داروی کرونا توسط تیمی از محققان به رهبری یک ایرانی کشف شد

کرونا

این روزها مسئله کرونا را در هر خبرگزاری مشاهده می‌کنیم و به صدر اخبار جهان تبدیل شده است. ویروسی که چند ماهی از آشکار شدن آن گذشته و تاکنون هیچ راه درمان قطعی برای آن کشف نشد. این ویروس نخستین بار در چین آشکار شده و سپس به سایر نقاط جهان انتقال یافت. ویروسی که سازمان بهداشت جهانی آن را کووید 19 نام گذاری کرده و از خانواده سارس و نرس است. تاکنون شایعات بسیاری پیرامون کشف واکسن و دارو کرونا منتشر شد اما هیچ یک به قطعیت نرسید. حال به تازگی اخباری منتشر شده که خبر از کشف نسبی یک دارو برای کرونا می‌دهد.

اخیرا دانشمندان موفق به کشف دارویی شده‌اند که موجب درمان فوری بیماری کووید ۱۹ در همان ساعات اولیه شده و راه اتصال ویروس کرونا را به بدنه سلول‌ها مسدود می‌کند و به این طریق از آلوده شدن بدن به این ویروس جلوگیری می‌کند. امید‌ها برای یافتن درمان موثر بیماری ناشی از ویروس کرونا با انتشار گزارش جدیدی از تحقیقات در مجله‌ی معتبر Cell افزایش یافت.

این داروی جدید  به سرپرستی دانشگاه بریتیش‌کلمبیا و توسط گروهی از دانشمندان در نقاط مختلف جهان در کانادا کشف شده است. این تحقیقات توسط تیمی به سرپرستی دکتر علی میرعظیمی در کشور‌های کانادا، اسپانیا و توسط تیم زیست‌شناسی عفونی سوئد، انجام شد. این دارو که اکنون نام علمی hrsACE2 را دارد، به زودی آزمایش‌های بالینی‌اش را توسط شرکت Apeiron Biologics در قاره اروپا آغاز خواهد کرد.

کرونا بزودی مهار خواهد شد

تحقیقات انجام شده ناشی از آن است که ویروس کرونا علاوه بر ریه می‌تواند به صورت مستقیم در رگ‌های خونی و کلیه نیز تکثیر شد. طیق نتایج کشت سلولی آزمایشگاهی به دست آمده این داروی جدید می‌تواند میزان فراوانی این ویروس را در بافت آلوده بین هزار تا پنج هزار برابر وضعیت معمولی، کاهش دهد.

تحقیقاتی که برروی این دارو انجام شده بر دو جنبه‌ی کلی متمرکز بوده. از طرفی نحوه تعامل ویروس با غشای سلول‌های بدن انسان و چگونگی بی‌اثر کردن مکانیسم اتصال ویروس به سلول‌های بدن و آلوده کردن آن و از طرف دیگر چگونگی گسترش عفونت در رگ‌ها و درگیر شدن کلیه با این بیماری خطرناک است.

بیشتر بخوانید  چرا توزیع واکسن کووید-19 چالش برانگیز است؟

طبق اعلام ژوزف پنینگر، سرپرست تیم تحقیقاتی این دارو در دانشگاه بریتیش کلمبیا، این امیدواری وجود دارد که نتایج این تحقیقات منجر به تولید گسترده‌ی این دارو برای درمان همه‌گیر این بیماری واگیردار شود. در طی این تحقیقات یک پروتئین کلیدی به نام ACE2 در سطح غشای سلولی کشف شد که نقش مهمی در پروسه‌ی وصل شدن این ویروس به سلول‌های بدن بیمار دارند.

تحقیقات اصلی این گروه از دانشمندان سال‌ها قبل و با مطالعه بر دیگر ویروس عضو خانواده کرونا یعنی ویروس سارس آغاز شد. این تحقیقات بعد از گسترش ویروس کووید ۱۹ به جهت ارائه‌ی هرچه سریع‌تر یک داروی مناسب برای این بیماری، سرعت بیشتری پیدا کرد. محققان اعتقاد دارند که تا به وجود نیامدن یک داروی ضد ویروس برای آن دسته از ویروس‌هایی از پروتئین ACE2 برای آلوده کردن بدن انسان استفاده می‌کنند، همیشه یک راه میانبری برای ورود این خانواده از ویروس‌ها به بدن انسان وجود خواهد داشت.

انتظار داریم بزودی داروی قطعی ویروس کرونا کشف شده و این ویروس نیز همچون سارس و نرس مهار شود.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : داروی کرونا توسط تیمی از محققان به رهبری یک ایرانی کشف شد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *