تغییر چهره صنعت با پلاستیک

"تغییر چهره صنعت با پلاستیک"

پلاستیک یک ماده شیمیایی است که بصورت مصنوعی از پلیمرهای مختلف ساخته میشود. پلیمر ها به صورت مصنوعی از نفت و گاز طبیعی تولید می‌شوند. این مواد اولیه به صورت شیمیایی با یکدیگر واکنش می‌دهند تا به شکل پلیمری با ساختار بلادرنگ تبدیل شوند.. مهمترین ویژگی پلاستیک، انعطاف پذیری آن است که به این معنی است که می توان آن را به شکل های مختلفی تولید کرد، از جمله شیبدار، نرم، سفت و مقاوم.

پلاستیک در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله بسته بندی، ساخت قطعات خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل خانگی و لوازم الکترونیکی. از آنجایی که پلاستیک به سادگی قابل شکل دادن است، هزینه تولید آن نسبتا کمتر از مواد دیگر است، اما در عین حال پلاستیک نیز مشکلاتی ایجاد کرده است، از جمله آلودگی محیط زیست، به دلیل تجزیه پذیری بسیار طولانی

تاثیر پلاستیک بر زندگی انسان

پلاستیک به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه در تولید محصولات صنعتی و مصرفی، در زندگی انسان تاثیرات بسیاری دارد. شما میتوانید تقریبا ان ها را در تمامی محصولات صنعتی،بهداشتی و حتی خوراکی پیدا کنید. امروزه زندگی بدون وجود پلاستیک کلاملا غیر ممکن بنظر میرسد. اما از طرفی استفاده بیش از حد از پلاستیک می تواند به مشکلات جدی برای زندگی انسان و محیط زیست منجر شود. برخی از تاثیرات پلاستیک در زندگی انسان عبارتند از:

آلودگی محیط زیست: پلاستیک ها می توانند در محیط زیست به طور طبیعی تجزیه نشوند و به همین دلیل می توانند سال ها در محیط زیست باقی بمانند. این موضوع منجر به آلودگی هوا، آب و خاک و در نتیجه خطراتی برای سلامتی انسان ها و جانوران محیطی به وجود می آورد.

تاثیر بر روی جانوران دریایی: پلاستیک هایی که در دریا ها و اقیانوس ها رها می شوند، می توانند به صورت خوردنی برای جانوران دریایی تلقی شوند که منجر به مسمومیت و مرگ آنها می شود. همچنین، پلاستیک هایی که به صورت دیگری در دریا ها و اقیانوس ها وجود دارند، باعث ایجاد محیط زیستی نامساعد برای جانوران دریایی می شوند.

تاثیر بر سلامتی انسان ها: برخی پلاستیک ها می توانند در برخی از محصولات غذایی و نوشیدنی ها وجود داشته باشند و در صورت مصرف بیش از حد، می توانند به سلامتی انسان ها آسیب برسانند.
تاثیر بر اقتصاد: تولید، مصرف و دفع پلاستیک ها هزینه های بالایی را برای اقتصاد جامعه به دنبال دارد. به علاوه، تجمع پلاستیک ها

"تغییر چهره صنعت با پلاستیک"

انواع پلاستیک

پلاستیک‌ها معمولاً براساس نوع پایه و خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ها رده‌بندی می‌شوند. رده‌بندی رایج پلاستیک‌ها عبارت است از:

۱- پلاستیک‌های ترموپلاستیک: پلاستیک‌هایی که به راحتی با حرارت قابل شکل‌گیری و فرم‌دهی هستند. این نوع پلاستیک‌ها شامل پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌ستایرن، پلی‌آمید و پلی‌کربنات است.

۲- پلاستیک‌های ترموستاتیک: پلاستیک‌هایی که پس از شکل‌گیری و سرد شدن، دیگر قابلیت تغییر شکل ندارند. این نوع پلاستیک‌ها شامل پلی‌اتیلن ترفتالات، پلی‌ستیرن اکریلونیتریل بوتادین استایرن، پلی‌کربنات و پلی‌آمیدهای حرارتی است.

۳- پلاستیک‌های ترموالاستیک: پلاستیک‌هایی که پس از شکل‌گیری و سرد شدن، با حرارت قابل شکل‌گیری و فرم‌دهی مجدد هستند. این نوع پلاستیک‌ها شامل پلی‌اتیلن نافتا، پلی‌اتیلن ترفتالات، پلی‌اتیلن سولفید و پلی‌اتیلن کلرید است.

۴- پلاستیک‌های الاستومری: پلاستیک‌هایی که خاصیت کشیدگی بالایی دارند و پس از کشیده شدن به شکل اولیه‌ی خود بازمی‌گردند. این نوع پلاستیک‌ها شامل پلی‌استایرن بوتادین، پلی‌یورتان و پلی‌استایرن کریلونیتریل بوتادین است.

پلاستیک‌ها براساس استفاده‌ی آن‌ها نیز دسته بندی می کنند. که عبارت اند از:

۱- پلاستیک‌های بسته‌بندی: این شامل پلاستیک‌هایی است که برای بسته‌بندی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند پلاستیک‌های پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی‌اتیلن کلرید.

۲- پلاستیک‌های ساختمانی: این شامل پلاستیک‌هایی است که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند پلاستیک‌های پلی‌وینیل کلراید (PVC) و پلی‌کربنات.

۳- پلاستیک‌های صنعتی: این شامل پلاستیک‌هایی است که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، الکترونیک، پزشکی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند پلاستیک‌های پلی‌کربنات، پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی‌اتیلن نافتا.

۴- پلاستیک‌های خانگی: این شامل پلاستیک‌هایی است که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند پلاستیک‌های پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پلاستیک‌های شیشه‌ای.

۵- پلاستیک‌های پزشکی: این شامل پلاستیک‌هایی است که در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند پلاستیک‌های پلی‌استایرن، پلی‌اتیلن و پلی‌یورتان.

روش های ساخت قطعات پلاستیکی

شکل دهی پلاستیک یک فرایند صنعتی است که به کمک آن اجسامی با شکل های مختلف و با استفاده از مواد پلاستیکی تولید می شوند. برای شکل دهی پلاستیک می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنم:

۱- روش تزریق: در این روش پلاستیک به صورت مذاب در داخل یک قالب قرار می گیرد و به کمک یک ابزار تحت فشار قالب را پر می کند و سپس با خنک کردن، شکل نهایی قطعه حاصل می شود.

۲- روش فرایند فشاری: در این روش، پلاستیک در داخل یک قالب گذاشته شده و با استفاده از فشار و حرارت، شکل داده می شود.

۳- روش فرایند خودکار: در این روش، پلاستیک در داخل یک قالب قرار می گیرد و پس از شکل دادن، قالب به صورت خودکار باز می شود و قطعه نهایی خارج می شود.

۴- روش فرایند شکل دهی حرارتی: در این روش، پلاستیک به صورت مذاب در داخل یک قالب قرار می گیرد و سپس به کمک یک ابزار به شکل دلخواه شکل داده می شود و با خنک کردن قالب، قطعه نهایی حاصل می شود.

۵- روش فرایند فشار خلاء: در این روش، پلاستیک در داخل یک قالب قرار می گیرد و با استفاده از فشار خلاء، شکل داده می شود.

همچنین روش های دیگری نیز برای شکل دهی پلاستیک وجود دارد که ممکن است در برخی موارد بسته به نوع پلاستیک و محصول مورد نظر، انتخاب شود.

"تغییر چهره صنعت با پلاستیک"

تزریق پلاستیک به کمک کمپرسور باد

شکل دهی پلاستیک به عنوان یکی از روش‌های تولید قطعات پلاستیکی، با استفاده از دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه تزریق پلاستیک است که برای تزریق ماده پلاستیکی به داخل قالب به کار می‌رود. این دستگاه شامل چند بخش اصلی است که شامل مخزن ماده پلاستیکی، موتور تزریق، قالب و سیستم کنترل است.
ماده پلاستیکی به صورت مایع در مخزن دستگاه قرار می‌گیرد و پس از گرم شدن به دمای مشخص، با استفاده از موتور تزریق، به داخل قالب تزریق می‌شود. قالب نیز به صورت دقیق شکل قطعه پلاستیکی را داراست و ماده پلاستیکی تزریق شده در داخل قالب خنثی شده و به صورت قطعه پلاستیکی به دست می‌آید.

کمپرسور باد نیز در این فرایند نقش اساسی را دارد. کمپرسور باد تامین کننده هوای فشرده برای دستگاه تزریق پلاستیک است.در روش تزریق پلاستیک فشار هوا گاهی باید تا 40 بار بالا برود تا دستگاه ها به خوبی عمل کند به همین خاطر از دستگاه ای بوستر جهت افزایش فشار هوا تا 40 بار نیز استفاده میشود. بهترین نوع کمپرسور برای استفاده در صنعت پلاستیک و روش تزریق پلاستیک کمپرسور باد اسکرو است. برای اشنایی بیشتر با کمپرسور های باد اسکرو روی این لینک کلیک کنید.

استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید قطعات پلاستیکی به دلیل دقت و سرعت بالای تزریق، هزینه کمتر و تولید حجم بالای قطعات پلاستیکی، در بسیاری از صنایع مانند صنایع خودروسازی، الکترونیک و بسته‌بندی بسیار رایج است.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تغییر چهره صنعت با پلاستیک

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *