بررسی صفحه نمایش گلکسی S8 سامسونگ

گلکسی اس 8

پرچمداران جدید سامسونگ با صفحه نمایش های کاملا متفاوت ارائه شده است در این مقاله به بررسی صفحه نمایش این گوشی هوشمند خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

نمایشگر بدون مرز با سطحی پیوسته و بدون دکمه یا زاویه تند، شاید بارزترین خصوصیت گوشی‌های گلکسی S8 و S8+ سامسونگ باشد. اما قدرت این گوشی ها تنها در ظاهر آنها نیست. این نمایشگر نماینده قله‌هایی جدید در عرصه فناوری، طراحی و تجربه دیداری است و این همه، حاصل تعهد سامسونگ به خلق فناوری‌های معنادار و کاربر محور بوده است.

حل پارادوکس اندازه
سوگجون هیون، عضور گروه برنامه‌ریزی محصولات جهانی سامسونگ می‌گوید «پارادوکس اندازه» هنوز هم مشکل اصلی کاربران گوشی‌های هوشمند است. امروزه کاربران خواهان گوشی‌ای هستند که صفحه نمایش آن برای تماشای محتوای بیشتر به اندازه کافی بزرگ باشد اما در عین حال خود گوشی براحتی در دست کاربر جا بگیرد.
مهندسان و طراحان سامسونگ می‌دانستند که برای حل این مشکل باید قدمی شجاعانه بردارند. با همین چشم‌انداز بود که برای طراحی گلکسی S8، مهندسان سامسونگ رویای صفحه‌ نمایشی کوچک اما در عین حال فراگیر را مطرح کردند که در آن حاشیه‌های بالا و پایین به کوچکترین اندازه خود کاهش داده شده و حاشیه‌های کناری هم کلا حذف شده بودند تا پلتفرمی ایده‌آل برای تماشای ویدیو، بازی و کار با رسانه‌های اجتماعی فراهم شود. البته رساندن این رویا به واقعیت خالی از مشکل هم نبود.
بئوم کیم، عضو گروه تحقیق و توسعه گوشی‌های پرچمدار سامسونگ می‌گوید «برای اینکه اندازه حاشیه‌ها را حدود ۵۰ درصد در مقایسه با مدل قبلی کم کنیم، باید چینش اجزای داخلی گوشی را هم تغییر می‌دادیم. مثلا DDI (آی‌سی درایور صفحه‌نمایش) را به پایین گوشی انتقال دادیم، گوشی را در همان حاشیه کوچک جا دادیم و تغییراتی هم در آنتن ایجاد کردیم تا در عین اطمینان از کاربرد مناسب، فضای صفحه نمایش را به حداکثر برسانیم».

انتقال دکمه هوم
پس از تایید مفهوم نمایشگر بدون مرز، طراحان سامسونگ تصمیم گرفتند برای آزاد کردن فضای کافی برای صفحه نمایش، دکمه هوم گوشی را به پشت نمایشگر انتقال دهند. این دکمه هوم حساس به فشار، هرچند با چشم دیده نمی‌شود اما با واکنش فیزیکی به تماس انگشت، حس فشردن یک دکمه واقعی را به کاربر منتقل می‌کند. برای ایجاد این دکمه، از حسگرهای فشاری در داخل گوشی استفاده شد که این مسئله برای اولین بار در گوشی‌های سامسونگ اتفاق می‌افتاد.
یانگ‌سوک عضو گروه تحقیق و توسعه مکانیک‌ پیشرفته سامسونگ می‌گوید «از آنجا که تا آن موقع از حسگرهای فشاری در گوشی‌های هوشمند استفاده نکرده بودیم مجبور شدیم چند آزمایش شبیه‌سازی انجام دهیم. نهایتا هم به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم از فضای پرت بین پنل و FPCB صفحه نمایش (برد مدار چاپی انعطاف پذیر) استفاده کرده و حسگرهای فشار را در این محل قرار دهیم».
مشکل دیگر در طراحی دو طرف منحنی نمایشگر بدون مرز بود. مینسو جانگ عضو گروه تحقیق و توسعه مکانیک پیشرفته سامسونگ می‌گوید «انحنای دو طرف این نمایشگر، هرچند بسیار چشمگیر است اما قرار دادن لایه محافظ روی نمایشگر را به شدت دشوار می‌کرد. همچنین باید مرز‌های نمایشگر را طوری تعریف می‌کردیم که این انحناها باعث بهم ریختگی تصویر نشود. برای همین مجبور بودیم همکاری نزدیکی با مهندسان و طراحان بخش نمایشگر سامسونگ داشته باشیم تا در صورت نیاز طراحی‌ها را تغییر دهیم».
دکمه هوم «نامرئی» و صفحه نمایش تقریبا بی‌حاشیه با خمیدگی در دو طرف، نهایتا گوشی هوشمندی را خلق کرد که زیبایی‌اش به اندازه نوآوری در فناوری‌هایش چشمگیر است.

بیشتر بخوانید  گوشی Galaxy S23 Ultra Limited Edition معرفی شد

استانداردی جدید در سرگرمی‌های موبایلی
نمایشگر بدون مرز خانواده گلکسی S8 نه تنها تجربه دیداری فراگیری‌ را برای کاربر فراهم می‌کند بلکه نسبت صفحه ۱۸.۵:۹ آن، تصویری سینمایی را پیش چشمان کاربر قرار می‌دهد.
هرچند در چند سال اخیر اکثر برنامه‌های تلویزیونی، سینمایی و محتوای ویدیویی با نسبت تصویر ۱۶:۹ تولید شده‌اند اما فیلم‌سازان اکنون به سمت استفاده از نسبت تصویر عریض‌تر ۲۱:۹ می‌روند.
سونگ‌مین چوی، عضو گروه برنامه‌ریزی محصولات جهانی سامسونگ می‌گوید «وقتی محتوا با دو نسبت ۱۶:۹ و ۲۱:۹ وجود دارد، بهترین نسبت برای هردوی آنها ۱۸.۵:۹ می‌شود. ما بعد از آزمایش تمامی محتواها از ویدیو تا بازی و اپلیکیشن، به این نتیجه رسیدیم که بهترین نسبت همان ۱۸.۵:۹ است. آزمایش‌های متعددی کردیم و حتی تک‌تک پیکسل‌ها را آنقدر تغییر دادیم که نهایتا به نتیجه رضایت‌بخش رسیدیم».
فیلم‌های با نسبت ۲۱:۹ را اگر در حالت افقی تماشا کنید، صفحه نمایشگر گلکسی S8 بصورت کامل پر شده و نوارهای سیاه بالا و پایین تصویر کوچک می‌شوند، به این ترتیب سطح قابل تماشا در مقایسه با گلکسی S7 تا ۳۶ درصد افزایش پیدا می‌کند.

گلکسی S8 علاوه بر داشتن نسبت تصویر بهینه، اولین گوشی است که بصورت رسمی دارای صفحه نمایشی با استاندارد Mobile HDR PremiumTM است. این استاندارد تضمین می‌کند که کاربر محتوا را به همان شکل موردنظر تولید کننده، مشاهده خواهد کرد.
جونگ‌هون کیم از گروه نمایشگرهای سامسونگ می‌گوید «استانداردهای اتحادیه UHD معمولا برای تلویزیون استفاده می‌شود و به همین دلیل تعریف آن به صورت خاص برای گوشی‌ کار بسیار سختی بود. کسب این تاییدیه نیازمند همکاری نزدیک چندین تیم بود».
کار بیشتر با اسکرول کمتر
نمایشگر بدون مرز سامسونگ علاوه بر ارتقای تجربه سرگرمی‌های موبایلی به سطحی جدید، برای انجام همزمان چند کار هم ایده‌آل است و در نتیجه کار کردن در حین حرکت را برای کاربر ساده‌تر و کارآمدتر می‌کند. با داشتن یک صفحه نمایش بزرگتر، کاربر می‌تواند از قابلیت چند پنجره‌ای شدن صفحه برای انجام چند کار بصورت همزمان استفاده کند مثلا همزمان با تماشای ویدیو، به صفحه کلید کامل دسترسی داشته و پیام تایپ کند. علاوه بر این قابلیت جدید Snap Window به کاربر امکان می‌دهد بخشی از اپلیکیشن را به صورت ثابت در بالای صفحه نمایش قرار داده و از بقیه فضای صفحه بدون هیچ مشکلی برای تماشای ویدیو یا کارهای دیگر استفاده کند.
مهندسان سامسونگ با ایجاد توازنی زیبا میان نیازهای متناقض کاربران (مانند نسبت تصویر بهینه، بزرگتر بودن صفحه نمایش در عین کوچکی بدنه گوشی و امکان کار ساده با یک دست) توانستند صفحه نمایشی منحصربه‌فرد برای گوشی گلکسی S8 ایجاد کنند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بررسی صفحه نمایش گلکسی S8 سامسونگ

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *