بررسی انواع دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه و عوامل تاثیرگذار بر روی کیفیت آن ها

بررسی انواع دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه و عوامل تاثیرگذار بر روی کیفیت آن ها

فرودگاه ها از جمله مکان های مهمی به حساب می آیند که تامین امنیت آن ها ضرورت دارد. بدین منظور می توان از دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه بهره برد. این دستگاه ها در انواع مختلفی وجود دارند و از این قابلیت برخوردار هستند تا انواع وسیله های ممنوعه که افراد با خود حمل می کنند را تشخیص دهند.

دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه

استفاده از این دستگاه می تواند از ورود انواع سلاح های گرم و سرد به داخل هواپیما جلوگیری کند. اگر به فرودگاه رفته باشید، حتما از این دستگاه ها عبور کرده اید ولی آیا تا به حال از خود پرسیده اید که این دستگاه ها به چه شکل کار می کنند و چه عملکردی را به خود اختصاص داده اند؟ اگر این سوال برای شما نیز به وجود آمده است، کافیست تا انتهای مطلب دنبال کننده ما باشید.

دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه

استفاده از دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه چه اهدافی را دارد؟

استفاده از این دستگاه ها با هدف خاصی انجام می گیرد. در واقع برای اینکه بتوان امنیت بخش فرودگاه را تامین کرد، به حضور این دستگاه و عملکرد ویژه آن نیاز است. امنیت تبدیل به یکی از اصلی ترین پارامترها در زندگی هر فردی شده است؛ به همین علت سازمان ها و مکان های مختلف تلاش می کنند تا با کمک روش های مختلف، امنیت نهایی خودشان را تامین کنند؛ فرودگاه ها نیز با تکیه بر این دستگاه ها سعی می کنند سفری بی خطری را برای مسافران رقم بزنند.

دستگاه بازرسی بدنی در فرودگاه ها چه انواعی دارد؟

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، این دستگاه ها توانسته اند در انواع مختلفی وجود داشته باشند. انواع این دستگاه شامل گزینه های زیر می شوند:

  • گیت بازرسی فلزیاب
  • راکت دستی فلزیاب

هر کدام از این دستگاه ها توانسته اند دارای مشخصات متعددی باشند و از این طریق به عملکرد ویژه خود در جهت تامین امنیت ادامه دهند. در ادامه هر کدام از این انواع را بررسی خواهیم کرد.

گیت فلزیاب بازرسی

یکی از انواع دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه تحت عنوان گیت فلزیاب بازرسی شناخته شده است. عملکرد این دستگاه به صورت الکترونیکی بوده و در کمترین زمان ممکن می تواند افراد را مورد بررسی قرار دهد. همچنین هزینه تامین این مدل از دستگاه ها بسیار پایین بوده و استفاده از آن ها کاملا مقرون به صرفه خواهد بود. به منظور برقراری امنیت و نظم می توان از گیت بازرسی فلزیاب نهایت بهره و استفاده را برد.

این گیت ها دارای زون بندی های مختلفی هستند و این توانایی را دارند تا به تشخیص انواع اشیاء فلزی بپردازند. این اشیاء شامل مواردی همچون انواع اسلحه های گرم و سرد، ابزارهای فلزی گوناگون، گوشی موبایل و… می شوند. اگر فرد همراه با خود ابزار فلزی را حمل کرده باشد، در آن صورت دستگاه به وجود آن پی می برد. با این کار چراغ های ال ای دی دستگاه روشن شده و همچنین صدای هشدار نیز بلند خواهد شد. با این هشدار ماموران گیت سریعا به بررسی ابزار پنهان شده می پردازند.

دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه

راکت دستی فلزیاب

نوع دیگری از دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه، راکت دستی فلزیاب است. از این دستگاه نیز به منظور پیدا کردن اشیاء فلزی که حمل کردن آن ها غیرمجاز و قانونی است، بهره برده می شود. از این اشیاء ممنوعه می توانیم به سلاح های گرم و سرد اشاره کنیم. عملکرد این راکت ها نیز به صورت الکترونیکی بوده و با سرعت بالایی به بررسی افراد می پردازد. همچنین اگر به تامین یک روش کم هزینه برای تامین امنیت و حفظ نظم هستید، این راکت ها در بین ایده آل ترین گزینه ها جای می گیرند.

دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه

دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه به چه صورت کار می کند؟

یکی از اساسی ترین سوالاتی که در رابطه با این موضوع پرسیده می شود این بوده که اساس کار این دستگاه ها به چه شکل است. اگر شما نیز به دنبال پیدا کردن جواب این سوال هستید، باید بگوییم جای مناسبی را برای آن انتخاب کرده اید. این تجهیزات کنترل برای اینکه بتوانند به وظایف خود رسیدگی کنند، از فناوری اشعه ایکس و همچنین میدان مغناطیسی بهره می برند. با این کار از خطاهای انسانی جلوگیری خواهد شد و اشیاء غیرمجاز نمی توانند به داخل فرودگاه وارد و یا از آن خارج شوند؛ پس می توانید به اهمیت به خصوص هر کدام از این دستگاه ها پی ببرید.

چه عواملی بر روی کیفیت دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه تاثیرگذار هستند؟

عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر روی کیفیت این دستگاه ها تاثیرگذار باشند. هر یک از عوامل اهمیت بالایی دارند که از مهم ترین آن ها می توانیم به گزینه های زیر اشاره داشته باشیم:

مکان قرارگیری دستگاه

مقدار فلزاتی که در اطراف دستگاه ها وجود دارند، ممکن است بر روی عملکرد نهایی آن ها تاثیر بگذارند. پس باید آن ها را به دور از عوامل تحریک کننده قرار دهید. از جمله این عوامل می توانیم به پنجره، ستون، درب اتوماتیک، چارچوب فلزی و… اشاره داشته باشیم.

اندازه فلزات

از دیگر عوامل تاثیرگذار در کیفیت این دستگاه ها، اندازه فلزات است. قاعدتا فلزاتی که اندازه بزرگی دارند، توسط دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه راحت تر قابل شناسایی هستند ولی به طور کلی فلزات کوچک نیز از قابلیت شناسایی برخوردار خواهند بود؛ به شرطی که شرکت تولید کننده تعاریف لازم را در دستگاه به ثبت رسانده باشد.

جنس و آلیاژ فلز

در داخل این دستگاه ها حسگرهای مختلفی قرار گرفته شده اند. حسگرهای هر دستگاه قابلیت تشخیص جنس و آلیاژهای مختلف از یک فلز را دارند. از این رو ممکن است یک دستگاه حضور یک اشیاء را تشخیص داده ولی دستگاه دیگر قادر به انجام آن نشده باشد؛ از این رو جنس و آلیاژ فلز نیز در کیفیت دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه بسیار موثر هستند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه آشنا کنیم. این دستگاه ها دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام ساختار مجزای خود را دارند. به منظور تامین امنیت و حفظ نظم نیاز است تا از این دستگاه ها استفاده گسترده شود. یکی از مواردی که در رابطه با این دستگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده، نحوه کارکرد آن ها است که در این مطلب سعی کردیم به صورت کاملا خلاصه طریقه کارکرد را برای شما شرح دهیم.

4/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : بررسی انواع دستگاه بازرسی بدنی فرودگاه و عوامل تاثیرگذار بر روی کیفیت آن ها

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *