سیگنال باند پایه 5G اپل بسیار پشت سر برندهای اندرویدی است

سیگنال باند پایه 5G اپل بسیار پشت سر برندهای اندرویدی است

پس از تجاری سازی شبکه 5G، اکثر برندهای اندروید وارد شبکه جدید شدند. با این حال، اپل به این سرعت حرکت نکرد. در مقطعی، این شرکت از نظر 5G یک سال از رقابت عقب بود. با این حال، با توجه به اینکه زیرساخت فیزیکی 5G (مانند ایستگاه های پایه) در آن زمان به راحتی در دسترس نبود، این شرکت را تحت تاثیر قرار نداد. پس از اینکه اپل اولین آیفون 5G خود را عرضه کرد، کاستی هایی وجود داشت. قدرت سیگنال آن به هیچ وجه به بسیاری از مارک های اندرویدی نزدیک نیست. این تعجب آور نیست زیرا این برندها بیش از یک سال فرصت داشتند تا سیستم ها و دستگاه های خود را توسعه دهند. اکنون، اولین آیفون 5G، آیفون 12، اکنون بیش از دو سال در بازار است. با این حال، سیگنال باند پایه 5G اپل هنوز خیلی عقب تر از اندروید است.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که توسعه تراشه‌های باند پایه 5G در حال حاضر بودجه هنگفتی را از اپل دریافت می‌کند. این شرکت احتمالا در اوایل سال آینده از این تراشه ها بر روی دستگاه های آیفون استفاده خواهد کرد. این برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی است، در واقع زودتر است. مدیرعامل کوالکام در کنفرانس جهانی موبایل MWC که به تازگی به پایان رسیده است، اظهار داشت: اپل سال آینده یک تراشه بیس باند خود توسعه یافته عرضه خواهد کرد.

مدتی است که شایعات اپل در حال توسعه تراشه باند پایه 5G خود است. اما از سری آیفون 14 که سال گذشته عرضه شد، اپل هنوز از پردازنده بیس باند استفاده نکرده بود. همچنین گفته می شود که سری آیفون 15 امسال همچنان از باند پایه کوالکام، به ویژه Qualcomm X70 5G استفاده خواهد کرد.

در حال حاضر، اپل با استفاده از تراشه باند پایه خود در کوالکام باقی خواهد ماند. تراشه باند پایه 5G کوالکام در واقع کار بسیار خوبی انجام می دهد. این تراشه باند پایه دارای ویژگی هوش مصنوعی است که می تواند به طور خودکار نرخ ارتباط را بهینه کند. این تراشه همچنین می تواند میانگین سرعت انتقال و کیفیت سیگنال را افزایش دهد. علاوه بر این، تاخیر را کاهش می دهد و پوشش را بهبود می بخشد و در عین حال مصرف انرژی را نیز کاهش می دهد. با این وجود، بسیاری از مشتریان همچنان انتظار دارند که اپل در اسرع وقت از تراشه های باند پایه خود استفاده کند.

از آنجایی که اپل و کوالکام قبلاً بر سر باند بیس باند با هم اختلاف داشتند، ممکن است اپل این گزینه را داشته باشد که بیس باند خود را ایجاد کند. دو طرف در نهایت پس از اینکه پوست خود را بر سر آن پاره کردند آشتی کردند.

اقدامات حقوقی صرفاً وسیله ای است که شرکت ها برای پیشبرد منافع خود از آن استفاده می کنند. چگونه کوالکام و اپل قادر به درک این موضوع نیستند؟ زمانی که اپل و اریکسون قبلا از یکدیگر شکایت کردند، موضوع در نهایت حل شد. فقط تا زمانی که منافع همسو باشد همکاری وجود دارد.

با این حال، تراشه باند پایه 5G اپل به خوبی پیشرفت نمی کند. چندین گزارش وجود دارد که باند پایه خود توسعه یافته با چالش های واقعی روبرو شده است. این مسائل هم از نظر فنی و هم از نظر پتنت است. همه ما می دانیم که کوالکام، یک شرکت فناوری با چندین پتنت مرتبط با ارتباطات، بسیاری از برندهای تلفن همراه از جمله اپل را مجبور کرده است تا با مسائل مربوط به پتنت مبارزه کنند.

بیشتر بخوانید  اپل به زودی تغییرات جدیدی را در App store اعمال می کند

دلیل اصلی که اپل نمی تواند از تراشه های 5G داخلی خود برای سری آیفون 15 استفاده کند، مشکلات فنی نیست. بلکه به این دلیل است که اپل معتقد است انجام این کار دو پتنت کوالکام را نقض می کند. در نتیجه، این امکان وجود دارد که کاربران نتوانند در طول دو سال آینده از تراشه باند پایه 5G خود ساخته آیفون استفاده کنند. در اولین فرصت، این تراشه در سال 2025 آماده استفاده خواهد بود.

با این حال، چیزی که اکثر مردم پیش‌بینی نمی‌کردند این است که اپل قبلاً تصمیم گرفته است از تراشه‌های خود برای جایگزینی تراشه‌های Wi-Fi و بلوتوث ساخته شده توسط Broadcom استفاده کند. این نشان می دهد که اپل نه تنها تراشه های باند پایه خود را ایجاد می کند، بلکه تراشه های Wi-Fi و بلوتوث را نیز ایجاد می کند. طرح این تراشه ها در حال حاضر در راه است.

کریستیانو آمون، مدیرعامل و رئیس شرکت کوالکام، در مورد تاریخ راه‌اندازی باند پایه 5G خود اپل اظهارنظر عمومی کرده است. آنمون، مدیرعامل کوالکام، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کنگره جهانی موبایل 2023 به رسانه ها گفت که ممکن است به زودی این اتفاق بیفتد.

در نتیجه، شایعات مربوط به باند پایه 5G خود توسعه یافته اپل از یک سال قبل شروع به انتشار خواهند کرد. آیفون SE4، آی‌پد و اپل واچ بعدی این شرکت با ویژگی‌های داده سلولی ممکن است اولین دستگاه‌هایی باشند که از این تراشه باند پایه استفاده می‌کنند. حتی اگر پس از راه اندازی مشکلات سخت افزاری وجود داشته باشد، می توان آنها را در محدوده حداقل کنترل شده برطرف کرد زیرا بازار این نوع دستگاه ها به اندازه بازار آیفون نیست.

در همین حال، جدیدترین اطلاعات نشان می دهد که کد تحقیق و توسعه تراشه های باند پایه 5G خود توسعه یافته اپل، ایبیزا است. همچنین این تراشه با استفاده از فرآیند 3 نانومتری TSMC تولید خواهد شد. با این حال، آی سی پشتیبانی کننده RF از فرآیند 7 نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد. به یاد بیاورید که گزارش قبلی ادعا می کند که اپل از تراشه باند پایه 5G خود در سری آیفون 16 استفاده خواهد کرد. از آنجایی که سری آیفون 16 در پایان سال آینده وارد بازار می شود، این در واقع یک احتمال است. بر اساس تغییر و تحولات، TSMC تولید این تراشه را به صورت آزمایشی در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد کرد. در نیمه اول سال آینده به تدریج تولید را افزایش خواهد داد.

در کنار اینکه اپل را قادر می سازد تا طراحی سخت افزاری خود را گسترش دهد، توسعه باند پایه 5G خود ممکن است این امکان را به او بدهد تا اتکای خود به کوالکام را کاهش دهد. از این گذشته، اپل و کوالکام در طول سال‌ها بارها با هم درگیر شده‌اند. در آینده، اپل می تواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و هزینه های باند پایه را کاهش دهد. با این حال، برخی از کاربران معتقدند که باند پایه داخلی اپل سیگنال را بهبود می بخشد، اما بعید به نظر می رسد. به هر حال، آیفون از یک تراشه باند پایه کوالکام در همان سطح کمپ اندروید استفاده می‌کند که همچنان پایین‌تر است. این مشکل یک مشکل باند پایه نیست، بلکه مشکل طراحی آنتن دلیل اصلی است.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : سیگنال باند پایه 5G اپل بسیار پشت سر برندهای اندرویدی است

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *