بهره گیری از راهنمایی های وکیل در طلاق توافقی چه مزیت هایی دارد؟

بهره گیری از راهنمایی های وکیل در طلاق توافقی چه مزیت هایی دارد؟

بی شک، طلاق یکی از پدیده هایی است که وقوع آن در هر شرایطی ناخوشایند و نامطلوب است، اما باید توجه داشت که بسیاری از تلخی های به وجود آمده در این فرآیند ناشی از عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه می‌باشد. طلاق توافقی، نوعی از طلاق است که در آن زوجین برای طلاق و حل و فصل تمام وابستگی ‌های مالی و مسائل مربوط به فرزندان مشترک، توافق می‌کنند. همچنین گرفتن گواهی عدم امکان سازش، مقدمه انجام یک طلاق خلع یا طلاق مبارات را فراهم می‌کند. در حال حاضر، طلاق توافقی یک قرارداد همه‌ جانبه میان زن و شوهر است. در طلاق توافقی زوجين هر دو متقاضی طلاق بوده و در کلیه امور با یکدیگر توافق نموده اند که بايد با مراجعه به دادگاه خانواده، اعلام توافق خود را در اموری از قبیل حضانت فرزندان بعد از طلاق، ملاقات فرزند، نفقه ایام عده، شيوه استرداد جهيزيه، وصول مهريه و… را کتبا نوشته و به دادگاه جهت ضبط در پرونده تقديم می‌کنند. دادگاه به زوجين اعلام می‌دارد که حداکثر ظرف دو روز داورانی از بين بستگان و آشنايان مورد اعتماد خويش تعيين و به دادگاه معرفی نمایند.

مراحل طلاق توافقی توسط وکیل چگونه است؟

درخواست طلاق به صورت توافقی می‌تواند به دو صورت، که یکی مستقیما توسط زوجین و یکی توسط وکیل طلاق توافقی است، انجام شود. از آن جایی که امر طلاق، قائم به شخص نیست بنابراین نیازی به حضور زوج و زوجه در دادگاه و حین مراحل طلاق نمی‌باشد. تنها در مورد گواهی عدم بارداری، زوجه باید در آزمایشگاه حضور داشته باشد. بنابراین طبق ماده 1138 قانون آیین دادرسی مدنی، طرفین دعوا یا همان زن و مرد می‌توانند بدون نیاز به حضور در دادگاه، تمامی مراحل طلاق توافقی را طی نمایند. آن چه باید مورد توجه قرار گیرد این است که یک نفر نمی‌تواند وکالت زوج و زوجه را برای طلاق به صورت همزمان داشته باشد و هر کدام در صورت نیاز، باید اقدام به اخذ وکیل طلاق توافقی جداگانه نمایند. در این نوع طلاق، جدا شدن زن و شوهر با توافق یکدیگر انجام می شود.

روش های درخواست طلاق توافقی

برای رسیدگی به دعوای طلاق توافقی در دادگاه خانواده مانند رسیدگی به هر دعوایی اولین کار تنظیم و ارائه دادخواست است که دو روش و راهکار برای ارائه دادخواست وجود دارد که به شرح زیر است :

  • یکی از مراحل درخواست طلاق توافقی این است که زن و مرد هر دو باهم با به همراه داشتن مدارک مثل شناسنامه و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بروند و درخواست خود را ثبت کنند.
  • مرحله دیگر این است که زوجین متقاضی طلاق توافقی، درخواست طلاق توافقی را در برگه مخصوصی به نام دادخواست بنویسند و همچنین اگر زوجین توافقات اولیه را در مورد تمامی مسائل مالی و غیر مالی طلاق انجام داده اند آن را نیز ضمن دادخواست طلاق توافقی بنویسند و  یکی از زوجین این دادخواست را بدون همراهی طرف دیگر به دادگاه خانواده ارائه کند، یعنی لازم نیست حتما هر دو باهم برای دادن دادخواست طلاق توافقی به دادگاه مراجعه کنند البته که از این کار هم منع نشده اند. هزینه های طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی نیز مانند هر دادخواست دیگری در دادگاه هزینه دادرسی دارد. این هزینه دادرسی در دادگاه متفاوت می‌باشد و منظور این است که هزینه دادرسی بر اساس ارزش روز تغییر پیدا می‌کند. همچنین همان طور که ذکر شد نامه مشاوره برای صدور حکم طلاق توافقی الزامی است. هزینه های مربوط به انجام مشاوره طلاق توافقی، در شهر تهران مانند هزینه دادرسی بر اساس ارزش روز متغیر است و ممکن است کم و زیاد شود و قیمت ثابتی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. تعرفه ثبت طلاق توافقی در محضر بسیار متفاوت است و به طور معمول، هزینه ثبت طلاق در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق شهر تهران بیشتر از شهرستان ها می‌باشد. یکی دیگر از هزینه هایی که در جریان طلاق باید مد نظر قرار گیرد، هزینه وکیل طلاق توافقی یا حق الوکاله وکیل است.

توافق در مورد جهیزیه در طلاق توافقی چگونه است؟

مالک جهیزیه ‌ای که زوجه با خود به منزل مشترک می‌آورد در هر صورت خود وی است، مشروط بر این که به نحوی بتواند ثابت کند وسایل مورد نظر را خود او یا خانواده وی خریداری نموده‌اند. برای اثبات این موضوع، در بسیاری از خانواده‌ها مرسوم است که از جهیزیه خریداری شده توسط خانواده دختر، لیستی که به سیاهه جهیزیه معروف است تهیه می‌نمایند، این لیست به امضاء افرادی از هر دو خانواده عروس و داماد و همچنین خود داماد می‌رسد. به وسیله لیست مذکور می‌توان اثبات نمود که مالکیت وسایل مندرج در سیاهه جهیزیه، با زوجه است و وی در هر زمانی می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن‌ها داشته باشد.

آیا امکان عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق وجود دارد؟

در سابق زن و شوهر با مراجعه به دادگاه می‌توانستند با طی تشریفات قانونی و حقوقی مربوطه از هم جدا شوند؛ اما در حال حاضر انجام مشاوره های خانوادگی قبل از طلاق موضوع بسیار مهمی است که در دستور کار دادگاه ها قرار گرفته است و با این موضوع تلاش شده تا حد الامکان از تبعات طلاق های عجولانه جلوگیری شود و کانون خانواده حفظ شود. این موضوع در ماده 25 قانون حمایت خانواده به این ترتیب مورد پیش بینی قرار گرفته است:

  • در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد، طرفین می‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند. در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق، جهت اتخاذ تصمیم نهائی به دادگاه منعکس می‌کند.
  • مشاوره طلاق ابتدایی فقط در خصوص طلاق توافقی پیش بینی شده بود، اما در حال حاضر هر یک از زن و شوهر که قصد طلاق توافقی یا سایر انواع طلاق اعم از طلاق به درخواست زن و طلاق به درخواست مرد داشته باشند، می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه تصمیم، به مراکز مشاوره مربوطه مراجعه نموده و در صورت عدم سازش و منصرف نشدن از طلاق از این مراکز گواهی تحت عنوان گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت نمایند که حاضر نشدن زن و شوهر برای مشاوره تبعاتی دارد.
به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بهره گیری از راهنمایی های وکیل در طلاق توافقی چه مزیت هایی دارد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *