تفاوت دستگاه تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

تفاوت دستگاه تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

امروزه بسته‌بندی کالاها به‌تنهایی تبدیل به یک صنعت شده و طرح و نوع بسته‌بندی یک کالا، تاثیر بسیاری بر فروش آن کالا خواهد داشت. علاوه بر این، بسته‌بندی صحیح از آسیب به کالاها در حین فرآیند تولید، جابه‌جایی های مختلف و توزیع، جلوگیری می‌کند. فرآیند بسته‌بندی کالاهای مختلف، با توجه به جنس و نوع بسته‌بندی، با استفاده از دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود؛ یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها در زمینه‌ی بسته‌بندی کالاها، دستگاه‌های تسمه کش هستند. دستگاه‌های تسمه کش نیز خود بر اساس نوع کارکرد به سه دسته‌ی تسمه کش دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می‌شوند که طی این مقاله تفاوت میان تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک را شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

دستگاه تسمه کش چیست؟

دستگاه‌ تسمه کش با پیچیدن نوارهای پهن از جنس استیل و یا پلاستیک فشرده به دور محصولات، موجب بسته‌بندی کالاها می‌شوند. این دستگاه‌ها با سرعت بالا و کیفیت خوب، کالاها را بسته بندی می‌کنند و نحوه‌ی عملکردشان هم به‌ گونه‌ایست که به‌خاطر بالا بردن بسته بندی کالا حین تسمه کشی، آسیبی به کالا و بسته بندی آن وارد نمی‌شود.

دستگاه‌های تسمه کش یکی از پرکاربردترین بخش‌های موجود در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها محسوب می‌شوند که برای بسته بندی تیراژ بالای کالاها استفاده می‌شوند . این دستگاه‌ها بر اساس نوع عملکرد و ابعاد و وزن کالاها، در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام‌شان ویژگی‌های خاص خود را دارند. دستگاه‌های تسمه کش بر اساس نوع نیروی محرکه برای کارکرد، به تسمه کش دستی، تسمه کش بادی، تسمه کش برقی و تسمه کش شارژی تقسیم می‌شوند. اما همان‌طور که گفتیم از منظر نوع عملکرد در سه دسته‌ی دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم بندی می‌شوند که دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک با نیروی محرکه‌ی برق کار می‌کنند.

دستگاه تسمه کش اتوماتیک

این دستگاه‌ها با توجه به کارکرد تمام اتوماتیک و بدون نیاز به نیروی انسانی، تمام عملیات تسمه کشی و بسته بندی را به‌صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند و به‌همین خاطر برای خطوط تولیدی کارخانجات با تیراژ بالا کاملا مناسب‌اند.

این دستگاه‌ها به‌خاطر عملکرد خودکاری که دارند، سرعت بالایی هم دارند بر حسب نوع و برند دستگاه، توانایی قرار دادن تا 65 تسمه در دقیقه را نیز دارند. همان‌طور که گفتیم تمامی مراحل بسته بندی در این دستگاه‌ها به‌صورت خودکار و توسط خود دستگاه انجام می‌شود و تنها به یک اپراتور برای نظارت بر عملکرد دستگاه، نیاز است.

این دستگاه‌ها به‌دلیل جابه‌جایی کامل و خودکار محصول، دارای محدودیت وزنی و حجمی برای بسته‌بندی هستند و کالاهای سنگین را نمی‌توان توسط دستگاه‌های تسمه کش اتوماتیک بسته بندی کرد.

دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک

همان‌طور که از اسم این نوع دستگاه پیداست، یک‌سری از اعمال تسمه‌ کشی بسته‌ها توسط نیروی انسانی باید انجام گیرد. در واقع برای تسمه کشی به دور محصول توسط دستگاه‌های تسمه کش نیمه اتوماتیک، اپراتور باید سر تسمه را به دور کالا بچرخاند. به‌همین خاطر به نیروی انسانی برای عمل بسته بندی توسط این دستگاه‌ها نیاز است. سرعت تسمه کشی این دستگاه‌ها در مقایسه با نوع اتوماتیک پایین‌تر است و به‌طور متوسط توان 24 تسمه در یک دقیقه را دارند.

با این حال قیمت کمتر دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک و اندازه‌ی کوچک‌تر، موجب شده تا برای واحدهای تولیدی و کارخانه‌جاتی که تیراژ بسته بندی متوسطی دارند، مناسب‌تر باشند.

دستگاه‌های تسمه کش نیمه اتوماتیک در اندازه‌ها و ارتفاع‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند؛ برای بسته بندی کالاهای بسیار بزرگ و سنگین جهت جابه‌جایی و قرار دادن ساده‌تر کالا بر روی دستگاه، بهتر است و از دستگاه‌های کم ارتفاع‌تر استفاده کنید.

فرق دستگاه تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

تا اینجای کار در مورد نحوه‌ی عملکرد دستگاه‌های تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک توضیح دادیم و احتمالا برخی از فرق‌های میان این دستگاه‌ها را متوجه شده‌اید. به‌طور کلی بارزترین تفاوت‌های ساختاری و عملکردی میان این دو نوع دستگاه، موارد زیر هستند:

  • دستگاه تسمه کش اتوماتیک برای بسته بندی کردن محصولات، دارای محدودیت سایز و وزن است و بیشتر از یک اندازه‌ی مشخص را نمی‌توان توسط این دستگاه‌ها بسته بندی کرد؛ در صورتی که دستگاه‌های تسمه کش نیمه اتوماتیک برای بسته بندی محدودیت سایزی چندانی ندارند.
  • دستگاه تسمه کش اتوماتیک با توجه به سرعت بالایی که دارند، برای بسته بندی کالاها در تیراژ بالا مناسب‌اند، ولی تسمه کش نیمه اتوماتیک برای تیراژهای متوسط و رو به پایین مناسب است.
  • در دستگاه تسمه کش اتوماتیک تمام عملیات تسمه کشی و بسته بندی به‌صورت برنامه‌ریزی شده و خودکار انجام می‌شود؛ در حالی‌که در دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک یک‌سری از اعمال تسمه‌ کشی بسته‌ها توسط نیروی انسانی باید انجام گیرد.
  • قیمت دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک در مقایسه با نوع اتوماتیک پایین‌تر است.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تفاوت دستگاه تسمه کش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *