درمان کبد چرب

کبد چرب

کبد یکی از مهم ترین اندام های داخلی بدن است که در صورت آسیب دیدن به سختی جایگزین می شود و از آن جا که وظایف مهمی از جمله دفع سموم بدن و تصفیه مواد را بر عهده دارد , عملکرد درست آن و سالم بودنش بسیار اهمیت دارد. اما امروزه افراد زیادی به دلایل مختلف از جمله تغذیه نامناسب با اضافه وزن شدید دچار بیماری های کبدی هستند. یکی از شایع ترین این بیماری ها کبد چرب است.
اختلالات کبدی را نباید نادیده گرفت چرا که ممکن است به سیروز کبدی و آسیب های جدی و در نهایت منجر به مرگ می شود. همان طور که پیش تر گفتیم یکی از بیماری های کبدی , کبد چرب است. این بیماری علامت خاصی نداشته و معمولا زمانی که فرد به شدت آسیب دیده است مشخص می شود. روز به روز به تعداد افرادی که دچار این بیماری می شوند افزوده می گردد , از این رو دانشمندان با طراحی یک نرم افزار به نام لیور مولتی‌ اسکن قادر به شناسایی بیماری و شدت آن شدند.

دکتر راجارشی باندرجی که مدیر عامل شرکت تولید کننده است درباره این نرم‌ افزار گفت : این برنامه تحولی بزرگ در علم پزشکی است , چرا که با لیور مولتی‌ اسکن می توان خیلی سریع و در کوتاه ترین مدت به مشکلات و ماهیت بیماری های کبدی پی برد , از سویی دیگر این روش تشخیصی بیمه های زیادی را تحت پوشش قرار می دهد و امکان استفاده از آن برای بسیاری از افراد مهیا می باشد.
با این نرم افزار می توان اختلالات و بیماری های کبدی را در ابتدایی ترین مراحل شناسایی کرده و سریعا درمان را شروع کرد. این امر نه تنها باعث بهبودی زود رس و به حداقل رساندن آسیب ها کمک می کند , بلکه هزینه‌ های درمان را نیز به طور قابل توجهی کاهش می دهد. با همه این ها , باز هم مهم ترین عامل در سلامت بسیاری از اندام ها از جمله کبد تغذیه با غذا های سالم , مصرف میوه و سبزیجات فراوان و ورزش است که نباید از آن ها غافل بود.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

در مطالعه ای جدید محققان اضافه وزن را عامل اصلی کبد چرب معرفی کردند و به افرادی که دچار چاقی شدید هستند هشدار دادند.

بیشتر بخوانید  غذاهای مفید و مضر برای کبد

کبد یکی از اندام های مهم و حیاتی بدن بوده و تا تولید پروتئین و انواع هورمون های مهم , در تنظیم قند خون , مقابله با بیماری ها و عفونت ها و بالا بردن عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. این اندام فعال توانایی باز سازی خود را داشته و امکان اهدا بخشی از کبد را برای نجات برخی از افراد فراهم کرده است.

وقتی چربی کبد از حد نرمال که حدود 5 درصد است، بیشتر شود , لیپید های اضافی اطراف کبد جمع می‌ شوند در برخی افراد این تجمع به 30 و یا حتی 40 درصد نیز می رسد. بنا به آمار سازمان بهداشت حدود 35 درصد ار ایرانیان به کبد چرب مبتلا هستند. پزشکان اعلام کردند کاهش وزن در درمان و جلوگیری و به حداقل رساندن عوارض کبد چرب بسیار تاثیر گذار است.

لاغر شدن در کنار ورزش و رژیم غذایی بهترین راه برای درمان کبد چرب است. اگر زمانی حدود 150 دقیقه در طول هفته را به ورزش کردن اختصاص دهید و مصرف مواد غذایی پر چرب و قندی را کم کنید قطعا قادر به رفع کبد چرب خود خواهید بود. در این میان باید از مصرف دخانیات و الکل نیز به شدت پرهیز کنید.

در درمان کبد چرب انواع دارو های گیاهی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. دارو های فشار خون نیز در این میان بسیار پرطرفدارند چرا که فشار خون بالا یکی از عوامل موثر در ابتلا به کبد چرب است. اخیرا این موضوع در میان افراد کم سن و سال نیز زیاد شده و تنها مختص سنین بالا نمی شود و اکنون نگرانی هایی را در این زمینه برای افراد به وجود آورده است.

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : درمان کبد چرب

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *