تجارت الکترونیک چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تجارت الکترونیک چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تجارت الکترونیک که به عنوان تجارت اینترنتی نیز شناخته می‌شود، به خرید و فروش کالا یا خدمات و انتقال پول و داده از طریق اینترنت اشاره دارد. تجارت الکترونیک به فروش محصولات فیزیکی به صورت آنلاین گفته می‌شود، با این وجود می‌توان آن را به صورت معامله تجاری که از طریق اینترنت انجام می‌شود نیز تعریف کرد. در همین ابتدا لازم است که تفاوت تجارت الکترونیک را با کسب و کار الکترونیکی مشخص کنیم. کسب و کار الکترونیکی به تمام جنبه‌های فعالیت یک تجارت آنلاین اشاره دارد، در حالی‌که تجارت الکترونیک به طور خاص به معامله کالا و خدمات اشاره دارد.

داستان تجارت الکترونیک با اولین فروش آنلاین در 11 آگوست 1994 آغاز شد. مردی از طریق وب سایت خود که یک پلتفرم خرده‌فروشی آمریکایی بود، سی دی گروه استینگ را به دوست خود فروخت و اولین تجارت الکترونیکی جهان شکل گرفت.

تجارت الکترونیک چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

پس همان‌طور که متوجه شدیم، اصطلاح تجارت الکترونیک، به مدلی از کسب و کاری اطلاق می‌شود که به شرکت‌ها و افراد اجازه خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق اینترنت را می‌دهد. تجارت الکترونیک در چهار بخش عمده بازار عمل می‌کند و می‌تواند از طریق رایانه، تبلت، گوشی‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند انجام شود. تقریبا هر محصول و خدمات قابل تصوری از طریق معاملات تجارت الکترونیک دسترس است. از کتاب، موسیقی و بلیت هواپیما گرفته تا خدمات مالی مانند سرمایه‌گذاری سهام و بانکداری آنلاین.

انواع مدل‌های تجارت الکترونیک

از زمان اولین فروش اینترنتی تا به امروز، تجارت الکترونیک به اندازه‌ای گسترش و تکامل پیدا کرده است که به راحتی می‌توان انواع محصولات مورد نیاز را از طریق خرده‌فروشان و بازارهای آنلاین پیدا و خریداری کرد. فریلنسرهای مستقل، کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ همگی به نوعی از تجارت الکترونیک سود برده‌ و برای آن‌ها این امکان فراهم شده که بتوانند کالاها و خدمات خود را در مقیاسی بفروشند که با خرده‌فروشی آفلاین سنتی امکان‌پذیر نبود.

تجارت الکترونیک را در چهار گروه اصلی می‌توان دسته‌بندی کرد. این چهار دسته می‌تواند به طور کامل تمام معاملات الکترونیکی که بین مصرف‌کنندگان و تجار را در بر گرفته و توصیف می‌کند.

تجارت به مصرف‌کننده (B2C):

زمانی که یک کسب و کار کالا یا خدماتی را به یک مصرف‌کننده می‌فروشد (به طور مثال، زمانی که شما یک جفت کفش از یک خرده‌فروش آنلاین می‌خرید)

تجارت به تجارت (B2B)

هنگامی که یک کسب و کار کالا یا خدماتی را به کسب و کار دیگری می‌فروشد ( به‌طور مثال، زمانی که یک کسب و کار نرم افزاری را به عنوان سرویس، برای سایر مشاغل می‌فروشد)

مصرف‌کننده به مصرف‌کننده (C2C)

وقتی یک مصرف‌کننده کالا یا خدماتی را به مصرف‌کننده دیگری می‌فروشد ( به‌طور مثال زمانی که شما لباس‌های تقریبا نوی خود را در سایت کمدا، به مصرف‌کننده دیگری می‌فروشید).

مصرف‌کننده به تجارت (C2B)

هنگامی که یک مصرف‌کننده محصولات یا خدمات خود را به یک کسب و کار یا سازمان می‌فروشد ( به طور مثال زمانی که یک اینفلوئنسر در ازای دریافت پول، برای یک شرکت بزرگ تبلیغ کرده و محصولات آن شرکت را به مخاطبان خود معرفی می‌کند.)

هدف از تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک برای مشتریان، راحتی و آسایش زیادی را به ارمغان آورده است.  امروزه، دیگر خریداران مجبور نیستند برای خرید هر محصولی، خانه را ترک کنند؛ فقط کافی‌ست تا در وب سایت، به‌صورت آنلاین به جستجوی چیزی که می‌خواهند بپردازند.

این نوع خرید به خصوص در مواردی که محصول مورد نظر مشتری، در شهر و یا نزدیک محل زندگی آن‌ها وجود ندارد، بسیار جذاب خواهد بود و به آن‌ها کمک می‌‌کند تا ضمن صرفه‌جویی در زمان و انرژی، طیف وسیع‌تری از محصولات را خریداری کنند.

نمونه‌هایی از تجارت الکترونیک

اکنون می‌خواهیم به چند نمونه از مواردی که به صورت تجارت الکترونیک خرید و فروش می‌شوند بپردازیم:

خرده فروشی: عبارت است از فروش محصولات به‌طور مستقیم و بدون واسطه به مصرف‌کننده.

دراپ شیپینگ: در این روش، محصولات از طریق شخص ثالث تولید شده و برای مصرف ‌کنندگان ارسال می‌شود. در این روش دیگر لازم نیست که خرده‌فروش‌ها اجناس را انبار کنند. در دراپ شیپینگ فقط کافی‌ست که سفارش از مشتری گرفته شده و پس تماس با تامین‌کننده جنس، برای مشتری ارسال شود.

محصولات دیجیتال: درصد زیادی از تجارت الکترونیک را مواردی مثل دوره‌های آموزشی، کتاب‌های الکترونیکی، نرم‌افزارها و یا آبونمان‌هایی تشکیل می‌دهند که باید به صورت آنلاین خریداری شوند.

عمده فروشی: محصولاتی که به صورت عمده فروخته می‌شوند. این محصولات معمولا به یک خرده‌فروش فروخته می‌شوند و پس از آن به دست مصرف‌کنندگان می‌‌رسد.

خدمات: شامل تبادل مهارت‌هایی مانند مربیگری، نوشتن، اینفلوئنسری مارکتینگ و غیره هستند که به صورت آنلاین خریداری و پرداخت می‌شوند.

تجارت الکترونیک چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

مزایای تجارت الکترونیک

در پایان می‌خواهیم به برخی از مزایای تجارت الکترونیک و بررسی علت محبوبیت و گسترس روز افزون آن بپردازیم.

  • در این مدل تجارت، مشتری می‌تواند به صورت ۲۴ ساعته خرید کرده و از پشتیبانی و پاسخ‌گویی سریع بهره‌مند شود
  • مشتری می‌تواند محصولات را با قیمتی پایین‌تر قیمت بازار دریافت کند، زیرا هم دیگر مجبور به صرف هزینه حمل و نقل نخواهد بود و هم فروشندگان هزینه‌های سربار فروشگاه را از مشتری دریافت نمی‌کنند‌.
  • مشتری به راحتی می‌تواند تمام اجناس را با دقت و بدون استرس نگاه کرده، مقایسه کند و با توجه به نظرات سایر خریداران، با اطمینان بیشتری به خرید بپردازد.
  • فروشندگان می‌توانند با کمترین هزینه، یک فروشگاه آنلاین برای خود برپا کنند.
  • با حذف واسطه‌ها، به راحتی می‌توان با تولیدکنندگان اصلی در ارتباط بود.
  • افزایش سود حاصل از فروش
  • مشتری‌ها محدود به یک منطقه خاص نیستند و همه افراد می‌توانند بدون مرز، محصول مورد نظر خودشان‌ را بخرند.
  • استفاده از حراجی‌ها و تخفیف‌های فراوان برای مشتریان. خریداران به راحتی می‌توانند در بین حراجی‌های آنلاین مختلف، به صرفه‌ترین خرید را برای خود داشته باشند.

تجارت الکترونیک نیز مانند هر بازار دیگری، حول محور مصرف کننده چرخیده و گسترش پیدا می‌کند. این چرخه طی سال‌ها تکامل پیدا کرده و بهینه‌ترین شکل خود را پیدا می‌کند. امروزه با گسترش وسایل دیجیتال و افزایش محبوبیت این وسایل در بین مصرف‌کنندگان شکل سنتی بازارها به طور کل تغییر کرده و فرصت خوبی هم برای کسب‌و‌کارهای کوچیک و هم کسب و کارهای بزرگ فراهم شده است‌. فرصتی که طی آن می توانند مشتری‌های خود را پیدا کرده و بازار آنلاین خود را گسترش دهند.

منبع: همیار آی‌تی

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تجارت الکترونیک چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *