تفاوت کمپ اجباری و کمپ اختیاری ترک اعتیاد چیست؟

تفاوت کمپ اجباری و کمپ اختیاری ترک اعتیاد چیست؟

ترک اعتیاد

تقریبا همه‌ی ما با آثار و پیامدهای اعتیاد برروی زندگی شخص و اطرفیان وی آشنا هستیم و به همین جهت نیازی نیست که در خصوص معایب اعتیاد و مزایا ترک اعتیاد صحبت کنیم. اما آنچه که باید پیش از شروع این مقاله بدانید، این است که اعتیاد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ ذهنی فرد را درگیر خواهد کرد و به همین جهت نیز، روش‌های ترک در منزل که با قطع ناگهانی مواد مخدر همراه هستند، عموما بی نتیجه مانده و تنها چند روزی زندگی فرد و اطرافیانش را مختل نموده و سپس فرد مسیر قبلی خود را دنبال خواهد کرد. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که چرا هنگامیکه یک مددجو، مدت نسبتا طولانی‌ای مصرف مواد مخدر را کنار می‌گذارد، مجددا به سمت مواد کشیده خواهد شد. این مقاله، به تکیه بر تجربه‌ی تیم تخصصی کمپ ترک اعتیاد مسیر سبز، آماده شده است.

ترک اعتیاد در منزل

افرادی که در منزل اقدام به ترک مواد مخدر می‌کنند، به دو نکته‌ی بسیار مهم، بی توجه هستند. اول اینکه اعتیاد فقط جنبه بدنی نداشته و با قطع شدن مواد، آثار آن به سادگی برطرف نخواهد شد و دوم هم اینکه مهمتر از نیاز جسمانی، ذهن فرد باید در برابر مواد مخدر تقویت شود تا به سمت مصرف مجدد حرکت نکند. در نوین‌ترین روش‌های ترک اعتیاد، به هیچ عنوان مصرف مواد مخدر به صورت آنی قطع نشده، بلکه به روش‌های مدرن، ابتدا بدن فرد پاکسازی شده، سپس مواد شبه مخدر و ضد مخدر به صورت مستمر مصرف شده تا نیاز جسمانی فرد به مرور زمان، برطرف شود. در ادامه، جلسات روان‌درمانی برگذار خواهد شد تا مددجو به باور ذهنی رسیده و به صورت ارادی، به سمت مواد مخدر حرکت نکند. باید به این نکته دقت کرد که اگرچه شربت متادون، یکی از رایج‌ترین مواد شبه مخدری است که در فرآیند ترک اعتیاد استفاده می‌شود، اما اعتیاد به متادون حتی از اعتیاد به سایر مواد مخدر نیز می‌تواند خطرناک‌تر باشد. بنابراین، افرادی که در منزل اقدام به ترک اعتیاد کرده و مصرف مواد شبه مخدر را به صورت غیر اصولی دنبال می‌کنند، ممکن است نه تنها اعتیاد اصلی را کنار نگذارند، بلکه شربت متادون نیز تبدیل به ماده مخدر جدیدی برای آن‌ها شود.

یکی از مهمترین دلایلی که پس از ترک اعتیاد در منزل، فرد مجددا میل به مصرف دارد، باور ذهنی ایجاد شده در دوران نرسیدن مواد مخدر است. ذهن و مغز انسان در زمانیکه ناگهان یک دچار تنگنا شود (قطع ناگهانی مواد مخدر)، دستوری را صادر کرده و شرایط قحطی را در سرتاسر بدن فعال می‌کند. در شرایط قحطی، فرد آماده می‌شود که دوره‌ی کوتاهی را پشت سر بگذارد تا پس از آن، مجددا وارد دوران وفور شود. به همین جهت، ترک در منزل شاید به نظر روشی سریع به نظر برسد، چرا که به سرعت بدن با شرایط جدید عادت گرفته و احساس کمی برای مصرف مواد مخدر خواهد داشت. اما به محض اینکه فرد از منزل خارج شود و یا علائمی از آزادی مشاهده شود، دستور وفور صادر شده و میل به مصرف مواد مخدر، چندین برابر قبل خواهد شد. به همین جهت نیز قطع ناگهانی مواد مخدر در منزل، اصولا به هیچ عنوان توصیه نخواهد شد.

چرا کمپ ترک اعتیاد؟

در کمپ های ترک اعتیاد معتبر، روش‌های نوین ترک اعتیاد اجرا شده که به صورت کلی، شامل سه مرحله است. در مرحله اول، سم زدایی انجام شده تا بدن مددجو از هرگونه آثار فیزیکی ماده مخدر، پاک شود. در مرحله دوم، ضد مخدر و شبه مخدر استفاده شده تا مراحل ترک اعتیاد به صورت تدریجی و با هماهنگی کامل ذهن و جسم پیشرفت نماید. در مرحله سوم، کلاس‌ها، کارگاه‌ها و جلسات روان درمانی و کارورزی برگذار خواهد شد تا علاوه بر تقویت ذهنی، فرد با یک هنر و حرفه آشنا شده و بتواند برای خود، مسیر جدیدی را در زندگی پیش بگیرد. تمامی این مراحل تحت نظر کارشناسان و مددکاران اجتماعی با تجربه انجام شده و طی یک برنامه‌ی مدوّن که عموما 3 هفته یا 21 روز طول می‌کشد، انجام می‌شود. کمپ ترک اعتیاد به دو شکل اجباری و اختیاری بوده که در ادامه، تفاوت آن‌ها را با یکدیگر بیان خواهیم کرد.

کمپ اختیاری چیست؟

در بسیاری از موارد که خود فرد متوجه آثار تخریبی اعتیاد برروی زندگی خود و اطرافیانش می‌شود، تصمیم می‌گیرد که یکبار برای همیشه این مواد را کنار گذاشته و زندگی سالم را دنبال نماید. بهترین مکان برای ترک بدون بازگشت مواد مخدر، کمپ‌های ترک اعتیاد هستند، چرا که تمامی مراحل را به صورت اصولی انجام داده و نرخ بالایی در موارد ترک بدون بازگشت داشته‌اند. این کمپ، اصطلاحا با نام کمپ اختیاری شناخته می‌شود، چرا که مددجو، با اراده و خواست خود به این مکان مراجعه کرده است. کمپ اختیاری می‌تواند میزبان مددجویان آقا و خانم بوده و به ترک انواع مواد مخدر، کمک نماید. کمپ‌های اختیاری معتبر دارای محیطی دوستانه و در عین حال تخصصی هستند تا مددجو بهترین تجربه را در دوران ترک کردن خود داشته باشد.

کمپ اجباری چیست؟

بعضی از مواد مخدر، بر روی ذهن فرد اثر گذاشته و سطح بالایی از وابستگی جسمی و ذهنی را ایجاد خواهند کرد. مواد مخدری همچون شیشه و کراک، آنچنان برروی مغز و ذهن فرد اثر می‌گذارند که عملا قدرت تفکر و تصمیم گیری را از ایشان گرفته و در موارد بسیاری باعث توهم‌های عموما منفی و خطرناک می‌شوند. به دلیل نیاز بالا به مصرف مواد مخدر، این افراد عموما در تنگنای مالی قرار گرفته و به دلیل توهم‌آفرینی مصرف این مخدرها و محرک‌ها، امکان خطرآفرینی برای خود و اطرافیان آن‌ها وجود دارد. از همین رو، همانطور که در مقاله کمپ اجباری توضیح داده شده است، اقوام درجه یک این افراد می‌توانند با در دست داشتن مدارک هویتی، این افراد را به کمپ اجباری منتقل نمایند تا فرآیند پاکسازی و ترک اعتیاد، شروع شود.

از آنجاییکه در این موارد، خود معتاد علاقه‌ای به ترک نداشته و برخلاف میلش در کمپ نگهداری خواهد شد، نام کمپ اجباری به آن داده شده است. دقت داشته باشید که پروسه درمان و شرایط محیطی کمپ اجباری و اختیاری هیچگونه تفاوتی نداشته و تنها تفاوت، در میل و رضایت مددجو است. علاوه بر اقوام درجه یک، اگر فرد در محیط‌های عمومی اقدام به استعمال مواد مخدر نماید، پلیس یا همان نیروی انتظامی نیز می‌تواند وی را دستگیر کرده و بعد از نظر مراجع قضایی، به کمپ اجباری تحویل داده تا پروسه‌ی بازپروری شروع شود.

آیا در کمپ اجباری بد رفتاری میشود؟

افراد شاغل در کمپ‌های ترک اعتیاد (چه اجباری و چه اختیاری) فعالیت خود را تحت نظر سازمان بهزیستی انجام داده و جزو پرسنل خدوم کشور به حساب می‌آیند. متاسفانه در سال‌های گذشته، ویدئوهایی منتشر گردید که حاکی از بدرفتاری و حتی در مواردی، ضرب و شتم مددجویان بود. این رفتار صرفا در مراکز غیر معتبر رخ داده و کمپ ترک اعتیاد مسیر سبز به عنوان یک مجموعه معتبر، این رفتار را محکوم می‌نماید. در تمامی کمپ‌های معتبر، از جمله مسیر سبز، رفتار با مددجویان تحت منشور اخلاقی سازمان بهزیستی و به شکلی کاملا صمیمانه و هم‌دلانه انجام می‌شود. همانطور که پیشتر مطرح گردید، شرایط ترک اعتیاد در کمپ اجباری دقیقا همانند کمپ اختیاری بوده و تمامی شرایط برای ترک بدون بازگشت به مواد مخدر، فراهم شده است.

نکات مهم در انتخاب کمپ ترک اعتیاد

هنگامیکه به دنبال کمپ ترک اعتیاد هستید، باید ابتدا مطمئن شوید که فعالیت مرکز قانونی بوده و موارد تخلفی از این مجموعه سر نزده باشد. در بعضی موارد، کمپ‌های ترک اعتیاد با گشت‌های شبانه، معتادان را از سطح شهر جمع کرده و سپس با خانواده‌ی ایشان تماس گرفته و به ایشان می‌گویند که یا پول دوره ترک اعتیاد را پرداخت نمایید و یا فرد به پلیس تحویل داده خواهد شد. این کار، نوعی اخاذی و آدم ربایی بوده، اما عموما خانواده‌ی افراد معتاد به دلیل علاقه به وی و همچنین به جهت حفظ آبرو، حاضر به پرداخت پول خواهند شد. این مراکز، بدترین رفتار را با مددجو داشته و هیچ ارزشی برای انسان و انسانیت قائل نیستند.

در انتخاب کمپ، به شرایط محیطی و محل زندگی (کوتاه مدت) مددجو باید دقت نمود. کمپ مسیر سبز در نزدیکی تهران و منطقه‌ای ساکت و آرام تاسیس شده تا آرامش محیط، باعث آسودگی خاطر مددجویان باشد. دوره‌های ترک اعتیاد مسیر سبز به صورت اصولی و با نظر کارشناسان ترک اعتیاد و مددکاران بهزیستی تدوین شده و برای ترک مواد مخدر و محرک زیر هستند:

  • گل
  • تریاک (شیره، سوخته و متادون)
  • شیشه
  • هروئین
  • کراک

تمامی دوره‌های ترک اعتیاد، به صورت تخصصی و تحت نظر پزشکان، روان درمانگران و مددجویان بهزیستی برگذار شده تا از عدم بازگشت مددجو با دامان اعتیاد، اطمینان حاصل شود. این مجموعه، امکان بازدید از محیط کمپ را فراهم کرده و در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید با تیم پشتیبانی کمپ ترک اعتیاد مسیر سبز، ارتباط برقرار نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر، به وبسایت مسیر سبز به نشانی masir-sabz.com مراجعه نمایید.

تفاوت کمپ اجباری و کمپ اختیاری ترک اعتیاد چیست؟

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تفاوت کمپ اجباری و کمپ اختیاری ترک اعتیاد چیست؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *