روند تغییرات قیمت خودرو

روند تغییرات قیمت خودرو

بازار خودروی ایران در سال جاری، وضعیت بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. واردات خودرو آغاز شده و کم کم سرعت می‌گیرد. ورود این خودروها باعث شد تا بازار خودرو کمی جان بگیرد و متنوع‌تر شود. در این میان، خودروسازان داخلی نیز تلاش داشتند تا روند تولید را بهبود دهند و خودروهای بیش‌تری تولید کنند. همچنین ایران خودرو و سایپا موظف شده‌اند تا محصولات خود را توسعه داده و علاوه بر افزایش کیفیت و ایمنی، خودروهای تازه و متنوع تولید کنند.

قیمت خودرو در بازار ایران، توسط شورای رقابت تعیین می‌شود و هیچ خودروسازی نمی‌تواند با قیمت دلخواه محصول را بفروشد. قیمت‌گذاری دستوری باعث شده تا حتی گاهی اوقات خودروسازان متحمل ضرر بشوند.

اما اخیرا در ماه آذر، خبری از سوی وزارت صمت منتشر شد، مبنی بر آن که قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال حذف خواهد شد. طبق گفته‌های معاون حمل و نقل وزارت صمت، شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو حذف شده و خودروسازان قیمت را تعیین می‌کنند. با ورود خودروهای جدید به بازار و تعیین قیمت توسط خودروساز، بازار خودرو رقابتی شده و قیمت‌ها نیز کنترل می‌شود.

اما سخن معاون حمل و نقل وزارت صمت درست از آب درنیامد و هنوز شاهد قیمت‌گذاری دستوری هستیم. اما این بار تفاوت مهمی ایجاد شده است. از دی‌ماه 1402، شورای رقابت از روند قیمت‌گذاری خودرو خارج شده و این وظیفه به دوش سازمان حمایت است. البته شورای رقابت در نقش تنظیم و نظارت بر بازار خودرو به وظایف خود عمل خواهد کرد. بنابراین ممکن است تغییراتی را در قیمت کارخانه‌ای خودروها شاهد باشیم.

اوایل نیمه دوم سال 1402، با روند کاهشی قیمت ارز و خودرو همراه بود. بازار خودرو در ماه‌های آبان و آذر در رکود کامل بود و حتی معاملات زیادی صورت نمی‌گرفت. سپس با شروع فصل زمستان، قیمت ارز نوسانی شد و روند صعودی به خود گرفت. نوسانات قیمت ارز، مستقیما روی بازار خودرو تاثیر می‌گذارد و بنابراین شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی بودیم.

برای مثال، وانت آریسان 2 اکنون در بازار با قیمت 465 میلیون تومان معامله می‌شود و این درحالیست که قیمت همین خودرو در تاریخ 6 دی‌ماه، 392 میلیون تومان بوده است. خودروی تارا نیز از اول دی‌ماه تاکنون، حدود 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. در بین محصولات سایپا، خودرو شاهین اتوماتیک، در نیمه اول دی‌ماه روند کاهشی قیمت داشته، اما سپس از قیمت 730 میلیون تومان، به 840 میلیون تومان رسیده است. این بدان معنا بوده که یک خودرو داخلی در مدت زمانی کم‌تر از یک ماه، 110 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

روند تغییرات قیمت خودرو

در میان خودروهای مونتاژی، قصد داریم قیمت خودرو تیگو 7 پرو اکسلنت را بررسی کنیم. قیمت این خودرو از اواخر آبان‌ماه تقریبا ثابت بوده و تنها نوسانات کمی داشته است. اما دقیقا از روز نهم دی‌ماه، روی نمودار صعودی رفت و افزایش قیمت داشت. قیمت این خودرو در این مدت تا 350 میلیون تومان افزایش یافت، اما در روز‌های گذشته با کاهش ناچیزی مواجه شد.

به طور کلی می‌توان گفت قیمت خودرو در سال 1402، نسبت به سال 1401 کنترل شده و پایین‌تر بوده است. سال گذشته با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، برخی از خودروها افزایش قیمت داشتند. اکنون نیز می‌توان گفت با شروع شدن فصل زمستان و نزدیک شدن به پایان سال، قیمت‌ها کمی افزایش داشته که افزایش نرخ ارز نیز در آن موثر بوده است. از طرفی، خرید و فروش خودرو نسبت به ماه‌های گذشته که بازار کاملا در رکود بود، دوباره جان گرفته و معاملات خودرویی بیش‌تر می‌شوند.

با توجه به این که بازار مدتی را در خواب و رکود سپری کرده، می‌توان گفت که اکنون روند معاملات افزایشی شده و قطعا قیمت خودرو نیز فعلا افزایشی و یا ثابت خواهد ماند و با احتمال کمی ممکن است دوباره کاهشی شود. تجربه نشان داده که همیشه با نزدیک شدن تعطیلات نوروز، خرید و فروش خودرو رونق می‌گیرد و قیمت‌ها نیز عموما افزایشی می‌شوند.

تنها در صورتی می‌توانیم به انتظار کاهش قیمت خودرو بنشینیم، که واردات خودرو قوت گیرد و خودروهای کارکرده نیز کم کم وارد بازار شوند. فقط با واردات و عرضه خودروهای جدید می‌توان با گرانی خودرو مبارزه کرد.

منبع: باما

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : روند تغییرات قیمت خودرو

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *