بزرگترین تلسکوپ جهان به سوپر کامپیوتر متصل میشود!

بزرگترین تلسکوپ جهان به سوپر کامپیوتر متصل میشود!

چین سوپر کامپیوتر خود، Skyeye-1، که میتواند در هر ثانیه یک کوادریلیون (1015) عملیات محاسباتی انجام دهد را برای پشتیبانی از کاوش فضا به وسیله بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان که در استان گویژو در حال ساخت آن است، در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.رسانه های رسمی اعلام کردند که منتاژ تلسکوپ که Fast نام دارد، با دیشی به اندازه 30 برابر یک زمین فوتبال استاندارد، در میان کوه های استان گویژو قرار دارد.
خبر گذاری دولتی زینهوا طی گزارشی گفت، زمانی که در سال 2016 به اتمام برسد، این تلسکوپ کروی با دهانه 500 متری، بزرگترین تلسکوپ دنیا خواهد بود که جای رصدخانه آرکیبو در پورتو ریکو که تنها 300 متر قطر دارد را خواهد گرفت.
به احتمال زیاد این تلسکوپ میتواند سیگنال های رادیویی که ده ها میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند را دریافت کند. این موضوع میتواند تا زمان اتمامش در سال آینده، دامنه ردیابی فضایی چین را از مدار ماه به مرز منظومه شمسی برساند.
از آن جایی که فست نیاز به سیستم محاسباتی قوی دارد تا بتواند از حجم بالای اطلاعات و پردازش پشتیبانی کند، موسسه تکنولوژی محاسباتی، زیر نظر آکادمی علوم چین (CASICT)، از سپیده جدید در صنعت اطلاعات خبر داد که در چین ظهور خواهد کرد.
یک محقق در CASICT میگوید که گروه Skyeye در نوامبر پارسال قراردادی امضا کردند تا در کنار رصدخانه، یک مرکز برای سوپر کامپیوتر مورد نیاز تلسکوپ در گویژو بسازند. اوج کار فست در هر روز نیاز به محاسبه بیش از 200 ترافلاپ داده در هر ثانیه خواهد داشت و فاز اول آن نیازمند 10 پتابایت ( معادل 10 میلیون گیگابایت ) حافظه خواهد بود.
رن جینگ یانگ، معون کمپانی صنعتی طلوع اطلاعات گفت، Skyeye-1 با کوادریلیون عملیات محاسباتی اش در هر ثانیه و شبکه پر سرعتی با سرعت انتقال 100 گیگابایت در هر ثانیه، میتواند به راحتی نیاز های تلسکوپ را بر طرف کند.
ساخت و ساز این تلسکوپ در ماه مارچ سال 2011 در طبیعت شروع شد. این ساخت و ساز، در دره ای کاسه مانند در جنوب استان گویژو در حال انجام است.

منبع : gadgets.ndtv.com

به این پست امتیاز بدید

بیشتر بخوانید  شبکه های اجتماعی عامل طلاق در چین!

نظرات در مورد : بزرگترین تلسکوپ جهان به سوپر کامپیوتر متصل میشود!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *