مربوط به آن می‌پردازیم. شبکه بلاک چین کاربردهای بسیار زیادی در زمینه‌های مختلفی همچون ارزهای دیجیتال، پزشکی و سلامت دارد. به زبان ساده در راستای تعریف شبکه بلاک چین می‌توان گفت این شبکه از زنجیره‌ای از بلوک‌ها تشکیل شده‌اند که بلوک‌ها اطلاعات را ذخیره می‌کنند. اطلاعات در بلوک‌های جدید به بولک‌های قبلی منتقل می‌شود.

بلاک چین به زبان ساده 

ذخیره اطلاعات در شبکه بلاک چین به صورتی انجام می‌شود که همه اعضا شبکه به آن دسترسی دارند و جالب است بدانید این موضوع با استفاده از علم رمزنگاری میسر شده است که امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات را تقریبا به صفر می‌رساند.

مفهوم بلاک در بلاک چین

بلاک چین از مجموعه‌ای از بلاک‌ها تشکیل شده است که هر بلاک مجموعه‌ای از داده‌ها را حمل می‌کند. با به وجود آمدن هر بلاک جدید در بلاک چین تغییر و اصلاح اطلاعات در بلاک‌های قبلی غیر ممکن می‌شود. بر اساس قواعد کریپتوکارنسی هر بلاک جدید به بلاک قبلی خود مرتبط است و بلاک‌ها با همین ساز و کار ایمن می‌شوند.

فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال

کاربردهای بلاک چین

کارشناسان بلاک چین را فناوری کاربردی می‌دانند که فرایندهای سنتی را حذف می‌کند. بلاک چین فناوری نو ظهوری است که محققان در پی کشف دیگر کاربردهای این غول جدید فناوری هستند با این حال در ادامه کاربردهای بلاک چین را در عصر حاضر بررسی می‌کنیم:

  1. ثبت و ذخیره اطلاعات؛ بر روی بلاک‌های بلاک چین می‌توان دیتاها را به صورت ایمن ذخیره سازی کرد. به عنوان مثال بلاک چین اتریوم اطلاعات مربوط به تراکنش‌های این ارز دیجیتال را ذخیره می‌کند و کاربران در صورت ورود یک نسخه از این اطلاعات را دریافت می‌کنند.
  2. هویت آنلاین؛ در این فناوری با استفاده از علم رمزنگاری می‌توان می‌توان احراز هویت کرد. در بلاک چین با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی می‌توان احراز هویت کرد.
  3. کاربرد در حوزه سلامت و پزشکی؛ با استفاده از قابلیت‎‌های فناوری بلاک چین می‌توان داده‌های مربوط به بیماران و تحقیقات پزشکی را ثبت و ضبط کرد.
  4. کاربرد بلاک چین در مالکیت معنوی؛ آثار هنری پس از انتشار در فضای اینترنت به شدت در خطر کپی و سو استفاده هستند که با استفاده از بلاک چین می‌توان این مشکل را حل کرد.

رابطه بلاک چین و ارزهای دیجیتال چیست؟ 

ارز دیجیتال یا cryptocurrency جدیدترین نوع پول در حال حاضر است. امروزه ارزهای دیجیتال به دلیل قابلیت‌های خاص شان و مزیت‌هایی که دارند مورد استقبال افراد در سراسر دنیا قرار گرفته است. از مهمترین ارزهای دیجیتال و مطرح در بازار کریپتو می‌توان به بیت کوین، اتریوم، تتر و سولانا اشاره کرد. از این میان بیت کوین اولین و مهمترین ارز دیجیتال مطرح در بازار ارزهای دیجیتال است.

همان طور که بیان شد، از مهمترین کاربردهای بلاک چین از کاربرد آن در ارزهای دیجیتال می‌توان نام برد به گونه‌ای که بلاک چین این امکان را برای فعالان ارزهای دیجیتال فراهم می کند که بدون نیاز به واسطه خریدار و فروشنده به صورت همتا به همتا با هم در ارتباط باشند. ارتباط بلاک چین و ارز دیجیتال اینگونه شکل می‌گیرد.

ارز دیجیتال بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال 

ارز دیجیتال بیت کوین (bitcoin) با نماد اختصاری BTC، اولین ارز دیجیتال عرض شده در بازار ارزهای دیجیتال است که در سال 2088 توسط ساتوشی ناکاموتو مرموز ارائه گردید. این ارز دیجیتال که مورد استقبال کاربران بسیار زیادی واقع شده است تا کنون با نوسانات و فراز و نشیب‌های بسیار زیادی در بازار ارزهای دیجیتال به همراه بوده است. از مهمترین ویژگی‌های متمایز کننده ارز دیجیتال بیت کوین می‌توان به مواردی از قبیل؛ غیر متمرکز بودن اشاره کرد. غیر متمرکز بودن بدین معناست که نهاد و یا دولتی بر عملکرد بیت کوین کنترلی ندارند و این ارز دیجیتال به صورت کاملا شفاف در شبکه ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شود.

شاید برای شما نیز سوال شده باشد که پشتوانه این ارز دیجیتال پر سر و صدا چیست و چرا افراد برای تهیه آن حاضرند پول فیات پرداخت کنند. باید گفت ارز دیجیتال بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد. بله درست است این ارز دیجیتال تنها بر مبنای اعتماد کاربران و ارزش مالی که ایجاد شده است مورد خرید و فروش واقع می‌شود.

مقایسه بیت کوین و بلاک چین 

اصطلاحات کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال برای تازه واردان در این حوزه نا آشناست و بسیار حائز اهمیت است که کاربران برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال آموزش‌های لازم در این حوزه را کسب کنند و با تسلط کافی بر این حوزه برای ورود به بازار کریپتوکارنسی اقدام کنند. از مهمترین و ابتدایی ترین اصطلاحات بلاک چین و بیت کوین است و گاهی برای کاربران تفاوت بین این دو مفهوم مشکل می‌شود در ادامه به مقایسه این دو مفهوم اساسی می‌پردازیم.

به زبان ساده می‌توان این طور بیان کرد که بلاک چین فناوری کاربردی و نو ظهوری است که ابتدا در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت. تا با استفاده از بلاک چین بیت کوین به هدف خود که تمرکززدایی بود برسد. ارزهای دیجیتال با استفاده از بلاک چین عرضه می‌شوند زیرا فقط با استفاده از بلاک چین است که می‌توان به حذف واسطه‌ها و امنیت در تراکنش‌ها و نقل و انتقالات رسید.

از طرفی برای بیان ساده مفهوم بیت کوین می‎‌توان اینطور بیان کرد که بیت کوین یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که به طور غیر متمرکز، غیر قابل دستکاری و ایمن در شبکه بلاک چین عرضه می‌شود. کاربران از هر مکانی می‌توانند به راحتی با کارمزدی کم به انتقال پول تنها با داشتن آدرس کیف پول مخاطبشان پول جابه جا کنند. در حال حاضر بیت کوین بیشترین حجم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. مقدار استخراج بیت کوین هر چند سال یکبار توسط فرایندی به نام هاوینگ نصف می‌شود. از آنجایی که قیمت ارزهای دیجیتال با نوسان همراه بوده و دائما در حال تغییر است نمی‌توان ارزش بیت کوین را در این مقاله ذکر کرد شما می‌توانید برای بررسی قیمت لحظه‌ای بیت کوین به وبسایت ارزتودی مراجعه کنید. همچنین ارزتودی به صورت روزانه اخبار حوزه ارزهای دیجیتال را چه داخلی و خارجی پوشش می‌دهد و با تفسیر و توضیحات برای کاربران منتشر می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *