ردیابی بیت کوین: آیا دولت‌ها می‌توانند معامله‌گران بیت‌کوین را ردیابی کنند؟

ردیابی بیت کوین: آیا دولت‌ها می‌توانند معامله‌گران بیت‌کوین را ردیابی کنند؟

از آن‌جایی که در چند سال اخیر تب سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین حسابی داغ است و حجم سرمایه‌هایی که برای خرید و فروش آن مبادله می‌شود بسیار بالاست. این مسئله باعث افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت تراکنش‌های بیت کوین شده است و کاربران و معامله‌گران را با این سوال مواجه کرده است که آیا ردیابی بیت کوین امکان‌پذیر است؟

در مطلب حاضر قرار است ماهیت کارکرد بیت کوین و قابلیت ردیابی آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر برای شما هم سوال است که آیا دولت‌ها می‌توانند معامله‌گران بیت‌کوین را ردیابی کنند یا خیر، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیش از آن‌که قابلیت ردیابی بیت‌کوین را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است با ماهیت و نحوه کارکرد آن آشنا شویم. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است که معامله‌گران بدون دخالت مستقیم واسطه‌هایی مثل بانک‌ها یا سایر موسسات مالی، آن را مبادله می‌کنند. بیتکوین اولین ارز دیجیتالی‌ست که پابه عرصه وجود گذاشته و فردی ناشناس ملقب به ساتوشی ناکاموتو آن را توسعه داده است.

ردیابی بیت کوین: آیا دولت‌ها می‌توانند معامله‌گران بیت‌کوین را ردیابی کنند؟

بیت‌کوین با کمک فناوری زیربنایی- بلاکچین- واسطه‌ها را حذف می‌کند و معامله‌گری با بیت کوین را تسهیل می‌بخشد. از زمان پیدایش بیتکوین در سال 2009، تمامی تراکنش‌های آن در یک دفتر کل ذخیره شده است و اطلاعات مربوط به آن‌ها تغییرناپذیر، غیر قابل دستکاری و برگشت‌ناپذیر است.

تراکنش‌های بیت کوین از طریق گره‌های شبکه مخابراتی و با استفاده از رمزنگاری تایید می‌شوند و سپس، در یک دفتر کل توزیع‌شده غیر متمرکز به‌نام بلاکچین ثبت می‌شوند. این قابلیت، یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز بیت کوین از سایر دارایی‌های کریپتو است. حال که با بیت کوین و نحوه کارکرد آن بیشتر آشنا شدیم، راحت‌تر می‌توانیم درباره قابلیت ردیابی آن صحبت کنیم.

آیا شفافیت تاریخچه تراکنش‌های بیت کوین به‌معنای افشای اطلاعات کاربران است؟

همان‌طور که گفته شد، بیتکوین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است که معاملات آن بر خلاف تراکنش‌های ارزهای فیات، بدون واسطه و بر بستر بلاکچین انجام می‌شود. از طرف دیگر، ریزبه‌ریز اطلاعات مربوط به معاملات یک بیتکوین در یک دفتر کل ثبت شده است و کاربران می‌توانند از تاریخچه بیتکوینی که در حال خرید یا فروش آن هستند، اطلاعات کسب کنند.

 

علی‌رغم این حجم از شفافیت، کاربران خودشان را با آدرس‌های عمومی به دیگران می‌شناسانند و اطلاعات شخصی زیادی از آنان نشان داده نمی‌شود. این گمنامی حریم خصوصی افراد را ایمن نگه می‌دارد و از افشای اطلاعات شخصی آنان جلوگیری می‌کند. در نتیجه، این شفافیت به‌معنای زیر سوال رفتن امنیت کاربران نیست.

ردیابی بیت کوین: آری یا خیر؟

تراکنش‌های بیت کوین بر بستر بلاکچین و بدون نیاز به واسطه‌گری اشخاص ثالث انجام می‌شود. علاوه بر این، خرید بیت کوین و فروش آن در یک شبکه همتابه‌همتا انجام می‌شوند و برگشت‌ناپذیر هستند. این ویژگی‌ها بر بهبود امنیت شبکه و حریم خصوصی بیتکوین تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود اکثر مردم تصور کنند که بیت کوین قابلیت ردیابی ندارد.

اما این تصور کاملا نادرست است و بسیاری از مجرمان سایبری از این عدم آگاهی برای پول‌شویی و انجام فعالیت‌های غیر قانونی مختلف از طریق بیت کوین، سواستفاده می‌کنند. خوشبختانه امروزه روش‌های متعددی برای ردیابی تراکنش‌های بیتکوین وجود دارد که به مجریان قانون کمک می‌کند این مجرمان را شناسایی و دستگیر کنند.

بنابراین، به سوال آیا ردیابی بیت کوین امکان‌پذیر است یا خیر، قاطعانه می‌توان پاسخ مثبت داد. در ادامه بعضی از روش‌های ردیابی بیتکوین به شما معرفی شده است:

ردیابی بیت کوین: آیا دولت‌ها می‌توانند معامله‌گران بیت‌کوین را ردیابی کنند؟

ارائه‌دهندگان خدمات

بیت‌کوین باعث روی کار آمدن چند کسب‌وکار مبتنی بر کریپتو که تحت عنوان وسپ (VASP) شناخته می‌شوند، شده است. این کسب‌وکارها عمدتا به‌عنوان بازارهایی عمل می‌کنند که در آن افراد می‌توانند رمزارز بخرند و بفروشند، اما تراکنش‌های بیتکوین را از طرف سایر شرکت‌ها و اشخاص را هم پردازش می‌کنند. بعضی از آن‌ها کیف‌پول‌های کریپتو و خدمات مدیریت دارایی مجازی را نیز ارائه می‌کنند.

اگر چه بعضی کسب‌وکارهای وسپ غیر متمرکز هستند، اما اکثریت آن‌ها به‌صورت متمرکز و طبق قوانین KYC عمل می‌کنند. از این طریق، افراد موظف هستند پیش از استفاده از VASPها برای ارسال، دریافت، خرج و ذخیره بیت کوین، هویت واقعی خود را ارائه کنند. این اطلاعات بعدها برای شناسایی هویت حقیقی افراد بر اساس آدرس عمومی‌شان به‌کار می‌آیند.

 

کاوشگران بلاک چین

از آن‌جایی که بیت کوین از فناوری بلاکچین برای تایید و ثبت تراکنش‌ها در یک دفتر کل دیجیتال استفاده می‌کند، در نتیجه ردیابی بیت کوین از طریق کاوشگران بلاک چین به‌سهولت امکان‌پذیر است. پلتفرم‌های مختلفی برای کپی و پیست‌کردن (paste) آدرس یک بیت کوین برای ردیابی جزئیات تراکنش‌های مربوط به آن وجود دارد.

کاوشگران معمولا از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای ردیابی جریان پول در بلاکچین استفاده می‌کنند. از زمان پیدایش بیت کوین تا حالا، رکوردی دقیق و جامع از تمام تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه در دفتر کل ثبت شده است و این مسئله ردیابی جریان پول را امکان‌پذیر می‌کند.

بسیاری از کاوشگران بلاکچین با پیداکردن تمام تراکنش‌های بیت کوین که از آدرس عمومی یکسانی انجام شده‌اند، شروع می‌کنند. با استفاده از APIها، کاوشگر تمام آدرس‌های مبدا و مقصدی را که بیت کوین از آن‌ها ارسال یا دریافت شده است، شناسایی و فهرست می‌کند.

در صورتی که هکرها از چند کیف پول واسطه استفاده کنند، شبکه‌ای پیچیده ایجاد خواهد شد که ردیابی تراکنش‌ها را طولانی‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. ایجاد خوشه‌هایی برای تعیین خدمات پرداخت و ارائه ابزارهای بصری برای دریافت سریع پول، از دیگر اقدامات کاوشگران بلاکچین هستند.

قابلیت‌های ویژه بیت کوین و ردیابی تراکنش‌های آن

از آن‌جایی که در چند سال اخیر، معامله‌گری بیت کوین افزایش چشمگیری پیدا کرده است و روزانه حجم زیادی پول جابه‌جا می‌شود، بسیاری از کاربران نگران این هستند که اگر تخلف و پول‌شویی رخ دهد، آیا مقامات می‌توانند بیت کوین را ردیابی کنند یا خیر؟ در مقاله حاضر با بررسی مشخصه‌ها و نحوه کارکرد بیت کوین، قابلیت ردیابی بیت کوین را مورد بررسی قرار دادیم. به عقیده شما آیا از نظر امینت و حریم خصوصی، بیت کوین ارز دیجیتال خوبی برای سرمایه‌گذاری است یا خیر؟

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ردیابی بیت کوین: آیا دولت‌ها می‌توانند معامله‌گران بیت‌کوین را ردیابی کنند؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *