ایجاد فضای خالی 10 گیگابایتی پس از بروزرسانی می 2019 ویندوز 10

ویندوز 10

آیا شما نیز بروز رسانی ماه می 2019 ویندوز 10 را بر روی سیستم خود نصب کردید؟ اگر چنین است، 10 گیگابایت از حافظه ی شما پس از نصب این بروزرسانی به هدر رفته است- ما 24.6 گیگابایت داشتیم! در یک لپ تاپ یا تبلت با مقدار حافظه ی ذخیره سازی محدود، این حجم می تواند حافظه ی دستگاه شما را به اندازه کافی پر کند.

اگر شما یک کامپیوتر با مقدار زیادی از فضای ذخیره سازی در دسترس داشته باشید، ممکن است حتی حضور این سری از اطلاعات بی فایده را متوجه نشوید. می توانید این اطلاعات را تا 10 روز نگه دارید تا زمانی که ویندوز به طور خودکار تمامی اطلاعات را پاکسازی نماید. اما در صورتی که فضای ذخیره سازی شما فشرده باشد، قطعا می خواهید آن را در اسرع وقت پاکسازی کنید.

ارتقا و بروزرسانی بین “نسخه های” ویندوز 10 به عنوان مثال بروزرسانی ویندوز 10 اکتبر 2018 به بروزرسانی ویندوز 10 ماه می 2019 – گویا شما برای دستگاه خود دوباره یک سیستم عامل جدید نصب می کنید و به همان میزان ارزش و اهمیت دارد.

هنگامی که شما سیستم عامل خود را به یک نسخه ی جدید ارتقا می دهید، ویندوز یک پوشه Windows.old برای شما ایجاد می کند که حاوی فایل های سیستمی نصب ویندوز قدیمی شماست. این امر به شما اجازه می دهد که اگر مشکلی با نسخه ی جدید سیستم عامل خود دارید، بتوانید به نسخه ی قبلی ویندوز 10 خود بازگردید.

با این حال، این پوشه می تواند بیش از 10 گیگابایت فضا در هارد دیسک شما اشغال کند. ویندوز به صورت خودکار این پوشه را پس از 10 روز حذف می کند، اما شما می توانید آن را سریع تر حذف کنید و فضای آزاد برای این کار ایجاد نمایید.

هشدار: فقط در صورتی که سیستم شما بر روی این نسخه ببه درستی کار کرد، اقدام به حذف این پوشه نمایید. اگر مشکلی با نسخه جدید ویندوز 10 بر روی سخت افزار شما داشته باشید، پس از پاک کردن این فایل ها، نمی توانید بدون نصب نسخه ی قبلی به راحتی بازگردید و برای شما دردسرهای بسیار زیادی ایجاد می شود.

شما می توانید به آخرین نسخه ی ویندوز 10 که در مسیر Settings > Update & Security > Recovery نصب شده است، با استفاده از دکمه «Get Started» در قسمت «Go back to the previous version of Windows 10» بازگردید، این دکمه تنها زمانی برای شما فعال می باشد که فایل های پوشه ی مذکور وجود داشته باشند.

نحوه پاک کردن پوشه Windows.old

در صورتی که پس از چند روز، همه چیز به خوبی کار کرد، می توانید پیش بروید و تمامی این فایل ها را حذف کنید. شما لازم نیست پوشه Windows.old را به صورت دستی پاک کنید و نباید این کار را انجام دهید. در واقع، برخی از فایل های سیستمی شما که نیاز به حذف دارند، در خارج از پوشه Windows.old قرار دارند.

با شروع به آپلود بروزرسانی 2018 ویندوز 10، می توانید این فایل ها را با استفاده از ابزار جدید “Free Up Space” در تنظیمات پاک کنید. برای دسترسی به آن، به مسیر Settings> System> Storage> Configure Storage Sense بروید و آن را اجرا کنید.

بیشتر بخوانید  شکایت کاربران از ویندوز 10 مایکروسافت؛ احتمالا مایکروسافت دادگاهی میشود

سایر تنظیمات را از طریق این بخش بررسی کنید. به طور پیش فرض Storage Sense نیز می تواند تمامی فایل هایی که بیش از 30 روزه در Recycle Bin قرار گرفته اند حذف نماید. پایین تر بروید و گزینه ی “Delete previous versions of Windows” را در این بخش بررسی کنید. اگر این گزینه را در لیست مشاهده نرکردی، یا قبلا این فایل ها را حذف کرده اید، یا ویندوز 10 قبلا آنها را به صورت اتوماتیک برای شما پاک کرده است.

به منظور پاک کردن نسخه های قبلی ویندوز و هر آنچه که برای پاک کردن با Storage Sensation انتخاب کرده اید بر روی گزینه ی «Clean Now» کلیک کنید.

در نظر داشته باشید که اگر گزینه ی “Delete files in my Downloads folder if they have been there for over” در این بخش وجود داشته باشد تمامی فایل ها را در فولدر Downloads حذف خواهد کرد، که ممکن است تصمیم نداشته باشید که این دسته از فایل ها را حذف کنید. در غیر این صورت، اگر کامپیوتر شما به درستی کار کند، حذف تمامی فایل های این بخش کاملا ایمن می باشد، اما در نظر داشته باشید که اگر گزینه ی “Delete files in my recycle bin if they have been there for over” وجود داشته باشد، فایل هایی را که در Recycle Bin دارید حذف خواهد کرد.

نحوه پاک کردن پوشه Windows.old با استفاده از Disk Cleanup

شما همچنین می توانید از ابزار Disk Cleanup برای تمیز کردن فضاهای مختلف استفاده کنید. ابزار Disk Cleanup هم اکنون در دنیای دیجیتال از بین رفته است، اما هنوز در ویندوز 10 حضور دارد.

برای راه اندازی Disk Cleanup، منوی Start را باز کنید، «Clean Disk Cleaner» را جستجو کنید و Enter را فشار دهید.

در پنجره باز شده ی مربوط به Disk Cleanup، بر روی دکمه “Clean Up System Files” کلیک کنید.

گزینه “(Previous Windows installation(s” را در لیست پیش رو بررسی کنید. شما همچنین می توانید انواع دیگری از فایل هایی را که می خواهید از هارد دیسک خود حذف کنید، بررسی نموده تا تمامی این فضا را آزاد کنید.

پس از انتخاب آنچه که می خواهید حذف کنید بر روی «OK» کلیک کنید. Disk Cleanup تمامی فایل های نصب ویندوز قبلی را حذف می کند و فضای هارد دیسک شما را آزاد می سازد.

در صورتی که پس از حذف این دسته از فایل ها نیاز به بازگشت به نسخه ی قبلی ویندوز 10 داشتید، باید نسخه ی قدیمی ویندوز 10 را از طریق سی دی نصب ویندوز بر روی دستگاه خود اجرا کنید.

 

بیشتر بخوانید

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: howtogeek

3/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : ایجاد فضای خالی 10 گیگابایتی پس از بروزرسانی می 2019 ویندوز 10

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *